Har nyligen flyttat in i ett hus från tidigt 2008.

Inför köpet gjorde vi en besiktning och ett fåtal mindre fel som åtgärdades av säljarna utan invändning.

Nu har vi dock upptäckt att diskmaskinen är helt slutkörd och väsentliga delar av inredningen saknas.

Jag kontaktar säljaren som säger att "diskmaskinen alltid varit så dålig" och att han verkligen inte haft för avsikt att dölja detta. Men han upplyste inte om detta vilket han väl borde gjort. En familj på fyra kan ju inte rimligtvis bo 6 år i ett hus med kass diskmaskin utan att notera detta. Dessutom, den var ny när de flyttade in och de borde ha löst detta på garantin.

Därtill ska en väl en diskmaskin från Siemens hålla mer än 6 år?

Vi kommer nu att föreslå att de betalar hälften av vad ersättningsmaskinen kostade (50% av 8000:)

Har vi någon laglig grund för detta (säljarens upplysningsplikt) och verkar vårt krav på ersättningen rimligt?

Vore intressant att höra era synpunkter.
 
Det hade varit enkelt för er att undersöka diskmaskinen vid visning/besiktning, så jag tror inte ni har något att hämta där.
 
Nej ni har nog inget att hämta där om inte säljaren vill vara snäll.

Elpannan i vårt hus gick sönder i samband med renovering av tvättstugan, där den stod, för att åtgärda en fuktskada där inne. Den var 25 år och fast det skedde före överlåtelsen kunde de inte krävas på ersättning med hänsyn till åldern. Nu var de snälla ändå. De ringde rörfirma och fixade allt samt betalade 50% av nya pannan. Vilket mäklaren var mycket tydlig med att de inte var tvungna.
 
Som sagt din undersökningsplikt väger tyngre än säljarens upplysningsplikt. Så rättsligt har du ingen chans mot säljaren. Ev. borde bes. mannen ha upptäckt felet, men du får titta på vad det står i ert avtal med bes. mannen, ofta finns där friskrivningar.

Du skriver "slutkörd", hur då? Fungerar den inte alls?
 
Ni har tyvärr inget att hämta från säljaren.
Köparens undersökningsplikt är mycket långtgående och innefattar tex provkörning av hushållsmaskiner, ni skulle ha provkört diskmaskinen. Säljarens upplysningsplikt innebär i stort sett att svara sanningsenligt på frågor, han får inte säga att en trasig maskin fungerar men "vet inte" är också en sanning...
Blir det fråga om ersättning är det en begagnad 6 år gammal diskmaskin vi talar om, vad är den värd? 6-800 vill jag påstå.
 
Hemmakatten
Vår diskmaskin i förra huset gick sönder 2-3 dagar efter tillträdet. Det var bara att åka och köpa en ny. Skulle aldrig komma på tanken att klaga hos säljaren.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
M
Siemens diskmaskin 6 år gammal säljs för 7-800 kr på blocket.

Dessutom hade du väl upptäckt att den saknade inredning om du hade öppnat maskinen. Dess funktion likaså.

Däremot kan du väl ta det på din försäkring? Åldersavdraget hos tex IF är 50% på en 6 år gammal maskin.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Som alla andra sagt - du är tyvärr fel ute:

Diskmaskinen var 6 år gammal och begagnad när du tittade på och sedan köpte huset. Det är den fortfarande. Inte ny. En familj kan köra slut en diskmaskin på 5 år. Vår går flera gånger om dagen ibland, och gick sönder första gången efter bara 2 1/2 år (en rätt dyr Electrolux-maskin). En 6 år gammal diskmaskin där det bott en familj kan alltså vara rätt slutkörd, och det är inget onormalt. Tänk efter lite - med en diskning om dagen har den faktiskt hittills klarat av över 2000 diskningar....:eek:

Huvudproblemet är att du inte själv bildat dig en egen uppfattning av skicket på maskiner o.s.v. inför köpet. Säljaren kanske faktiskt inte tycker det är så onormalt (inte ens besiktningsmannen), medan du har referensen att en maskin även efter 2000 diskningar skall vara nästan som ny. Det är bl.a. därför det är så viktigt att kolla igenom allt, för andra kan ha andra referenser än du på vad som är bra, dåligt, fel och rätt. Vilket du fått upptäcka den hårda vägen....

