Lolle skrev:
Det är inte bara tänkbart utan högst sannolikt om affären är max 30-60 dagar gammal för då kommer det att regressas direkt mot förra ägarens försäkring.
Hur skulle då ett tänkbart scenario vara, köper ett hus med utsliten diskmaskin som saknar viss inredning och är 6 år gammal. Försäkringsbolag betalar halva nypriset ? minus självrisk, samt att det beloppet motsvara halva årspremien i en villaförsäkring, det måste varit en hiskeligt dyr maskin då den köptes för 6 år sedan.
 
Varför inte köpa en utsliten diskmaskin på blocket som är 6 år för ett par hundra och sen anmäla till försäkringsbolaget. För då får man uppenbart halva nypriset av dom, för det är ju "bara" att regressa mot tidigare ägares försäkringsbolag.....suck suck, suck säger jag.

Även om jag tror på Lolle så måste jag ifrågasätta om det verkligen går till så som han beskriver.
Att ett försäkringsbolag betalar ut utan att blinka för en maskin som är utsliten pga "wear and tear" och tillika uppenbart saknar delar.
Om den tidigare ägaren inte anser att det är ett försäkringsärende då denne anser att det är normal förslitning och samtidigt slängt saker så förstår jag inte hur eller varför ett försäkringsbolag skall betala ut pengar för detta till en som köpt maskinen i det usla skicket och tagit en ny försäkring på den.
 
Redigerat:
cecar33 skrev:
Hur skulle då ett tänkbart scenario vara, köper ett hus med utsliten diskmaskin som saknar viss inredning och är 6 år gammal. Försäkringsbolag betalar halva nypriset ? minus självrisk, samt att det beloppet motsvara halva årspremien i en villaförsäkring, det måste varit en hiskeligt dyr maskin då den köptes för 6 år sedan.
Kostnaden som ersätts är nypris minus åldersavdrag var denna då 6 år gammal så är 50% vanligt. Från denna summa dras självrisken av.

Om fastigheten varit försäkrad i annat bolag mindre än 30 dagar sedan regressas hela summan mot detta bolag, är det dag 31-60 på nya bolaget så delas skadekostnaden mellan bolagen och dag 61 och framåt har allt ansvar övergått.

Så resonemanget är att den rätt som förra försäkringstagaren hade till ersättning för diskmaskinen har nu övergått till TS.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Lolle skrev:
Kostnaden som ersätts är nypris minus åldersavdrag var denna då 6 år gammal så är 50% vanligt. Från denna summa dras självrisken av.

Om fastigheten varit försäkrad i annat bolag mindre än 30 dagar sedan regressas hela summan mot detta bolag, är det dag 31-60 på nya bolaget så delas skadekostnaden mellan bolagen och dag 61 och framåt har allt ansvar övergått.

Så resonemanget är att den rätt som förra försäkringstagaren hade till ersättning för diskmaskinen har nu övergått till TS.
Jo så långt är jag med när det gäller en skada alltså maskinen går sönder, men här har ju någon köpt en utsliten maskin som saknar viss inredning. Det handlar ju inte om en maskin som plötsligt gick sönder efter att nya ägare tagit över utan enbart att han inte är nöjd. Är det över huvud taget ett försäkringsärende.
 
Njaa. Utsliten bör man inte kunna påstå om en 6 år gammal maskin. Utan uppenbarligen så är det ju något fel på den, det skulle varit intressant att få höra vad som var fel.

Försäkringen ersätter skador på hushållsmaskiner (vet inte om det gäller alla försäkringar), det innebär att när maskinen gick sönder så hade ägaren rätt att få ersättning av förs. bolaget för reparation eller utbyte. Att huset sedan byter ägare innan maskinen felanmäls skall tydligen inte spela någon roll,

Bara att gratulera ägaren.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
hempularen skrev:
Utsliten bör man inte kunna påstå om en 6 år gammal maskin. Utan uppenbarligen så är det ju något fel på den, det skulle varit intressant att få höra vad som var fel.
Måste väl bero på hur den används. En barnfamilj med tex 5 dagbarn och en maskin som kör 7-10 körningar om dagen 365 dagar eller en ensamstående person som kör 3 körningar i veckan kommer säkert att ge olika slitage över en viss tidsperiod.

Jag kan mycket väl tro att man kan köra slut på en maskin på 6 år. TS skriver ju själv att den är slutkörd och saknar vitala delar. TS nämner inget om skada utan just slutkörd.
 
Ja "slutkörd" är väl ett mindre lyckat ordval. Men en maskin som är avsedd för hemmabruk, används i en någorlunda normal bostad, så skall den inte bli utsliten på 6 år. Ett fel som uppstår kan visserligen ex. vara att pumpen blir utsliten, men i så fall är det fel på pumpen.

