miksil skrev:
Varför kan jag inte jämföra en bilruta med en diskmaskin? Bilrutan är väl ännu mer en förbrukningsvara än en diskmaskin?

Premien för villahemförsäkringen är avsevärt högre än för bilen. Men den täcker å ändra sidan helt andra saker, så kan inte svara på om det är samma premie eller inte.

Betala 1500 kr och kvittera ut en ny inte riktigt vad det handlar om. Självrisken är väl 1500 kr, och sen har du åldersavdrag på det. Men några kronor får du.
Om du får 5-600kr är det ens värt att göra ett försäkringsärende av det?
 
Men vad är det för fel på maskinen, kanske det är något som är enkelt att åtgärda och den går några år till?
 
M
Andy78 skrev:
Om du får 5-600kr är det ens värt att göra ett försäkringsärende av det?
Tjaa beror väl på. Min diskmaskin gick sönder för ett halvår sen. Den var då 6 år gammal. Efter avdrag av självrisk etc fick jag 2600 kronor. Nya diskmaskinen kostade 6500 kr.

Så några kronor blev det.

Om det är värt det? Beror väl på vad man tycker. Jag tycker 2600 kr för att scanna in ett kvitto och maila in är värt det. Mkt möjligt att andra gör en annan bedömning om vad som är värt besväret.
 
Tycker precis som alla andra att du kan inte begära något överhuvudtaget.

Men sen är jag lite nyfiken på hur du tänker när du köper en 6 år gammal maskin men förväntar dig få ersättning som om den var ny ??
 
Angående att utnyttja försäkring. Det är väl stor skillnad på om diskmaskinen man har går sönder och att köpa en som redan är det.
 
  • Gilla
Ingper och 1 till
  • Laddar…
miksil skrev:
Tjaa beror väl på. Min diskmaskin gick sönder för ett halvår sen. Den var då 6 år gammal. Efter avdrag av självrisk etc fick jag 2600 kronor. Nya diskmaskinen kostade 6500 kr.

Så några kronor blev det.

Om det är värt det? Beror väl på vad man tycker. Jag tycker 2600 kr för att scanna in ett kvitto och maila in är värt det. Mkt möjligt att andra gör en annan bedömning om vad som är värt besväret.
För 2600kr efter självrisk hade jag inte heller tvekat men inte för 5-600kr.
 
cecar33 skrev:
Angående att utnyttja försäkring. Det är väl stor skillnad på om diskmaskinen man har går sönder och att köpa en som redan är det.
Håller med ! '
Rimligen om man tar en försäkring på en trasig maskin så blir man ersatt med en annan lika trasig när den första blir ännu mer trasig......;)
 
oceanis skrev:
Tycker precis som alla andra att du kan inte begära något överhuvudtaget.

Men sen är jag lite nyfiken på hur du tänker när du köper en 6 år gammal maskin men förväntar dig få ersättning som om den var ny ??
Va pratar du om egentligen? Läs om läs rätt.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Varför måste alla ifrågasätta TS och även nedvärdera dennes tankegång? Svara på frågan och var saklig ist.
Man kan tycka att säljaren borde ändå berättat om en så väsentlig vitvara som en diskmaskin, om denne vore trasig men som del flesta säger så väger TS undersökningsplikt tyngre, även om säljaren känner till felen.
Att provköra diskmaskin och andra vitvaror som följer med ett hem, har iaf jag aldrig gjort/hört talas om att någon gjort men alla är vi ju olika. Hur har man tänkt att detta skulle gå till, rent praktiskt? Skulle jag dra igång ett 2,5h program för disk- o tvätt-maskin o komma tillbaka efter visningen? 30min hinner ju knappt maskinen förbi en förtvätt...
Sedan vettifasen om jag personligen skulle vilja ha kvar en 6 år gammal diskmaskin som lätt räknat (4,5 x 52 x 6) gjort över 1400 tvättar, vem vet egentligen hur andra skött den?
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
E
Brallan84 skrev:
Va pratar du om egentligen? Läs om läs rätt.
Det är nog du som ska läsa om och om och om igen.....

TS förväntar och har som ide att vilja ha 50 % av en ny maskin för 8000 kr.
Jag tolkar åtminstone dom 50 % är för att man inte gjort sin besiktning och därmed försöker dela på risken.
8000 kostar då inte en 6 år gammal maskin kanske 1000 kronor därav min undra var 8000 kommer ifrån.
Så om TS hade sagt att TS kanske skulle föreslå 50% av en tusenlapp så hade inte jag reagerat.
Jag kanske t.o.m skulle kunna förstå om man föreslog 1000 till en annan begagnad maskin.
Men att tro att en begagnad obesiktigad maskin är värt vad en riktigt dyr ny maskin kostar är naivt.

Så läs igen och läs rätt.....
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
oceanis skrev:
E

Det är nog du som ska läsa om och om och om igen.....

