Har en LED driver med dimmer för återfjädrande knapp. Hur ska man koppla denna när man vill ha trappfunktion?
Länk till driver.
http://www.elbutik.se/dokument/multidriverhe1.pdf
Länk till driver.
http://www.elbutik.se/dokument/multidriverhe1.pdf
Är det inte bara att göra en vanlig trappkoppling, dvs fas till ena brytaren, två mellantrådar mellan brytarna och tändtråd från den andra brytaren till drivaren?
Redigerat:
Det kan funka med vanlig trappkoppling men inte säkert.
Det är (oftast) mycket enklare att parallellkoppla återfjädrande strömbrytarna, genom parallellkoppling så kvittar det om man har en, två, tre eller hundra strömbrytare som man vill styra ljuset med.
I större trapphus/korridorer är ljuset oftast parallellkopplat via trappautomat, TS LEDdriver är på sätt å vis en trappautomat.
Det är (oftast) mycket enklare att parallellkoppla återfjädrande strömbrytarna, genom parallellkoppling så kvittar det om man har en, två, tre eller hundra strömbrytare som man vill styra ljuset med.
I större trapphus/korridorer är ljuset oftast parallellkopplat via trappautomat, TS LEDdriver är på sätt å vis en trappautomat.
Enkelt är bra. Skulle du kunna skissa upp hur en parallellkopplad trappkoppling med led ser ut?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 891 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 891 inlägg
Aha. Tack!
Testade igår och det funkade finfint.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 891 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 891 inlägg
Eftersom det ibland kan vara lite avstånd mellan relevanta tryckknappar kanske man ska tillägga att dessa "styrtändtrådar" (de är ju trots allt 230v så jag vet inte om man ska kalla det styrtråd eller tändtråd) ovillkorligen måste komma från samma fas, och för att det ska bli överskådligt ska de också komma från samma grupp (säkring).
Så blir det automatiskt om man alltid drar två trådar i ett stjärnnät från drivdonet till brytaren, men kanske råkar det finnas en fas i dosan där en brytare ska sitta och man lockas att bara leda denna fas tillbaka till drivdonet. Så länge det är samma fas bör det funka, men det är inte bra elsäkerhetsmässigt om det inte är samma grupp, jag skulle hävda otillåtet, det blir ju mer än en grupp i en dosa (vid drivdonet), det är väl inte tillåtet (är det bara dåligt?)
/U
Så blir det automatiskt om man alltid drar två trådar i ett stjärnnät från drivdonet till brytaren, men kanske råkar det finnas en fas i dosan där en brytare ska sitta och man lockas att bara leda denna fas tillbaka till drivdonet. Så länge det är samma fas bör det funka, men det är inte bra elsäkerhetsmässigt om det inte är samma grupp, jag skulle hävda otillåtet, det blir ju mer än en grupp i en dosa (vid drivdonet), det är väl inte tillåtet (är det bara dåligt?)
/U
Att man inte får ha fas från olika grupper i samma apparatdosa har jag full koll på. Men är inte fasen i en grupp samma överallt, jag menar fasen från centralen är ju bara förgrenad ut i installationen? Därför borde man väl kunna ta fasen från vilket ställe som helst förutsatt att den kommer från samma grupp?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 891 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 891 inlägg
Ja, under förutsättning att det är samma grupp (och att det blir överskådligt, men det skulle jag tro det blir i de flesta fall), men det finns ju andra grupper i huset, och kanske ligger någon annan grupp närmre till (det borde ju inte finnas rörförbindelse mellan dessa dosor, men kör man exv. utanpåliggande kan det ju vara frestande att ta en genväg).
Sen kan det ju vara en 3-fasgrupp, (samma grupp, men den består av fler faser) och då är det viktigt att man tar samma fas (annars blir det 400v över drivdonet vilket det inte lär må så bra av).
Jaja, allt detta borde vara uppenbart men jag kände bara att det var på sin plats med en lite notis om detta, det kanske ser lite väl lätt ut på min ritning (fast om man faktiskt följer den är det ju inga problem).
/U
Sen kan det ju vara en 3-fasgrupp, (samma grupp, men den består av fler faser) och då är det viktigt att man tar samma fas (annars blir det 400v över drivdonet vilket det inte lär må så bra av).
Jaja, allt detta borde vara uppenbart men jag kände bara att det var på sin plats med en lite notis om detta, det kanske ser lite väl lätt ut på min ritning (fast om man faktiskt följer den är det ju inga problem).
/U
3-fasgrupp har jag bara till spis/häll så det ska inte vara nåt problem. Tack för bra info!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 379 inlägg
Normalt faller det sig naturligt var man får tag på fasen till tryckknappen, normalt...om man förlägger gruppen som en trädstruktur, t.ex
matning -> dosa1 -> dimmer -> lampor
matning -> dosa1 -> tryckknapp
matning -> dosa1 -> dosa2 -> tryckknapp
matning -> dosa1 -> dosa2 -> dosa3 -> tryckknapp
matning -> dosa1 -> dosa4 -> tryckknapp
osv
Det blir här en tändtråd mellan dosa1 och dimmern. Denna tändtråd går även ut i de andra grenarna tillsammans med fas för gruppen.
Man bör undvika korskopplingar mellan grenar på trädet.
matning -> dosa1 -> dimmer -> lampor
matning -> dosa1 -> tryckknapp
matning -> dosa1 -> dosa2 -> tryckknapp
matning -> dosa1 -> dosa2 -> dosa3 -> tryckknapp
matning -> dosa1 -> dosa4 -> tryckknapp
osv
Det blir här en tändtråd mellan dosa1 och dimmern. Denna tändtråd går även ut i de andra grenarna tillsammans med fas för gruppen.
Man bör undvika korskopplingar mellan grenar på trädet.
Tack Bo!