Om det är något plåster på såren så tänk på att det faktiskt inte är mycket pengar det handlar om. Du strider som andra redan nämnt om ett värde på under tusenlappen. Alltså inga 50% av 8.000:-.
 
Redigerat:
Du har inget att hämta. Vitvaror som används skall man nog räkna till förbrukningsvaror. Efter 6 år så kulle jag gissa att värdet är mer nån hundring. De flesta nyare vitvaror har garantier i 3-5 år som bäst. Det innebär att de pajar efter 4-6 år.
 
Det stora problemet är det här märkliga antagandet om att allting är någon annans ansvar. Att ens fundera på att blanda in försäkringsbolaget när förbrukningsartiklar förbrukats. Och att på något sätt tro att säljaren skulle ha något ansvar här. Låt gå för om ts köpt just en diskmaskin som sedan visade sig inte fungera.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
M
fiskbuggaren skrev:
Att ens fundera på att blanda in försäkringsbolaget när förbrukningsartiklar förbrukats.
Märkligt resonemang. Har jag en försäkring som täcker något så nyttjar jag gärna den oavsett om det är förbrukningsvara eller inte.

Något som i allra högsta grad är en förbrukningsvara är tex framrutan på en bil. Tror ytterst få låter bli att ta det på försäkringen när man får en spricka.

Ser inte varför man ska försäkra något och sen inte nyttja det när man drabbas ev en skada.
 
miksil skrev:
Märkligt resonemang. Har jag en försäkring som täcker något så nyttjar jag gärna den oavsett om det är förbrukningsvara eller inte.

Något som i allra högsta grad är en förbrukningsvara är tex framrutan på en bil. Tror ytterst få låter bli att ta det på försäkringen när man får en spricka.

Ser inte varför man ska försäkra något och sen inte nyttja det när man drabbas ev en skada.
Men det kan du ju inte jämföra med en diskmaskin dels betalar du inte samma premie.
Och sen kan du ju inte ringa försäkringsbolaget var 5-6e år betala 1500kr och sen kvittera ut en ny.
Eller jag kanske har fel?
 
Fick själv en skada på diskmaskin häromdagen.

När jag pratade med skaderegleraren på försäkringsbolaget så han så här;

"Förr var livscykeln på vitvaror mycket längre. Tyvärr så räknar vi idag att en vitvara håller 5-8 år. Detta är en ur miljösynpunkt olycklig utveckling och även för oss som försäkringsbolag.
Miele (i mitt fall) räknades förr som ett topp kvalitetsmärke men idag är dom bara bra men inte bättre än andra märke, men dom lever på gammal "goodwill".


Ja, det är nog många vitvarutillverkare som har släppt på sina ambitioner för att öka omsättningen, fungerar väl ett tag men sedan kommer ryktet ifatt dom.... :wow:
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
M
Andy78 skrev:
Men det kan du ju inte jämföra med en diskmaskin dels betalar du inte samma premie.
Och sen kan du ju inte ringa försäkringsbolaget var 5-6e år betala 1500kr och sen kvittera ut en ny.
Eller jag kanske har fel?
Varför kan jag inte jämföra en bilruta med en diskmaskin? Bilrutan är väl ännu mer en förbrukningsvara än en diskmaskin?

Premien för villahemförsäkringen är avsevärt högre än för bilen. Men den täcker å ändra sidan helt andra saker, så kan inte svara på om det är samma premie eller inte.

Betala 1500 kr och kvittera ut en ny inte riktigt vad det handlar om. Självrisken är väl 1500 kr, och sen har du åldersavdrag på det. Men några kronor får du.
 
Håller med om att det inte är något att hämta där. Särskilt om det är en standardmaskin levererad med huset.

Däremot blir jag lite nyfiken på vad "väsentliga delar av inredningen saknas" innebär? Vad har de plockat med sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.