20 951 läst · 25 svar
21k läst
25 svar
Trasig golvvärme, kan man laga?
Låter inte bra, jag tänkte lägga in T2 röd i vår hall i helgen, men den kanske har blivit bättre nu?P pelig skrev:
Men varför skulle man inte kunna laga den?
Den är ju skarvbar.
Har kanske blivit bättre. Men om jag fattade rätt så kan T2 Röd paja på flera ställen. Dvs den blir stegvis sämre och sämre och det säger sig självt att man inte vill hacka upp golvet på flera ställen... Men det kanske gällde för 15-20 år sedan, säkrast är väl att kolla med nån elektriker med goda kunskaper i ämnet.Peter2400 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 270 inlägg
Njaa.. Om den pajar, så är nog allt bortom felstället kallt. Du kan inte få en meter mitt på som blir dålig.
Och det är såvitt jag vet nästan unikt om slingan går sönder. Oftast beror det på att någon sätter en skruv på olämpligt ställe eller att den är felinstallerad och blir överhettad, men överhettning bränner av kabeln relativt direkt efter installation, inte efter 15+ år. Och överhettning gäller inte de självreglerande slingorna som T röd.
Och det är såvitt jag vet nästan unikt om slingan går sönder. Oftast beror det på att någon sätter en skruv på olämpligt ställe eller att den är felinstallerad och blir överhettad, men överhettning bränner av kabeln relativt direkt efter installation, inte efter 15+ år. Och överhettning gäller inte de självreglerande slingorna som T röd.
OK, nu blev det så här. Bye bye golvvärme . (För den som undrar varför elementet inte hamnade rakt under fönstret beror det på att då hade man inte rymts att sitta på toastolen. Det är inte smart planerat i denna lilla toa...)
Nu har jag aldrig monterat nån golvvärme men jag tror det är bara de "tåtar" du ser på första bilden i tråden. Dvs Fas/Nolla, ingen jord. Funktionen på JFB har jag testat med JFB-testare så det är inga konstigheter.mexitegel skrev:
Såvitt jag förstått ska det vara skyddsjordat i badrum. På din termostat finns ju t.ex. skyddsjordsplint också. Både T2 blå och röd har skyddsjord i kablen i vart fall. Syns tydligt om du bildgooglar.
Det är bara en liten heads up om att det kanske kan vara klokt att titta över elen för säkerhets skull.
Men, jag är ingen elektriker
Det är bara en liten heads up om att det kanske kan vara klokt att titta över elen för säkerhets skull.
Men, jag är ingen elektriker
Om det är illa så räcker det inte att testa JFB. Är skyddsjorden obruten hela vägen fram till all apparatur osv. osv.
Vill inte måla fan på väggen, men el i våtutrymme är inte att leka med.
Vill inte måla fan på väggen, men el i våtutrymme är inte att leka med.
Nu hamnade vi lite off-topic från värmegolvet kanske, men absolut är el och våtutrymme farliga saker. Det finns sätt att kontrollera skyddsjord också, det kan nog vara bra att kolla även det.mexitegel skrev:
Liknande trådar
-
Nybyggt hus, golvvärme trasig plus andra fel, hur mycket stålar hålla inne?
Juridik -
Torp med timmerstockar som är trasiga. Se gärna bilderna och informera mig gärna om detta går att laga, byta ut och kostnad?
Fritidshus -
Laga/svetsa ihop trasigt växelöra
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Hur laga trasig klinker där ersättning saknas?
Golv -
Hur laga trasig EJCA L18?
Möbelsnickeri