Alright, jag har gett upp efter spenderat timmar i att försöka koppla in en Shelly Mini till vår ytterbelysning. Hoppas kunna få något tips i rätt riktning här på forumet.

Förutsättningar som följer. Hus från 1944, på utsidan av huset av fasaden sitter en kopplingsdosa och strax under det en lampbrytare (en sån där svart man snurrar, så ni hajar- inget modernt)

Denna brytare tänder/släcker ytterbelysningen. Gott så.

Inomhus har jag en lite modernare brytare, ser ut att vara 2000-tal. Denna tänder och släcker samma ytterbelysning, dom är oberoende av varandra så min tolkning är att dessa helt enkelt är ihopsatta som en trappkoppling.

Problemet är att det är ett dumt system och jag vill schemalägga etc. Köpte en Shelly Mini för att koppla in.

Inledningsvis tänkte jag att jag placerar den bakom lampbrytaren inomhus. När jag tog ur brytaren ur väggen hade den två vita kablar, och en svart. Lite märkligt, men tänkte det är gammal el och jag "antog" att en av dessa vita var neutral.

Provade koppla in shellyn enligt konstens regler, shellyn gick igång och hittade WIFI och den fick även signalen om när lampan släcktes med knapp för jag såg den byta läge i appen. Men, inget ljus tändes oavsett hur jag gjorde. Jag noterade ett svagt ljus på en av ytterlamporna (kan Shellyn ge ifrån sig lite låg spänning?) i något läge. Jag mätte mellan tändkablar och fas, och vid något läge visade den 180V (!) men inte 220V. Det fick jag inte alls ihop.

Alright, min teori här är att inomhusbrytaren helt enkelt inte har neutral, utan bara fas och två tändkablar, de vita. Detta är väl dessutom brukligt om den är inkopplad i efterhand i en trappkoppling?

Så, ut på utsidan och kopplar in Shellyn där. Då tänker jag att det smidiigaste är att peta in den i kopplingsdosan. Problemet är att där har jag alla möjliga kablar, blåa, bruna, vita. Jag försöker förstå hur det är kopplat men blir inte riktigt klok. Jag lokaliserade neutral/fas mha multimeter och där hittar jag åtminstone två punkter som ger 220V, men även här på utsidan får jag vissa utslag på 180V.

Hur som helst, fick det inte att funka med Shellyn ute heller. Lyckades strömföra den men inte mycket mer än så.

Gör jag något helt tokigt eller missar jag något grundläggande här, och varför mäter vissa punkter 180V - det om något känns supermärkligt.

Vol
 
Nissens
V Volatyle skrev:
Alright, jag har gett upp efter spenderat timmar i att försöka koppla in en Shelly Mini till vår ytterbelysning. Hoppas kunna få något tips i rätt riktning här på forumet.

Förutsättningar som följer. Hus från 1944, på utsidan av huset av fasaden sitter en kopplingsdosa och strax under det en lampbrytare (en sån där svart man snurrar, så ni hajar- inget modernt)

Denna brytare tänder/släcker ytterbelysningen. Gott så.

Inomhus har jag en lite modernare brytare, ser ut att vara 2000-tal. Denna tänder och släcker samma ytterbelysning, dom är oberoende av varandra så min tolkning är att dessa helt enkelt är ihopsatta som en trappkoppling.

Problemet är att det är ett dumt system och jag vill schemalägga etc. Köpte en Shelly Mini för att koppla in.

Inledningsvis tänkte jag att jag placerar den bakom lampbrytaren inomhus. När jag tog ur brytaren ur väggen hade den två vita kablar, och en svart. Lite märkligt, men tänkte det är gammal el och jag "antog" att en av dessa vita var neutral.

Provade koppla in shellyn enligt konstens regler, shellyn gick igång och hittade WIFI och den fick även signalen om när lampan släcktes med knapp för jag såg den byta läge i appen. Men, inget ljus tändes oavsett hur jag gjorde. Jag noterade ett svagt ljus på en av ytterlamporna (kan Shellyn ge ifrån sig lite låg spänning?) i något läge. Jag mätte mellan tändkablar och fas, och vid något läge visade den 180V (!) men inte 220V. Det fick jag inte alls ihop.

Alright, min teori här är att inomhusbrytaren helt enkelt inte har neutral, utan bara fas och två tändkablar, de vita. Detta är väl dessutom brukligt om den är inkopplad i efterhand i en trappkoppling?

Så, ut på utsidan och kopplar in Shellyn där. Då tänker jag att det smidiigaste är att peta in den i kopplingsdosan. Problemet är att där har jag alla möjliga kablar, blåa, bruna, vita. Jag försöker förstå hur det är kopplat men blir inte riktigt klok. Jag lokaliserade neutral/fas mha multimeter och där hittar jag åtminstone två punkter som ger 220V, men även här på utsidan får jag vissa utslag på 180V.

Hur som helst, fick det inte att funka med Shellyn ute heller. Lyckades strömföra den men inte mycket mer än så.

Gör jag något helt tokigt eller missar jag något grundläggande här, och varför mäter vissa punkter 180V - det om något känns supermärkligt.

Vol
220V har ju inte funnits på många år, så det är också märkligt.

Kanske har du jord eller nolla eller kanske en fas med dålig kontakt någonstans så att du får 180V.