Har du en massa dagbarn så kan man nog anses vara i en gråzon, att maskinen har använts i en näringsverksamhet. Men jag tvivlar på att förs. bolag orkar argumentera om något sådant, som de väl dessutom oftast inte får reda på.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
M
oceanis skrev:
Måste väl bero på hur den används. En barnfamilj med tex 5 dagbarn och en maskin som kör 7-10 körningar om dagen 365 dagar eller en ensamstående person som kör 3 körningar i veckan kommer säkert att ge olika slitage över en viss tidsperiod.

Jag kan mycket väl tro att man kan köra slut på en maskin på 6 år. TS skriver ju själv att den är slutkörd och saknar vitala delar. TS nämner inget om skada utan just slutkörd.
Försäkringsbolagen har dock en annan tolkning. De har sina tabeller hur länge en vitvara ska hålla, detsamma gäller för badrum, parkettgolv, braskamin, mobiltelefoner etc etc.

I deras värld ska en diskmaskin hålla i 10 år (och tex en murad skorsten i 75 år). Därefter får man 0 kronor i ersättning.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
miksil skrev:
Försäkringsbolagen har dock en annan tolkning. De har sina tabeller hur länge en vitvara ska hålla, detsamma gäller för badrum, parkettgolv, braskamin, mobiltelefoner etc etc.

I deras värld ska en diskmaskin hålla i 10 år (och tex en murad skorsten i 75 år). Därefter får man 0 kronor i ersättning.
Jo men då pratar vi om skador som plötsligt uppstår.

I detta fallet handlar det om att TS inte gillade maskinen mer eller mindre.
TS anser att den var slutkörd och att det fattades väsentliga delar. Säljaren meddelar att den har diskat likadant ända sen den var ny och att det saknades delar i den kunde man se genom att öppna luckan.
Jag tror ju inte att försäkringar är till för att ta hand om att andra har kastat eller tagit bort delar i maskinen, Lika lite att ta hand om misskötta maskiner eller maskiner som är dåliga från fabrik.
 
Försäkringen täcker givetvis inte borttappade delar, i det här fallet fanns det uppenbarligen ett fel, eller så har TS lyckats övertyga bolaget om att det finns ett fel. Man får anta att han varit lite mer detaljerad i beskrivningen vid kontakt med bolaget.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi får aldrig någon klarhet i detta förrän TS berättar vad det verkligen var för fel på diskmaskinen.

Jag kan aldrig tänka mig en skadeanmälan skulle kunna gå till så här:

Kund: "Hej. Jag har precis köpt en diskmaskin som är sex år och den är helt slutkörd".
Försäkringsbolaget: "OK. Var ska vi sätta in pengarna?"
 
  • Gilla
Ingper
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Jo så långt är jag med när det gäller en skada alltså maskinen går sönder, men här har ju någon köpt en utsliten maskin som saknar viss inredning. Det handlar ju inte om en maskin som plötsligt gick sönder efter att nya ägare tagit över utan enbart att han inte är nöjd. Är det över huvud taget ett försäkringsärende.
Nej du har förstås helt rätt att det förutsätter en plötslig och oförutsedd händelse som att den slutar fungera.

Inte att det saknas bestickkorg eller diskar dåligt tex.
 
oceanis skrev:
Jo men då pratar vi om skador som plötsligt uppstår.

I detta fallet handlar det om att TS inte gillade maskinen mer eller mindre.
TS anser att den var slutkörd och att det fattades väsentliga delar. Säljaren meddelar att den har diskat likadant ända sen den var ny och att det saknades delar i den kunde man se genom att öppna luckan.
Jag tror ju inte att försäkringar är till för att ta hand om att andra har kastat eller tagit bort delar i maskinen, Lika lite att ta hand om misskötta maskiner eller maskiner som är dåliga från fabrik.
Är det du som var försäljaren? Varför tar du så illa vid dig att TS nyttjade sin försäkring på rätt sätt? Om DM var slutkörd efter 6år, när FB uppenbarligen säger att den skall hålla i 10år, så är väl allt i sin ordning? Sedan vet jag inte varför du fått för dig att försäljaren sagt något om att den diskat lika sen ny. Läs om, den har varit lika DÅLIG hela tiden. Om försäljaren bott i kåken i 6år framgår inte. Om du har nåt personligt agg mot ditt FB som jag har, så håll det till dig. I detta fall fungerade systemet. Om du inte gillart, så ta det med FB
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Detaljerad? Du menar vinklat det hela så att det låter som att den är trasig? ;)
 
Det var väl inte diskmaskinen som saknade väsentliga delar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.