Unikt namn
RACS RACS skrev:
.. eller förstört ekparkett för att man tejpat fast dörrmatta i parketten, som sitter fast som sten och som därmed rivit bort lacken i en stor ful ruta. Tröttsamt, men sånt händer.. visst.. absolut, allt möjligt.. och sådant får man som hyresgäst då stå för eftersom aktsamhet om bostaden gäller.
Vad är det för dundertejp som river loss parkett? Jag behöver en rulle sådan.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad är det för dundertejp som river loss parkett?
Tejp är rena massförstörelsevapnet i händerna på idioter som aldrig behövt hantera konsekvenserna av olämpligt tejpande. :mad:
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad är det för dundertejp som river loss parkett? Jag behöver en rulle sådan.
Tja, vet inte exakt vilket, men man kan inte bara tejpa hur som helst på golv eller annat.. om man inte vill riskera att det blir fel på underlaget.
Golvet i fråga är av bra kvalitetsek, nyslipat och omlackat 2016. Får ju göras om.

' Skadat trägolv med rester av tejp och svarta märken på ytan, indikerar felaktig tejpning och behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Luddis_1
  • Laddar…
Karlia
Eftersom jag varit en idiot som fått hantera följderna av tejpanvändning kan jag intyga att tejp kan förstöra det mesta! Åtminstone om du låter tejpen sitta ett tag.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Eftersom jag varit en idiot som fått hantera följderna av tejpanvändning kan jag intyga att tejp kan förstöra det mesta! Åtminstone om du låter tejpen sitta ett tag.
Jo, kan hända den bästa.. låta fel tejp sitta kvar för länge. Vi är nog många som varit idioter där..
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Unikt namn
RACS RACS skrev:
Tja, vet inte exakt vilket, men man kan inte bara tejpa hur som helst på golv eller annat.. om man inte vill riskera att det blir fel på underlaget.
Golvet i fråga är av bra kvalitetsek, nyslipat och omlackat 2016. Får ju göras om.

'[bild]
Ja det där ser ju onekligen illa ut. :confused:
Men jag fick bilden framför mig där tejpen rivit upp stora flisor ur parketten.
Det borde väl ändå gå att åtgärda med ett relativt lokalt ingrepp?
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig sett något dylikt specificeras i ett hyresavtal. Det är nog ärligt talat mest din åsikt och inget jag tror du kan hitta stöd för.

Det är naturligtvis helt upp till dig hur du gör i din bostad men knappast relevant för vad en hyresvärd får/bör/kan eller inte får/bör/kan göra.
Visst, men om jag har en relativt hög hyra och hyresvärden kommer med gammalt junk att sätta in när något behöver bytas så hade jag definitivt ifrågasatt det. Bor man luffigt skall det synas i hyran.
 
Nissens
D DFYD123 skrev:
du skrev marknadshyror. I själva fallet betalar nog merparten av oss under marknadshyra.
Ett sätt för fastighetsägare att möjligen kunna tjäna lite pengar kan ju vara att köpa begagnat och jag vet inte varför det är att jämföra med att luras. Alt är ju att dom får välja fritt vad dom tar ut i hyra och stoppa in dyra vitvaror.
Tro inte annat än att fastighetsägarna tjänar bra med pengar. Kolla deras årsredovisningar så ser du. Det är offentlig info.
 
Nej, man lagar inte en fin parkett på det viset, man slipar ytan igen; det får vara måtta på hur man "sparar" som hyresvärd, kan jag mena, och detta handlar om att vårda bostäder och inte låta det förfalla.

Ref. Det borde väl ändå gå att åtgärda med ett relativt lokalt ingrepp?
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tro inte annat än att fastighetsägarna tjänar bra med pengar. Kolla deras årsredovisningar så ser du. Det är offentlig info.
Jag vet att många fastighetsägare tjänar bra pengar men om inte regleringar fanns så kunde dom tjäna mera. Ett sätt att ”tjäna mera” är ju att bekosta mindre. Men skulle dom kunna sätta vilka hyror dom vill, förmodligen då marknadsanpassade, så skulle dom oxå kunna kosta på fastigheterna mera. Dom har en del spelregler att förhålla sig till och då kan man väl förstå att dom vill hålla nere kostnader för precis som du själv nämnde är det väl knappast välgörenhet dom sysslar med.
 
E
Hur mycket är hyresgäster beredda att betala varje månad för att få en ny spis för 8000:- var femte år? Ny diskmaskin? Nytt kylskåp? Nymålade eller omtapetserade väggar? Nyslipat golv i vardagsrummet?

Som någon påpekade tidigare så hyr man en fullt fungerande bostad. Om det sen inte faller i smaken på den som hyr bostaden så går det nog att få godkännande från fastighetsägaren på att själv införskaffa sprillans nya vitvaror som installeras på ett korrekt sätt.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
I lagen finns något som heter bruksvärdesnivå, detta innebär att en lägenhet skall hålla den nivån för att man ska kunna få ta ut den hyran. T ex så om lägenheten har häll och diskmaskin så ska lägenheten alltid vara utrustad med det, man får inte ta bort detta. Om något går sönder måste detta ersättas med något så att bruksvärdesnivån upprätthålls. I det hänseendet så är en spis en spis oavsett var den kommit ifrån.
 
E elmont skrev:
OCH det ligger väl på TS att bevisa att hyresgästen orsakat skadan och inte på hyresgästen att bevisa sin oskuld. Vad sedan TS TROR spelar ju inte så stor rollf ör någon annan än just TS.
Håller med . Om det visas att hyresgästen orsakat skadan skall hen ersätta skadan. Spisen är avskriven
och har 0 kr värde varför inget skall ersättas. Hyresgästen har rätt till en fungerande spis och är berättigad
till hyresnedsättning för tiden utan spis. Hyresgästen kan inte påföras reparationsplikt av utslitna
inventarier som inte har något värde för hyresvärden . Om en ny spis sätts in som innebär en
verklig höjning av standarden kan hyran höjas .
 
Spiken det där är det dummaste jag har hört på länge, om en hyresgäst har sönder något fultfungerande så kvittar det on hyresvärden har 0:- I bokfört värde på produkten eller inte.

Självklart ska hyresgästen stå för en likvärdig vara.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Karlia
Har hyresgästen allriskförsäkring (drulle) torde den kunna utnyttjas. Fast hur blir det där? Är spisen 10 år gammal anser försäkringsbolaget att värdet är noll, Då måste ju ändå hyresvärden ersätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.