Hej som rubriken nämner.
Har idag ett garage med två ingångar och två lampknappar.
Endast den ena används.
Köpte en rörelsesensorbrytare och försökte installera, men det fungerade dåligt i kombon med en brytare till.
Nån som har en idé hur jag kan nyttja min inköpta rörelsesensor ändå? kan man bygla i det andra uttaget på ngt sätt?
(ja jag vet att man inte får koppla el om man inte kan, men normalt sett kan jag och om nån här berättar så kan jag ju sen också koppla trappkopplingar....)

Om du kopplar fasen som går in ena brytaren även till rörelsesensorn och tändtråden i den andra brytaren till utgången på sensorn så kommer det att fungera med båda knapparna och sensor. Sensorn kanske också behöver nolla.

Protte

Måste rörelsevakten ha nolla? (Antagligen)
Finns nolla framdragen till ena trappomkastaren? (Antagligen inte)

Ja det går att koppla om så att rörelsesensorn ersätter bägge trappomkastarna. Exakt hur man gör beror på hur allt är draget.

Finns det några ställen i garaget som hamnar i sensorskugga, där ni kommer att vistas?

Lite förklaringar:
Sensorn är en sån som man byter ut sin lampknapp med, ni vet sån där som kan finnas på offentliga toaletter.
Jag ska kika på om den behöver nolla, jag har för mig att det inte såg ut så på brytaren, men det kan ju vara en rimlig förklaring till varför det inte funkade.
Den har en ingång för fas men två utgångar för tändtråden. jag har en fas och två tändtrådar. kopplade in enligt schema och mätte: Första gången så fick jag ut ström på ena tändtråden, men inte andra och när jag vände så hade då den andra utgången ström. Troligen kom detta från knapp två i garaget. (vid den här tidpunkten hade jag inte listat ut att det var trappkopplat då jag inte visste om den andra knappen, utan trodde det var två olika belysningsdelar i garaget med separata tändtrådar. har massa olika lampor och lysrör som tidigare ägare installerat) Här gav jag upp och konstaterade att jag inte fattade...
Sen dagen efter så märkte jag den andra brytarknappen och trappkopplingen var då min förklaring till att det inte funkade.

Nej troligen ingen sensorskugga.
Anledningen till sensorn är att jag har två barn/tonåring som aldrig släcker efter sig. Känns onödigt med 8-10st 30w lysrör som brinner jämt.

Hubbe2 skrev:
Anledningen till sensorn är att jag har två barn/tonåring som aldrig släcker efter sig. Känns onödigt med 8-10st 30w lysrör som brinner jämt.
Det finns ett annat sätt att lösa det problemet, nämligen följande:
Byta ut trappbrytarna till återfjädrande, koppla om dom så att dom ligger parallellt med varandra, montera ett tidrelä/trappautomat mellan återfjädrande brytarna och belysningen.

Klarar rörelsevakten av den lysrörseffekten? Om den klara 300W glödljus så är det inte säkert att den klarar 300W lysrörsbelastning.

Vill du ersätta bägge brytarna med en sensor, så är det inga problem.
Koppla ifrån brytarna och lampan och börja om, så slipper du fundera på trappfunktionen överhuvudtaget.
Brukar vara enklast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.