Hej,

Jag har en speciell utebelysning och nu har transformatorn gått sönder.. hittar ingen ersättare men kanske någon av er har tips?

Output: 21v likström och 8VA står det. Den driver en LED-slinga. Vad kan vara likställt med detta?

Mvh
Anders

Något som levererar 21 V och minst 0,38 A. Dock ovanligt med 21 V så vitt jag vet..

En ställbar transformator kanske funkar.. men hur många watt är 8VA på 21v?

A andersw skrev:
En ställbar transformator kanske funkar.. men hur många watt är 8VA på 21v?
8 VA är samma som 8 W i detta fallet. VA är enheten för skenbar effekt, och strömmen blir alltså 0,38 A på 21 V.

för likspänning/likström så blir VA samma som W, det vill säga 8

lite oklart om den länkade adaptern går att reglera steglöst så att det går ställa in 21 Volt, eller om den har fasta steg... specen nämner i alla fall 20V som utspänning så det torde nog duga; att hitta någon som levererar exakt och bara 21V lär vara knepigt

Ok, tack för svar! Dum fråga då.. om jag hittar en transformator som ger 21v men tex 40 watt.. är det ok?

Ja. Det är den yttre belastningen som avgör hur stor effekt som tas ut från transformatorn.
Jmf- med ett eluttag som kan driva en fläkt på 1000 W eller en liten laddare på 2 W.

• Gilla
andersw
  • Laddar…
Kan det vara en konstantströmsdriver på 350mA som TS egentligen eftersöker? Står det ”350 mA” någonstans på den?

Så här står det..

• Etikett på en AC-DC-adapter som visar modellnummer, in- och utsignalvärden samt säkerhetscertifieringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är som sagt ett rent 21V aggregat. Udda.

Hur säker är du på att det är den som är trasig?

Vad står det på lampan som drivs?

Det är en gammal julgran från Ikea. En LED-slinga som ser ut som en gran.. det står inget på själva granen dock..

Jag har mätt på utgången och får inget utslag.. så jag gissar att transformatorn är kass.

Borde gå att använda en gammal laptopladdare, de finns för runt 19-21V.

• Gilla
andersw
  • Laddar…
Just det... det är en utomhus-transformator dessutom... kan man lägga en inomhus-transformator i en plastpåse? Vad är det värsta som kan hända?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.