Låter som att en elektriker behöver reda ut det där åt dig.
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
230V, sorry - gammal ovana att skriva 220.
Jag funderar på om det blir enklare att skita i lampknapparna helt och bara försöka få Shellyn seriellt (och således bara kunna sköta belysningen via appen)?

Vol
 
Nissens
Borde ju bara vara att ansluta nolla och fas till pucken, tändtråden som nu går till lampan ansluts från sista brytaren till en ingång till pucken, tändtråden till lampan på puckens utgång.

Så hade man gjort med Plejd, Shelly kanske är mer komplicerat?
 
Det är precis lika enkelt med Shelly. Men om man gissar att en vit tråd i en trappkoppling är nolla så har man nog inte den kunskapen som behövs.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Håller med @useless om att du inte dagsläget inte har de kunskaper som behövs för att göra aktuell elkoppling.

Nedan bilder är lite tips på vägen
Diagram som visar korskoppling och sparkopplad elkoppling av lampa, med fas, nolla och jord samt detaljerad markering av tändtråd och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
V Volatyle skrev:
Gör jag något helt tokigt
Ja
V Volatyle skrev:
eller missar jag något grundläggande här,
Ja, att ta reda på i förväg hur du ska koppla.
V Volatyle skrev:
och varför mäter vissa punkter 180V
Troligen därför att du kopplat något fel.

Så här kan man koppla in en dylik puck i en trappkoppling, före och efter:

Diagram över elektrisk trappkoppling med korsomkopplare och snålvariant, inklusive förenklad koppling för anslutning av ett kopplingsdon som Plejd CTR-01.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Du behöver alltså först ta reda på var du har tändtråden till lampan, för där emellan ska pucken kopplas in. Den behöver också fast fas och nolla. Du behöver hålla isär traditionell trappkoppling och sparkoppling, dvs du behöver ta redan på vilken metod som används hos dig. Så kanske är din kopplingsdosa rätt ställe.

När du väl vet hur det är kopplat, först då kan du ansluta pucken, rätt från början. Det finns inga moment av chansning inom elinstallation. Fråga inte oss vad dina färger betyder, det kan bara du ta reda på.

Pucken på bilden är ett exempel på en vanlig puck. Shellyn's kopplingsschema är otydligt. Jag rekommenderar Plejd CTR-01 istället, den är gjord för Sverige.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tack för all input. Jag inser att trappkopplingen och dess ursprungliga ålder försvårar detta en del.

Men låt mig resonera en lösning ändå. Om jag inte bryr mig om lampbrytarna alls, dvs jag tänker att jag slutar använda dom och helt går på Shelly's funktion (jag vill egentligen bara schemalägga utebelysningen). Kan jag inte då göra inkopplingen enklare genom att sätta shellyn seriellt rakt av? Tänker jag rätt isåfall?

Det vill säga, jag letar upp matningen till lamporna, låter switchen alltid vara "på" och sen seriekopplar jag Shellyn med matningen till lamporna?

Vol
 
Du kan göra så, men jag avråder bestämt från att koppla bort de fysiska brytarna. Man ska inte behöva kunna ditt HA-system för att kunna tända en lampa! En av dem kanske du kan koppla bort då det låter som att de sitter nära varandra.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan göra så, men jag avråder bestämt från att koppla bort de fysiska brytarna. Man ska inte behöva kunna ditt HA-system för att kunna tända en lampa! En av dem kanske du kan koppla bort då det låter som att de sitter nära varandra.
Alright, jag får gå ut och mäta och dokumentera ner. Vill också klargöra att mätningen jag har på 180-190V (när jag mäter mellan vit och svart på den moderna lampbrytaren) var alltså det från början. Denna mätning gjorde jag innan jag tog loss något eller ändrade något.

För tydlighetens skull...
 
V Volatyle skrev:
Vill också klargöra att mätningen jag har på 180-190V (när jag mäter mellan vit och svart på den moderna lampbrytaren) var alltså det från början. Denna mätning gjorde jag innan jag tog loss något eller ändrade något.
Du vet inte vad du mäter mellan.
Dessa 180-190V är vanligt värde när man mäter så som du mätte.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Demmpa Demmpa skrev:
Du vet inte vad du mäter mellan.
Dessa 180-190V är vanligt värde när man mäter så som du mätte.
Mellan vilka potentialer får man 180-190V menar du?
 
Nissens Nissens skrev:
Mellan vilka potentialer får man 180-190V menar du?
Mellan t ex 0 och 180 V eller mellan 1000 och 1180 V.
 
  • Gilla
jbr och 3 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Mellan t ex 0 och 180 V eller mellan 1000 och 1180 V.
Ett svar man kan förvänta sig av dig…

Och var hittar du det i elsystemet i ett hem menar du?
@Demmpa påstår att det är vanligt…
 
Nissens Nissens skrev:
Ett svar man kan förvänta sig av dig…

Och var hittar du det i elsystemet i ett hem menar du?
@Demmpa påstår att det är vanligt…
I fallet TS beskriver verkar det vara en konventionell trappkoppling och då är det vanligt med såna resultat om man mäter mellan L eller N och den mellantråd som inte är ansluten i någon ände när kretsen mot förbrukaren är till.

Som ofta nämnts här i elforum en konsekvens av kapacitiv koppling och instrument med högimpediv mätingång vilket många nutida har. Ofta benämns det tex spökspänning, spänning ur luften osv här på BH och tyvärr inte sällan det i princip alltid oegentliga inducerad spänning hellre då det korrekta elektrisk influens.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.