Odjuret skrev:
Tja....
Nu vill jag inte vara petig, men har inte hela den här tråden spårat ur?
Från början var väl frågeställningen om TS kunde kräva att säljaren skulle betala 50% av vad en ny diskmaskin kostade?
Varav det konstaterades att det har inte TS rätt att göra?
Att blanda in försäkringsbolag och bilar vad har det med saken att göra?
Jag kan absolut inte se någon urspårning. Ämnet har visserligen glidit lite från ursprungsfrågan, men det finns fortfarande en tydlig koppling. TS pratar om något som enligt denne är fel, och frågar om eventuell möjlighet att få ersättning från en viss part. Senare diskuteras huruvida TS har rätt att få ersättning från en annan part. Det kan knappast kallas urspårning av tråden, snarare än naturlig vidgning av diskussionen.

Och diskussionen om bilar var rimligtvis bara rena jämförelser, också det fullt naturligt i en vanlig diskussion.

Nä ta å gå ut å njut av det vackra vädret istället!
Det där om något är väl att gå off topic!!?? Tråden handlar inte om väder!! ;)
 
O
jimih skrev:
Det där om något är väl att gå off topic!!?? Tråden handlar inte om väder!! ;)
Tänka sig att solen är OffTopic.... Jag tycker den verkar vara väldigt On:p
 
M
Så himla vanligt i detta land att mamma-pappa staten, FB, osv ska ansvara/betala åt en... suck!
 
  • Gilla
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Så himla vanligt i detta land att mamma-pappa staten, FB, osv ska ansvara/betala åt en... suck!
Vad i sak är felet enligt dig, i detta specifika ärende? För du kan väl rimligtvis inte vara emot att försäkringsbetalar ut pengar någonsin, oavsett orsak?
 
M
Ungefär det som åtskilliga andra har påpekat åtskilliga gånger.

TS köper hus med 6 år gammal diskmaskin
TS undersöker inte om den fungerar korrekt innan köpet avslutas, vilket är dennes skyldighet
TS upptäcker att den inte funkar korrekt pga att den är förbrukad, "slutkörd"
TS får ersättning från FB, hurra och grattis till TS, hade jag ens kommit på tanken i det läget hade jag också begärt ersättning från FB

Vilket betyder att alla andra som har försäkringar hos TS FB betalar för dennes nya diskmaskin i ett läge som jag anser att det är helt orimligt.

Men detta har som sagt redan rapats upp av andra flera gånger...

Jag säger som Ingemar Stenmark, "hä löns int' förklar för den som int' begrip"
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Micro och 1 till
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Vilket betyder att alla andra som har försäkringar hos TS FB betalar för dennes nya diskmaskin i ett läge som jag anser att det är helt orimligt.
Vadå orimligt? Det handlar bara om något fel har begåtts, antingen av TS i form av försäkringsbedrägeri, eller av FB om de inte följer sina villkor. Ingen har här i tråden kunnat visa på något sådant.

Om du tycker att ett visst försäkringsbolag har orimliga villkor, då är det förstås helt upp till dig om du då inte vill vara kund till dom. Det är i grunden en fri marknad. Jag kan inte se att någon oskyldig drabbas ekonomiskt av detta.

Ett försäkringsbolag skulle, om de ville, kunna införa en försäkring gällande vanlig huvudvärk. Dvs har du denna försäkring så har du rätt till ersättning om du får huvudvärk. Det är såklart en vansinnigt dålig idé, men om ett försäkringsbolag verkligen vill göra det så är det såklart upp till dom. Och sen är det upp till gemene man om de vill använda detta försäkringsbolag. Men om någon av försäkringsbolagets kunder sen råkar få huvudvärk, och då får ersättning för detta, så kan jag inte på något sätt se det som något orimligt eller fel.
 
Det finns försäkringar mot snart sagt allt.
Ett minne dök upp :)

Catti Brandelius, som ibland går under artistnamnet Miss Universum, hade ett sommarpratarprogram i radion för ett antal år sedan. Där tog hon bland annat upp telefonförsäljare som lurar på folk alla möjliga och omöjliga försäkringar.

-Men jag kanske inte behöver en sån försäkring.
-Det är lugnt. Vi har en Onödiga-försäkringar-försäkring också!

Och ni med smartfånar, ni har väl en Rensa-bort-onödiga-appar-app :)
 
M
jimih skrev:
Vadå orimligt?
En böjning på orimlig. http://sv.wiktionary.org/wiki/orimlig#Adjektiv

Det är vad jag anser. Att du anser att det är rimligt har jag förstått. Vi tycker olika. That's it.

Jag tycker fortfarande att svensken i överlag alltför ofta ropar på hjälp från olika instanser som då ska ansvara för och rätta till misstag som begåtts.
 
MaxPax skrev:
Att du anser att det är rimligt har jag förstått. Vi tycker olika. That's it.
Du uttryckte dig indirekt nedvärderande om personer som uttnyttjar en försäkring på ett sätt som ingen kunnat visa på är fel. Det är vad jag anser.

Jag tycker fortfarande att svensken i överlag alltför ofta ropar på hjälp från olika instanser som då ska ansvara för och rätta till misstag som begåtts.
Man bör skilja på hjälp/ersättning från mamma/pappa/medborgarna/staten, och hjälp/ersättning i form av en tjänst man betalat för.
 
Reparatören sa att maskinen var helt slutkörd, men ingenstans nämns att detta var skälet till att den diskade så dåligt. Kan mycket väl ha varit så att denna modell är en dålig konstruktion. I så fall borde TS kunnat inspektera maskinen vid visningen och se att delar av inredningen saknades. Manualer till en 6 år gammal Siemens finns rimligen på nätet.

