Hej,

Fick idag missfärgat vatten av röd/brun karaktär (järn).
Har tidigare för ett år sedan dränerat för mycket vatten i vattenkällan av misstag och fick då missfärgat vatten 1,5m3 på en timma) av samma karaktär. Återgick efter 2 dagar till klar färg.

Är en gammal djupborrad brunn på 80m från 1975. Pumpen byttes 2018.

Såg att hydroforen gick upp till 4bar och störtdök och gick ner till 2 bar på ca 15 sekunder. Trodde först att vi hade en jätteläcka i huset men efter lite noggrannare undersökning visade sig att den vattenmätare jag installerat byter håll när pumpen uppnått sina 4 bar. Misstänker att backventilen är kass. Är detta att förvänta på en pump som inte är äldre? Pratade med installatören under dagen och han gav endast 2 års garanti. Funderar på följande:

1. Ta det genom försäkringsbolaget via hemförsäkring. Antar att de (firman) drar upp all slang och pump och byter backventil på pumpen?
2. Ta det genom dolda fel försäkringen om den nu täcker detta. Ska kolla på måndag.
3. Dra upp slangen själv och undersöka och eventuellt åtgärda felet själv.
4. Installera en ny backventil på inkommande ledning inne i huset.

Någon som kan hjälpa en amatör med lite tips som inte tycker om att familjen duschar i brun sörja just nu..

En eller två slangar ned i hålet?

Att lyfta upp slangarna har jag gjort själv.
Vände på en släpkärra och satte på en fälg utan däck.

Fick hålet / brunnen renspolad. Bytte backventil.

Möjligen skulle det kunna vara fel på tätning mellan slang ned i brunn och slang in i huset.

För att fiska upp slang och koppling är det lämpligt att fixa ett långt handtag med rätt gänga längst ned.
Om det nu finns ett gängat hål i vinkeln/knäet.

Du lär bli skitig om händerna när du lyfter upp. Sådana vattentäta grova handskar är bra att använda.

Har troligen bilder på hur det ser ut hos mig med ejektorpump, slangar mm.

Troligtvis sitter det skräp i backventilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.