Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du?! Det finns väl massor med avtalsvillkor som ensidigt presenteras från en part och som ej är förhandlingsbara.

Bara en sån sak som Icas pris på mjölk är (normalt) ett sådant villkor.
Alfredo missförstår . Det var ett svar på att garantivillkoren står i bruksanvisningen som
medföljer varan och fås i samband med övergången vilken sker efter köpeavtalet.
Villkor som köpare inte fått ta del av innan köpeavtalet har inte varit föremål för
förhandling och därmed inte förhandlingsbara är utan värde.

Icas mjölkpris är ett dåligt exempel av Alfredo.
Ica pris på mjölk är förhandlingsbart eftersom det står på hyllan och läsbart
innan köpeavtalet . Villkoren mjölk , mängd , tid och pris fås innan köpet.
Alfredo har ju möjlighet att förhandla genom att pruta på priset eller avstå köpet .

Ensidigt presenterade avtalsvillkor innan köpeavtal är alla förhandlingsbara .
Före avtal presenterar parterna sina villkor genom förfrågan och anbud .
Part som inte är nöjd kan t.ex avstå.
Det är vitsen med avtalsvillkor innan köpeavtal .
 
S Spikin skrev:
Det var ett svar på att garantivillkoren står i bruksanvisningen som medföljer varan och fås i samband med övergången vilken sker efter köpeavtalet. Villkor som köpare inte fått ta del av innan köpeavtalet har inte varit föremål för förhandling och därmed inte förhandlingsbara är utan värde.
Eftersom en garanti är en helt frivillig utfästelse från säljaren medför din tolkning i så fall att ingen garanti alls finns eftersom köparen inte tagit del av villkoren kring detta erbjudande innan avtalet ingicks. ;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Eftersom en garanti är en helt frivillig utfästelse från säljaren medför din tolkning i så fall att ingen garanti alls finns eftersom köparen inte tagit del av villkoren kring detta erbjudande innan avtalet ingicks. ;)
Nej, jag tror Spikins tolkning är att de villkor för garantin som delges först efter köpet är inte giltiga utan endast de som fanns tillgängliga innan köpet fullbordades. De garantivillkor som fanns att tillgå innan är fortsatt giltiga. Det är nog en tolkning jag kan ställa mig bakom.
 
  • Gilla
Spikin
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
De garantivillkor som fanns att tillgå innan är fortsatt giltiga. Det är nog en tolkning jag kan ställa mig bakom.
Ja absolut! Har man avtalat om villkor för garanti så går det naturligtvis inte att ändra dessa efter avtalet ingåtts, genom att exempelvis presentera några andra (sämre) villkor i en manual. Jag gissar dock att till den del de nya villkoren är till fördel för köparen så binds säljaren av dessa även om "erbjudandet" faktiskt presenteras efter köpet. Det sista är dock lite av en gissning som sagt.

Hur som helst torde säljaren få svårt att hävda att sämre garantvillkor än de som framgår av manualen ska gälla, även om de faktiskt inte fanns tillgängliga för köparen innan köpet.
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
Tack för att du tog dig tiden att leta upp dessa garantivillkor. Min tolkning av Electrolux garantivillkor är då att de inte gäller då den inte köps in för privat bruk. Den har istället köpts in i ett kommersiellt syfte, att användas i näringsidkarens verksamhet; hyreslägenheten.

Bosch blir lite mer spännande, för det blir en definitionsfråga vad är "hushållsbruk". Vi kan nog enas om att det inte är skolans storkök, men inte lika självklart att ett pentry på ett mindre kontor inte räknas dit. Jag skulle nog argumentera för att det gör det, antar att det är därför man har förtydligat senare.



Vilken salig blandning mellan reklamation och garanti i det dokumentet. Om vi byter "enskild användning" mot "enskilt hushåll" så vi använder samma terminologi som EHL Bygg 2007, så läser jag § 32a att det är 12 månaders garanti även vid "ej enskilt hushåll". Där står ordet "garanti" med, om även inom parantes. Skillnaden, som jag ser det, är att säljaren inte är bunden att avhjälpa ursprungsfel som reklameras månad 13-36.

Min erfarenhet efter ha köpt hundratals vitvaror för bruk i hyreslägenheter är som flera andra tidigare skrivit att garanti inte är ett problem, Electrolux brukar be om faktureringsadress för det fallet att fel ej kan konstateras eller att det handlar om att ett fel som ej omfattas av garanti. Likadant med BSH och de andra mindre tillverkare jag haft kontakt med.

Men att vi faktiskt har praktisk erfarenhet verkar sakna betydelse för dig..
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eftersom en garanti är en helt frivillig utfästelse från säljaren medför din tolkning i så fall att ingen garanti alls finns eftersom köparen inte tagit del av villkoren kring detta erbjudande innan avtalet ingicks. ;)
En garantiutfästelse innan avtal ingås påverkar varans pris . En utfästelse efter köpeavtalet
är ett anbud om tillägg till köpeavtalet som måste accepteras om den villkorad till säljarens
förmån eller minskar köparens användning av varan och rättigheter som köparen i god tro
ansåg ingick i köpeavtalet .
 