Sedan tänker jag inte moralisera (om någon erbjöd mig förtidspension med 100% lön och indexuppräkning livet ut skulle jag också bli frestad) men visst kostar sådant här beteende pengar för oss alla. I stället för att ersätta den dåliga maskinen med en från Blocket för kanske 1000-2000 kr och skruva dit den själv har det här fallet nu kostat pengar för handläggning, ny maskin för 8000 kr och annat som jag inte kommer på just nu.

Bara att konstatera att det är så här samhället fungerar idag, det mest politiskt inkorrekta ord du kan använda är "mindre" eller "billigare". Alla har ett intresse av att pengarna rullar och att det finansieras med mera lån så att skeppet hålls flytande ett tag till. Fast bittert för sådana som mig som växte upp med Luther och psalm/nationalsång framför fanan utanför kyrkan vid skolavslutningarna att vänja sig vid.
 
M
jimih skrev:
Du uttryckte dig indirekt nedvärderande om personer som uttnyttjar en försäkring på ett sätt som ingen kunnat visa på är fel. Det är vad jag anser.

Man bör skilja på hjälp/ersättning från mamma/pappa/medborgarna/staten, och hjälp/ersättning i form av en tjänst man betalat för.
Ingemar Stenmark
 
Fantastisk tråd denna som bara blir längre och längre.
Men bortom all tvivel är att, man kan inte köpa en försäkring i efterhand.
Om det skulle vara möjligt så varför då överhuvud taget köpa försäkringar innan man lidit skada, oavsett om det handlar om villahemförsäkring, bilförsäkring, livförsäkring (kan bli problem om man dött) , lösöresförsäkring golfförsäkring, extra försäkring för dyrbara konstverk ,byggfelsförsäkring ,reseförsäkring etc etc.

Det är ställt bortom all tvivel att om det gått till på det sätt som TS beskriver så finns det endast två orsaker till ersättning, FB har gjort fel eller TS farit med osanning.
Vem som gjort vad är inte min sak att bedöma, men jag har själv råkat ut för felaktigt beslut av FB, jag anmälde en skada och beskrev exakt vad det handlade om. När det sedan blev dags att reglera skadan fick jag beskedet att det inte var ett försäkringsärende utan en reklamation men eftersom FB redan givit mig ett skade nr och felet åtgärdat gick det inte att gå till leverantören eftersom bevisningen inte fanns kvar och FB betalade utan knorrande.
 
MaxPax skrev:
Ingemar Stenmark
Gunde Svan.
 
cecar33 skrev:
Men bortom all tvivel är att, man kan inte köpa en försäkring i efterhand.
Köpte TS sin försäkring efter att han upptäckt felet, menar du? Rimligtvis hade TS snarare en försäkring innan felet upptäcktes, och t.om innan husköpet gick igenom. Även om olika försäkringsbolag är inblandade, och olika försäkringstagare, så finns det ju en regressrätt som kan hantera sånt, vilket redan nämnts i tråden.

Om det skulle vara möjligt så varför då överhuvud taget köpa försäkringar innan man lidit skada, oavsett om det handlar om villahemförsäkring, bilförsäkring, livförsäkring (kan bli problem om man dött) , lösöresförsäkring golfförsäkring, extra försäkring för dyrbara konstverk ,byggfelsförsäkring ,reseförsäkring etc etc.
Man får skilja på tidpunkten då en skada eller ett fel uppstår, och tidpunkten då skadan/felet upptäckts. T.ex finns det exempel på folk som har tagit en sjukförsäkring och sen fått ersättning pga sjukdom, trots att sjukdomen senare visade sig ha "funnits i kroppen" även innan försäkringen tecknades. Men det kanske du också tycker är fel av försäkringsbolaget?

Det är ställt bortom all tvivel att om det gått till på det sätt som TS beskriver så finns det endast två orsaker till ersättning, FB har gjort fel eller TS farit med osanning.
Nej, på vilket sett skulle detta vara ställt bortom all tvivel? Har du tillgång till mer information än vad som har framkommit här i tråden?

Om TS har farit med osanning, bevisa det!
Om FB har gjort fel, visa vilka lagar/regler/försäkringsvillkor som de har brutit mot!

Varför är det så omöjligt att acceptera att det faktiskt kan finnas försäkringar med villkor som gör att TS har rätt att få ersättning för detta?

Vem som gjort vad är inte min sak att bedöma
Men att någon av TS eller FB har gjort fel, det har du tydligen kunnat bedömma?
 
Läs innantill jimih TS har inte uppfyllt sina skyldigheter inför ett köp av fastighet när TS sedan upptäcker att diskmaskinen inte uppfyller förväntningarna så undrar h-n vad som kan göras. En tekniker tittar och säger att maskinen är utsliten enligt TS. TS säger också att det saknas inredning i maskinen.
Kontentan av det är att TS har köpt en fastighet med olika tillbehör såsom byggnad innehållande en utsliten diskmaskin och tydligen har verifierats av tekniker. Det är det normala att man kontaktar någon sakkunnig i frågan för att klargöra om det är ett försäkringsärende och i möjligaste mån även fastsälla kostnader för reparation, i detta fallet var tydligen maskinen utsliten och därmed inte ett ärende för FB.


jimih du får självklart tycka precis vad du vill inget hindrar dig, så vill du så fortsätt att plocka isär alla inlägg och kräv förklaring/bevis.

Ha de gött i värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.