1 st PIC processor
2 st PIR rörelsesensor
1st Reläkort 8 port
6 st LED 1.2w 350mA
Plejd
Tanken var att få ett fallande/stegrande sken när jag går ner för trappen dvs. led1 tänds av rs1, sedan tänds led2 efter 0.5 sec osv osv.
Sedan släcks led1 efter 5 sek, led2 efter 0.5 osv.
Tvärtom när jag går uppåt, tänds med rs2.
Som jag har förstått det måste man seriekoppla 350mA. Måste jag köpa ett drivdon för varje lampa(dyrt) eller går det att koppla med bara ett drivdon?
Plejd för dimring och det endast lysa när det är mörkt(astrofunktion).
/ Jonas
2 st PIR rörelsesensor
1st Reläkort 8 port
6 st LED 1.2w 350mA
Plejd
Tanken var att få ett fallande/stegrande sken när jag går ner för trappen dvs. led1 tänds av rs1, sedan tänds led2 efter 0.5 sec osv osv.
Som jag har förstått det måste man seriekoppla 350mA. Måste jag köpa ett drivdon för varje lampa(dyrt) eller går det att koppla med bara ett drivdon?
/ Jonas
etompau Du verkar vara grym på det mesta!E etompau skrev:
Planerar och beställa plejd till ett fritidshus projekt. Vilka plejd produkter hade du valt där jag planerar att sätta brytarna? Jag vill kunna dimra allt utom utomhus. Kan vara intressant att få olika syn på installations idéer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget svar på din fråga, men det var ett jäkla bra elschema du gjort! Står inför precis samma uppgift och tackar för inspirationen!Slumber skrev:
Har sett liknande projekt med ledstrip i varje trappsteg som tänds allteftersom, men då har den ju velat ha 12V (konstantspänning) och då är det ju inga problem att bara köra med reläer eller triacar om man vill ha det tyst. Men i ditt fall verkar det vara typ små spottar typ hade a lite core i varje trappsteg? Problemet är ju att dessa måste kopplas i serie, och vill du då tända/släcka dem individuellt så blir det ju svårt utan att ha separata drivdon.J Jonaskv skrev:1 st PIC processor
2 st PIR rörelsesensor
1st Reläkort 8 port
6 st LED 1.2w 350mA
Plejd
/ Jonas
Nu är ju inte ett drivdon till en så liten spott så dyr, strax över hundringen så det är kanske överkomligt ändå när det bara är 6 st som det rör sig om. Men problemet kommer om du vill dimra dem också, det är väldigt svårt att hitta drivdon som är dimbara, och som klarar så låg last som 1.2w. Men eftersom du tänker dig reläer så kanske du bara har tänkt dig tänd/släck?
I teorin kanske det går att göra någon lösning som kopplar in/ur leddarna i en serieslinga, men då kommer ju spänningen att variera och risken är ju att leddarna går sönder då man inte ska förändra en serieslinga med spänningen på.
En neddimring via plejd för att det inte ska bli för starkt sken. Bara tänd och släck.J Jsson83 skrev:Har sett liknande projekt med ledstrip i varje trappsteg som tänds allteftersom, men då har den ju velat ha 12V (konstantspänning) och då är det ju inga problem att bara köra med reläer eller triacar om man vill ha det tyst. Men i ditt fall verkar det vara typ små spottar typ hade a lite core i varje trappsteg? Problemet är ju att dessa måste kopplas i serie, och vill du då tända/släcka dem individuellt så blir det ju svårt utan att ha separata drivdon.
Nu är ju inte ett drivdon till en så liten spott så dyr, strax över hundringen så det är kanske överkomligt ändå när det bara är 6 st som det rör sig om. Men problemet kommer om du vill dimra dem också, det är väldigt svårt att hitta drivdon som är dimbara, och som klarar så låg last som 1.2w. Men eftersom du tänker dig reläer så kanske du bara har tänkt dig tänd/släck?
I teorin kanske det går att göra någon lösning som kopplar in/ur leddarna i en serieslinga, men då kommer ju spänningen att variera och risken är ju att leddarna går sönder då man inte ska förändra en serieslinga med spänningen på.
Har inget snyggt ställe att sätta ledlister då trappen är sluten och inget överhäng bara en sparklist..
Om man skulle dimra ned en spott och se hur mycket volt/amper den behöver sen köper man ett nätagg som ger ut samma?J Jsson83 skrev:Har sett liknande projekt med ledstrip i varje trappsteg som tänds allteftersom, men då har den ju velat ha 12V (konstantspänning) och då är det ju inga problem att bara köra med reläer eller triacar om man vill ha det tyst. Men i ditt fall verkar det vara typ små spottar typ hade a lite core i varje trappsteg? Problemet är ju att dessa måste kopplas i serie, och vill du då tända/släcka dem individuellt så blir det ju svårt utan att ha separata drivdon.
Nu vet inte om man dimrar strömmen eller amperen?
Slumber skrev:
Slumber skrev:
Dim-10 med zebra minidownlights 3000k i fönstersmyg max 7-8 per dim 10.Slumber skrev:
Dim 02 vardagsrum / matplats
Dim 02 kök
Dim 02 hall/trapp
Dim 02 entre och ytterbelysning
Dim-10 burspråk
Dim 02 badrum
Dim 02 hall/sovrum
Vill du ha vriddim måste välja fler dim 01 iställer för dim 02.
Kanske två trådlösa plejd för scenarion. Ett i kök och en i respektive ytterdörr.
Sen måste du välja rätt lampor/armaturer att dimra..
Bästa svaret
Ditt problem är ju att du vill kunna tända varje trappsteg var för sig. Då kan du inte ha 1 st centralt drivdon, eftersom alla dioder ska kopplas i serie. Du behöver 6 st drivdon.
Strömmen och amperén är samma sak. Spänningen varierar beroende på hur många dioder du har i serien, men strömmen är konstant.
Strömmen och amperén är samma sak. Spänningen varierar beroende på hur många dioder du har i serien, men strömmen är konstant.