TS förväntar och har som ide att vilja ha 50 % av en ny maskin för 8000 kr.
Jag tolkar åtminstone dom 50 % är för att man inte gjort sin besiktning och därmed försöker dela på risken.
8000 kostar då inte en 6 år gammal maskin kanske 1000 kronor därav min undra var 8000 kommer ifrån.
Så om TS hade sagt att TS kanske skulle föreslå 50% av en tusenlapp så hade inte jag reagerat. Men att tro att begagnat obesiktigat är värt vad en riktigt dyr ny maskin kostar är naivt.
På din kommentar, så lät det som om TS köpte en diskmaskin. TS köpte en bostad. Vad sedan TS anser vara rimligt etc. är ju inget jag kommenterar när jag frågar dig vad du pratar om. Det har jag också full förståelse för att det är orimligt att kräva.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
TS, du skriver att ni gjorde en besiktning. Var det en tjänst du köpte, eller något du som köpare utförde?
 
Brallan84 skrev:
På din kommentar, så lät det som om TS köpte en diskmaskin. TS köpte en bostad. Vad sedan TS anser vara rimligt etc. är ju inget jag kommenterar när jag frågar dig vad du pratar om. Det har jag också full förståelse för att det är orimligt att kräva.
Men TS köpte inte en nyproducerad villa eller lägenhet. Så TS köpte en bostad med en begagnad diskmaskin.
Du tror väl inte att man får nya grejor med garanti bara för att man köper maskinerna tillsammans med bostaden för då har du nog missuppfattat mycket.

Tråden handlar om diskmaskinen inte bostaden som helhet....
 
Brallan84 skrev:
Varför måste alla ifrågasätta TS och även nedvärdera dennes tankegång? Svara på frågan och var saklig ist.
Man kan tycka att säljaren borde ändå berättat om en så väsentlig vitvara som en diskmaskin, om denne vore trasig men som del flesta säger så väger TS undersökningsplikt tyngre, även om säljaren känner till felen.
Att provköra diskmaskin och andra vitvaror som följer med ett hem, har iaf jag aldrig gjort/hört talas om att någon gjort men alla är vi ju olika. Hur har man tänkt att detta skulle gå till, rent praktiskt? Skulle jag dra igång ett 2,5h program för disk- o tvätt-maskin o komma tillbaka efter visningen? 30min hinner ju knappt maskinen förbi en förtvätt...
Att inte hålla med TS är inte att nedvärdera. Tvärtom skriver nog de flesta för att TS skall tänka mer sakligt och utanför boxen, där det är lätt att fastna när man är i TS situation. Och att klappa TS på ryggen må vara snällt, men det är endast den krassa verkligheten som verkligen hjälper TS. T ex att värdet av en 6 år gammal diskmaskin som kanske diskat 2000 diskar bara är en bråkdel av nypriset, och att DET är vad TS köpt med huset.

TS skriver faktiskt att maskinen är slutkörd, utsliten o.s.v. Inte att den är trasig. Vi har heller inte konkret fått reda på vare sig vilken inredning som saknas eller om den är oanvändbar eller "bara" dålig. Det är ju också uppenbart att de flesta i forumpanelen inte tycker det är konstigt om en 6 år gammal diskmaskin i ett barnfamiljhem är nära nog slut, så att säljaren inte upplyser om det är faktiskt inte SÅ konstigt. Dennes uppfattning bekräftas ju också av TS själv.

Den saknade inredningen hade lätt kunnat konstateras snabbt. Och det kanske t.o.m. är så att säljaren medvetet plockat bort en del för att lättare få plats med vissa saker (grytor m.m.), och efter 6 år har de förkommit. Behöver inte ens vara något säljaren ens ser som fel, denne kanske t.o.m. tycker inredningen är mer ändamålsenlig nu. Vi har t ex inte alla smarta fack o.s.v. som finns i broschyrerna kvar i vår maskin.

Att belysa saken sakligt från olika håll som bl.a. jag försöker göra är inte att nedvärdera - även om det inte följer TS tankar.
 
Brallan84 skrev:
På din kommentar, så lät det som om TS köpte en diskmaskin. TS köpte en bostad. .
Märkligt!

Om man köpt en bostad och som inventarie även innehåller en diskmaskin, så har man väl köpt en diskmaskin (och bostad) ?

Förstår TS besvikelse att förra ägaren inte informerat tydligt, men som andra inlägg antytt så har han köpt en 6 år gammal maskin. Då får man naturligtvis ta höjd för detta i sitt bud och räkna med att en ny behöver införskaffas ganska omgående.

Som någon påpekade, det är inte praktiskt möjligt att testa vitvaror på en visning eller besiktning. Det är väl en gråzon där man helt enkelt oftast chansar....och ibland förlorar någon...

Ett annat problem i sammanhanget är ju om man vill blanda in försäkringsbolaget; dom vill förmodligen gärna se ett inköpskvitto för att fastställa åldern. Detta kvitto ligger förmodligen hos bostads-säljaren. Är han villig att lämna över detta kvitto?
Ditt försäkringsbolag är kanske ovillig att ersätta något som gick i sönder när annan ägare (med annat försäkringsbolag) var innehavare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.