S Spikin skrev:
En utfästelse efter köpeavtalet är ett anbud om tillägg till köpeavtalet som måste accepteras om den villkorad till säljarens förmån eller minskar köparens användning av varan och rättigheter som köparen i god tro ansåg ingick i köpeavtalet .
Om du menar att "hittepåvillkor" som säljaren kommer dragandes med efter köpet är verkningslöst snömos till den del dessa är negativa för köparen, så är vi helt överens! :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om du menar att "hittepåvillkor" som säljaren kommer dragandes med efter köpet är verkningslöst snömos till den del dessa är negativa för köparen, så är vi helt överens! :)
Va bra , dock
Ett anbud måste antas eller avvisas i sin helhet . Om delar antas är det endast en
uppfordran till nytt anbud.
 
S Spikin skrev:
Va bra, dock Ett anbud måste antas eller avvisas i sin helhet. Om delar antas är det endast en uppfordran till nytt anbud.
Rent formellt kanske, men menar du att säljaren skulle kunna komma undan "bra saker" som framgår av "garantivillkor" i en med produkten medföljande manual, om köparen inte agerar annat än genom att hänvisa till dessa den dag köparen så finner lämpligt? Jag tror nog att säljaren är bunden av de garantivillkor säljaren dokumenterar i en befogad handling även om kunden inte formellt accepterar eller omförhandlar köpeavtalet till den del det skulle kunna anses förändrat på grund av säljarens utökade åtaganden, som säljaren redovisar i den medskickade dokumentationen. Tror inte du?

F-n, vilket språk... :oops:
 
Köpte en annan idag
En Siemens med induktion och varmluft för 1000:-
Misstänker att det kommer låta: spisen fungerar inte, den blir inte varm...
 
Köpte även en Bosch tvättmaskin max 2år sparsamt använd och electro helios kyl/frys 1år
Nypris säkert en bit över 15000 för ca 5000
 
Alfredo Alfredo skrev:
Rent formellt kanske, men menar du att säljaren skulle kunna komma undan "bra saker" som framgår av "garantivillkor" i en med produkten medföljande manual, om köparen inte agerar annat än genom att hänvisa till dessa den dag köparen så finner lämpligt? Jag tror nog att säljaren är bunden av de garantivillkor säljaren dokumenterar i en befogad handling även om kunden inte formellt accepterar eller omförhandlar köpeavtalet till den del det skulle kunna anses förändrat på grund av säljarens utökade åtaganden, som säljaren redovisar i den medskickade dokumentationen. Tror inte du?

F-n, vilket språk... :oops:
Men säljaren kommer väl inte undan ngt? Om det är en näringsidkare så gäller väl köplagen och således ingen garanti, men om näringsidkaren placerar produkten i ett hushåll så blir det garanti pga EHL Bygg 2007. På vilket sätt kan då säljaren ”smita undan”?
 
nino nino skrev:
Köpte en annan idag
En Siemens med induktion och varmluft för 1000:-
Misstänker att det kommer låta: spisen fungerar inte, den blir inte varm...
Av nyfikenhet, hur hanterar du den krävda och givna standardhöjningen?

Jag förstår att priset kan vara lite skit samma i det korta loppet, men uppenbarligen utgår du redan nu från att hyresgästen inte kommer bli nöjd ändå, så relationen har ju uppenbarligen fått sig en törn. Några tankar kring det?
 
Standardhöjning struntar jag i
Men kommer att skriva in i våra kontrakt att vitvaror byts mot liknande beg varor som ev inte har samma funktioner.
Ingen kommer ifråga sätta det vid kontrakts skrivning

Har idag att elgolvvärme och motorvärmare betalas på hyresgästens elräkning och rökförbud i hela huset
Tror hon blir nöjd med spisen tills dom gamla aluminium kastrullerna inte funkar :)

Sen blir det till att förklara varför och då kommer hon inte tro mig för ens hon pratat med sin barn som säger samma som jag och då blir det nog bra
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Alebaleportocale
Dig vill jag inte ha som hyresvärd. Du köper begagnade grejer till höger och vänster som är ”nya” och när den ena går sönder ifrågasätter du din hyresgäst, som dessutom du är släkt med och har inte haft såna problem förut?! Men säljaren som sålde den ”nya” begagnade spisen/ugnen/tvättmaskinen har 100% trovärdighet och absolut ingen anledning att ljuga ?!
Jesus f... christ, köp en ny varmluftsugn med tillhörande spishäll och då är saken klar. Jag skulle inte ens se det som standardhöjning om det är något som anses som normalt att ha i ett hushåll år 2020. Kommer det nya olyckstillbud kan man börja ifrågasätta då.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.