4 241 läst · 21 svar
4k läst
21 svar
Trasig bordscirkelsåg - hjälp med felsökning.
Sida 1 av 2
Jag har en portabel bordscirkelsåg i Märke Ryobi, modell ets-1825.
Sågen är ca 6-7 år gammal och endast använd under sommar/semestertid, dvs inte speciellt sliten.
I helgen la den av och jag behöver nu hjälp med felsökning då jag själv inte har någon större kunskap om vare sig el eller mekande med motorer.
Jag hade klyvt ett par korta trallbrädor (tjocklek 28 mm) och skulle bara plocka bort trallbitarna från sågen och lägga undan dom när sågen helt plötsligt dog. jag hann alltså inte stänga av sågen efter att jag sågat klart innan den dog. Sågen dog alltså när den var igång men dock inte under bruk.
Testar jag att trycka in startknappen långsamt känner jag att den försöker starta och att det vibrerar lite i knappen.
men så fort jag trycker in startknappen helt så försvinner "vibrerandet" och den startar inte. har tryckt på "reset"-knappen som sitter brevid startknappen och det hjälper inte.
Någon som har funderingar, tankar, tips kring hur jag skulle kunna felsöka problemet?
Det jag söker svar på om det finns möjlighet att laga sågen och om det isf är ekonomiskt försvarsbart att laga den.
Tacksam för all sorts hjälp jag kan få!
MVH Tobias
Sågen är ca 6-7 år gammal och endast använd under sommar/semestertid, dvs inte speciellt sliten.
I helgen la den av och jag behöver nu hjälp med felsökning då jag själv inte har någon större kunskap om vare sig el eller mekande med motorer.
Jag hade klyvt ett par korta trallbrädor (tjocklek 28 mm) och skulle bara plocka bort trallbitarna från sågen och lägga undan dom när sågen helt plötsligt dog. jag hann alltså inte stänga av sågen efter att jag sågat klart innan den dog. Sågen dog alltså när den var igång men dock inte under bruk.
Testar jag att trycka in startknappen långsamt känner jag att den försöker starta och att det vibrerar lite i knappen.
men så fort jag trycker in startknappen helt så försvinner "vibrerandet" och den startar inte. har tryckt på "reset"-knappen som sitter brevid startknappen och det hjälper inte.
Någon som har funderingar, tankar, tips kring hur jag skulle kunna felsöka problemet?
Det jag söker svar på om det finns möjlighet att laga sågen och om det isf är ekonomiskt försvarsbart att laga den.
Tacksam för all sorts hjälp jag kan få!
MVH Tobias
Allvetare
· Västra götaland
· 9 076 inlägg
Skulle ju kunna vara utslitna kol i motorn?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 076 inlägg
Vissa motorer har kolhållare som lyfter upp kolet när det slitits ner till kritisk nivå, för att inte skada rotorn, och då kan den nog bete sig som beskrivet... Plus att den ger ifrån sig lite vibrationer känns också som kol-fel...Alfredo skrev:
De verkar ju vara billiga i alla fall..
https://www.sparetoolparts.co.uk/ryobi/ryobi-ets1825-spare-parts-list-type-5133000122.html
det är inte glapp i anslutningskabeln då? Om man är lite oförsiktig och rycker i sladden istället för stickproppen eller råkat klämma den med någon skarp kant när den legat på golvet, så brukar ledarna gå av och maskiner gå lite sporadiskt...
Öppna vid knappen och mät mot stiften på stickproppen (urkopplat med ohm-mätare alltså. (Eller mät om det kommer spänning in, men passa fingrarna med inkopplad och öppnad utrustning...)).
Öppna vid knappen och mät mot stiften på stickproppen (urkopplat med ohm-mätare alltså. (Eller mät om det kommer spänning in, men passa fingrarna med inkopplad och öppnad utrustning...)).
Du kan inte "jiggla" med knappen och få mer liv i den? Typ trycka knappen in och ut runt det läget där du känner lite liv.K Kagesjo skrev:
Du skriver "resetknappen", det är inte så enkelt att du aktiverat ett nödstopp? Går sågen lätta att rotera utan "skrapljud" eller andra mekaniska konstigheter? Kan du öppna brytaren för att mäta och eventuellt koppla förbi strömbrytaren.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 076 inlägg
Skruva ur kolen och titta på dem...K Kagesjo skrev:
Om de ser långa och fina ut är det nog bara att skruva ihop sågen och börja mäta var det finns spänning.... Om motorn funkar så är väl nästa troliga felkälla mjukstarten....
Har den sånt lyx? Här är en med liknande problem som om jag fattar rätt löstes genom att koppla bort mjukstartselektroniken.Dan_Johansson skrev:
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=53570
Tack för tipset, värt att undersöka - brukar hantera kablar ganska noggrant men man vet ju aldrig.J johfo skrev:det är inte glapp i anslutningskabeln då? Om man är lite oförsiktig och rycker i sladden istället för stickproppen eller råkat klämma den med någon skarp kant när den legat på golvet, så brukar ledarna gå av och maskiner gå lite sporadiskt...
Kollade över kabeln lite kvickt, såg ingen skada på den - får kika igen.
Jag har verkligen försökt trycka på knappen åt alla möjliga håll och med olika hårdhet i trycken. Det enda är att ju försiktigare jag trycker in knappen ju mer "liv"/ljud uppstår strax innan knappen "fjädras" in i startläget och ljudet försvinner.Alfredo skrev:Du kan inte "jiggla" med knappen och få mer liv i den? Typ trycka knappen in och ut runt det läget där du känner lite liv.
Du skriver "resetknappen", det är inte så enkelt att du aktiverat ett nödstopp? Går sågen lätta att rotera utan "skrapljud" eller andra mekaniska konstigheter? Kan du öppna brytaren för att mäta och eventuellt koppla förbi strömbrytaren.
Det borde inte bero på nödstoppet då jag stod ca 1,5m från sågen när den plötsligt dog, så jag kan inte ha kommit åt den. Klingan snurrar fritt utan problem. Jag vet dock inte om jag "vågar" koppla om själv, men ska fundera på om jag har någon bekant som kan hälpa mig.
Jag ska försöka mig på detta när jag får tillfälle.Dan_Johansson skrev:
Till det jobbiga; innan jag skapade denna tråden hade jag inte en aning om att det finns något som heter kol och sitter i en elmotor.
Men jag lär mig gärna var den sitter och vad den fyller för funktion om det är någon som känner att den har tid att förklara detta för mig (som ni märker) har väldigt dålig motor/el-kunskap sedan tidigare. Jag har inga problem att skruva och mecka, men man måste ha lite kött på benen när det kommer till teorin också, så man inte börja skruva hej vilt
Vilken siffra har vi på den del vi pratar om?Dan_Johansson skrev: