Öppningsmekanismen i ett fönster har gått sönder, hade krävat ett tag och jag misstänker att någon helt enkelt tog i för hårt och något gått sönder. Det är ett vanligt treglasfönster med vred.
Nu är handtaget helt löst/inget motstånd om man drar i det. Fönstret är stängt och går inte att öppna...

Här är en bild på ett liknande fönster (inte mitt)

Hur gör man? Går det att få upp på något sätt?

Kan du få loss handtaget? I så fall kanske det funkar att vrida spanjoletten med nåt annat som passar i hålet, till exempel ett nytt handtag. Om det är handtaget som gått sönder.

Vissa handtag har en täckbricka av plast, som man lyfter lite lätt på och vrider, för att komma åt skruvarna.

Tack för svar Stefan, men nej det är inte själva handtaget, det har jag kollat.

Du har alltså skruvat av handtaget, och kan vrida spanjoletten utan motstånd? Då är det klurigt, särskilt utan att veta hur fönstret är konstruerat. Kan tyvärr inte hjälpa dig då. :(

Ja det är riktigt, eller rättare sagt, det är helt utan motstånd upp till ca 90%, sista 10% tar det helt stopp (har försökt med våld).
Jag antar att mekanismen är någon sorts standardkonstruktion men har googlat utan att hitta något.

Om det har "släppt till 90 %" så låter det ju knepigt. Espanjoletterna kan ju ibland kärva/gå tungt, då brukar det hjälpa att speja en tunn olja för att det ska gå lätt igen. En drastisk åtgärd är väl att använda en rondellslipmaskin med tunn skiva, om det går att komma åt förstås.

Låter som roddarn (den del som fyrkantpinnen vrider) har gått sönder. Har du fler fönster av denna typ? Om du såfall kan se om det är en standard FIX spanjolett. Underlättar att veta fabrikat för att kunna föreslå lösning

Det är som sagt alltid lättare om du visa kansker bilder som gäller ditt eget fönster. Blir en massa gissande hit o dit. Är det svenska fönster då är som regel fix-spanjoletter, då kan man genom att vända sig till fix i göteborg eller en låssmed få fram en ny. Är det fönster från europa så kan du kontakta Skånebeslag, de kan mycket om spanjoletter som förekommer ute i europa. Annars kanske de kan tipsa dig om någon som kan hjälpa dig där du bor...

Ta alltid för vana att smörja era spanjoletter en gång om året, brukar finnas små hål i spanjoletten. Alla rörliga delar mår bra av lite smörja. Dock inte cylindern, den behöver speciella medel...

• Gilla
Luigi89
  • Laddar…
Hej,

Tack för svar. Har nu tagit tag i detta igen...

Jag öppnar det motsatta fönstret som fungerar (dubbelfönster så ska vara samma mekanism)
På kanten är det en Fix logo och texten Patent instansat.
images

Så här ser det fungerande fönstret ut, tyvärr lite dålig bildkvalitet:
58250159.jpg

Vet inte om detta räcker för att någon ska kunna komma med ytterligare tips?

Hej,
Har du löst problemet med fönstret, i så fall, hur gjorde du?

Jag har nämligen samma problem. Fönstret har kärvat ett tag. Stängde det för några dagar sedan och nu går det inte att öppna.

Jag kan vrida handtaget som vanligt, men fönstret låses inte upp så jag kan öppna det. Har exakt samma typ av inrättning som på din bild.

Har någon tips på hjälp? Eller var man vänder sig för hjälp?

Blir det en kostsam historia?

:)

Jag hade precis samma problem på några fönster, vissa gick ibland inte att rubba om man inte knackade på låsmekanismen med en hammare.
Sen läste jag på någon tråd här om olja, jag trodde inte på det men det hjälpte faktisk.

Efter några år såg jag en svag instansad bild och text på plåtkanten på mina polska dreh/kipp träfönster.
JÄHRLICH ÖLEN stod det, knappt skönjbart. (= olja/smörj en gång om året)
Och nog funkade mekanismen bra mycket bättre efter lite sprya med låsvätskan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.