Hej

Jag ska byta ut en nyare ELKO mot en äldre klassisk Jaeger. Båda är dubbeltrappbrytare.
Se bild nedan. Idag är det trappinstallation på ena knappen och enkel på den andra.

Ni kan se på ena bilden hur det är kopplat idag på ELKO brytaren.
På bilden är på ovansidan av brytaren (opedagogiskt till höger på bilden) det fas in är den bruna kabeln med gul tejp. Den svarta ovanför är taklampan med trapp. Den vita är den andra lampan som är utan trapp. På nedre raden (vänster sida på bilden) är den svarta mellantråden till trapplampan. Den bruna är fas vidare till andra saker.

Nu till problemet. Kopplar jag likadant på Jaegerbrytaren, kabel för kabel, så funkar inte trappfunktionen. Det finns inga markeringar på Jaegerbrytaren så jag vet inte hur jag ska koppla.

Är det någon som orkar hjälpa mig?
http://img69.imageshack.us/img69/2531/20130512214009.jpg
http://img191.imageshack.us/img191/2452/20130512213451.jpg

• 20130512213451.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20130512214009.jpg
    Skapa konto
Det enklaste är nog att ta en summer och mäta vilka poler som ger kontakt med varandra. Så du kan skilja de 2 funktionerna åt. Kanske är någon här som vet exakt hur de går.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Tjena

Jag tror att jag har koll på polerna på Jaegern så det är inte problemet. Jag får allt att fungera förutom trappfunktionen. Så länge jag skippar den svarta kabeln på vänster sida i bilden så fungerar allt.
Förutsatt att den andra trappbrytaren är avslagen. Är den påslagen så lyser lampan konstant.

Det är någon form av korskoppling skulle jag tro som jag inte klarar av att lista ut själv.
Så är det någon som kan ge mig lite tips så är jag riktigt tacksam.

Jag gillar dessa gamla stilrena Jaegerbrytarna. Riktigt slimmade och stilrena. Har inte sett några moderna brytare som är lika slimmade och snygga. Önskar bara att jag hade fler.

Som sagt mät med en multimeter vad som är vad på Jaegern. För om det inte fungerar så har du uppenbarligen inte koll på vilken pol som är vilken på brytaren.

Finns det verkligen inga symboler på anslutningarna?

Tjena

Inga symboler alls. Jag tror jag fått koll på läget..kanske. ska rita en skiss.

Så här är Jaegerns poler om jag mätt rätt. Problemet var nog att jag kopplat baklänges. Jaegerns "in" är de mittersta skruvarna på varje sida och inte i hörnen som på moderna brytare.
20130513081503.jpg
Skapa konto

Om vi antar att du mätt rätt (men jag tycker det ser skumt ut) så bör du kunna koppla efter det.

Rent allmänt så är det en helig regel att aldrig koppla (230 V osv) om man inte är absolut säker på att man kopplar rätt, det finns inget utrymme att labba med installationer.

I just det här fallet så har jag dock lite svårt att se att man skulle kunna ställa till en farlig felkoppling. Så länge du håller dig till de trådar som ingick i den gamla kopplingen.

Jag tycker också det va skumt, det var därför det blev fel. Var så säker på att någon av hörnpolerna var fas in. Men hur jag än mäter så verkar det vara mitten uppe och mitten nere som är fas in. Skilda åt, en för varje brytare.

Jag gillar regeln, och mitt liv, det är därför jag frågar här, för att bli helt säker. Klarar jag inte byta brytaren så får elkon sitta kvar.

Här är ett kopplingsschema jag tror fungerar. Ska testa senare när jag får en stund.
eikk01.jpeg
Skapa konto

Jag vill inte vara någon besserwisser, men din nya brytare är en ELJO (Trend) och inte ELKO. :)

//Patrik

Skulle du kunna knäppa kort på brytarna i den andra änden av kopplingen så att man ser hur trådarna är kopplade där för att förstå varje tråds funktion? Svart borde rimligtvis vara fas i alla fall.

//Patrik

De svarta borde vara fas för det är det i resten av huset men här har en modern elektriker varit å pillat och använt brun fas när han satte dit fulbrytaren. Och ifall jag syrömsätter den ena svarta tänds lampan och slår jag om den andra brytaren tänds lampan när jag strömsätter den andra svarta så de måste vara mellantrådar?

Har inte haft tid att testa ännu. Väntar på att familjen ska somna så det blir fixartime.. :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.