Hejsan

Semestern har börjat och jag sitter och filar på vad som ska fylla tiden. Min tanke är att bygga en trappa från balkongen ner på marken.

Balkongens bottenplatta är i betong. Den står på två rejäla betongpelar i framkant. Huset är ett trähus med puts. Balkongräcket är en metallram med platssidor. Räcket är fastgjutet i betonggolvet på fyra punkter, samt med bult fastsatt i husfasaden. På balkonggolvet ligger trall.

Min första tanke var att ta vinkelslipen och plocka bort en mindre del av räcket, och sätta trappan där. Men dels blev jag inte riktigt nöjd med hur trappan skulle fästas, och dels tänkte jag att det ser knäppt ut med en (förhoppningsvis) snygg trappa och övriga delar fortfarande gamla och slitna.

Min idé nu är att ta bort räcket och trallen helt och snickra ett nytt golv och räcke som passar ihop med trappen. Jag börjar med reglar på betongplattan, och sätter golvbräder där. Räcket och trappan kan jag sedan utnyttja reglarna för att fästa.

Det jag har lite funderingar kring rör hur man fäster reglarna. Kan man typ borra och plugga i betongplattan och fästa dem på det sättet? Hur gör man det i så fall? Likaså med själva trappen. Det vagnsstycket som kommer närmast huset skulle man ev kunna tänka sig att fästa i husväggen. Vad är att tänka på om man ska ge sig på och borra och fästa i putsen? Är det vettigt öht? Balkongräcket räknar jag med att om man fäster det i husväggen och sedan sätter stolparna i reglarna så borde det bli tillräckligt hållfast? Det borde ju inte skilja sig nämnvärt mot hur man bygger en vanlig terass bara för att det står på en betongbalkong tänker jag?

Dela gärna med er av era tankar kring detta. Låter det som jag är rätt lösning på spåren, eller kommer jag göra värsta no00b-misstagen? Som ni förstår är det borrandet/fastsättandet i betongen och väggen jag funderar mest på.

Tack på förhand

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.