Hej! kan ha hamnat under fel kategori men testar här!
Jag bedriver renovering av min villa och har satt dom flesta detaljerna, nu återstår en renovering av trappan.
Min fru har landat i att hon vill att vi renoverar trappan i den formen av att måla den i en mörkare kulör, men det finns skador på befintliga trappsteg (ek).
Vi kollade över nya trappsteg för att montera men först och främst så känns det extremt dyrt, vi hittade i best-case trappsteg för 1000/st, vilket känns onödigt då vi vill bara slipa ner dom och måla hela trappan.
Hur hade ni gjort? Jag bifogar bilder i tråden.
/ Okunnig hobby snickare =)
Jag bedriver renovering av min villa och har satt dom flesta detaljerna, nu återstår en renovering av trappan.
Min fru har landat i att hon vill att vi renoverar trappan i den formen av att måla den i en mörkare kulör, men det finns skador på befintliga trappsteg (ek).
Vi kollade över nya trappsteg för att montera men först och främst så känns det extremt dyrt, vi hittade i best-case trappsteg för 1000/st, vilket känns onödigt då vi vill bara slipa ner dom och måla hela trappan.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
När jag pratade trapprenovering inför täckmålning med Colorama fick jag tips att om man vill bygga upp en skadad kant på trappnosen så är ex. Plastic padding lämpligast. Till mindre hack och småskador längre in på steget som inte är lika utsatta funkar vanligt snickerispackel.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 828 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 828 inlägg
Ska du måla trappan med täckfärg så kan du ju spackla med lämpligt spackel. Skall du olja eller lasera trappan så blir det ju inte bra med spackel. Är det gedigen trappa i trä så skulle jag slipa ner hela tappateget och helst hela trappan för att få samma färg i hela trappan. Jag skulle kontakta och prata med en golvfirma som har faner i nära färg som används vid renoveringar, kanske kan du köpa en fanerskiva om dem. Ett finsnickeri kan säkert ta fram rätt material också.F fosi skrev:Hej! kan ha hamnat under fel kategori men testar här!
Använde själv ett finsnickeri som tillverkade varje trappsteg med trappmaskin i massiv ek, U-trappa, det blev billigare än en renovering sats, inlagt och klart.
Tanken är att måla trappan, jag får prata med någon firma som kan peka mig i rätt riktning - men nu känner jag att det är möjligt i alla fall. Tack för hjälpen.H HEM2121 skrev:Ska du måla trappan med täckfärg så kan du ju spackla med lämpligt spackel. Skall du olja eller lasera trappan så blir det ju inte bra med spackel. Är det gedigen trappa i trä så skulle jag slipa ner hela tappateget och helst hela trappan för att få samma färg i hela trappan. Jag skulle kontakta och prata med en golvfirma som har faner i nära färg som används vid renoveringar, kanske kan du köpa en fanerskiva om dem. Ett finsnickeri kan säkert ta fram rätt material också.
Använde själv ett finsnickeri som tillverkade varje trappsteg med trappmaskin i massiv ek, U-trappa, det blev billigare än en renovering sats, inlagt och klart.