Har sökt efter en tråd som redan hanterar detta utan att hitta. Flytta gärna frågan om det redan finns så ingen behöver bli irriterad. :)

Vi har och gillar dekorationer som lyser och föredrar framförallt LED med lågspänning och liten belastning = smala kablar. Kablar som kan och får gömmas och där kopplingar får hanteras lagligt av en lekman (som trots praktik och skaplig kunskap om själva skruvandet och sammankopplandet) vet sin plats utifrån behörighetskrav.

Utmaningen är de många transformatorer, eliminatorer m.m. som ska sitta direkt i vägguttag eller skarvdosor. Standard finns ju inte och med litet otur kan en enda "kluns" blockera ett helt fyrvägsuttag eller upp till tre brunnar i en skarvdosa. Hur det ställer sig att på sekundärsidan koppla ihop olika ljuskällor och apparater mot en gemensam transformator vet jag inte hur det ställer sig för t.ex. ledlampor som jag har hört kan förbrukas om de får för hög strömstyrka. I detta fall har jag inte läst in mig på fakta.

Moderna skarvdosor där uttagen sitter "på sniskan" är ingen lösning - det blir ofta för trångt och max vartannat uttag kan nyttjas. Eliminatorer med egen sladd på primärsidan ger dammsamlande härvor trots uppsamling med kardborre- och gummiband. Vet inte heller om det är fel eller förbjudet att bunta ihop kablarna på primärsidan - fara existerar knappast med den lilla belastning det handlar om här - såvitt inte klenspänningspularen klantar sig å det grövsta.

Man kan bara belasta en trafo med vad den maxar, det står på dom (minus ca 10W). Jag förstog nog inte riktigt vad du ville ha hjälp med men för att undvika "klunsarna" och plockering av uttagen så finns det ju egentligen bara ett bra sätt och det är att installera det så som en elektriker hade gjort, det blir visserligen inte lekmannamässigt enkelt men betydligt bättre.

Ber om ursäkt för min bristande förmåga att göra mig förstådd, ha överseende med den och tack Glufsglufs för svar! Problemet är att många trafo som följer med slingor och smålampor är stora och blockerar mer än en av brunnarna i vägguttagen eller skarvdosorna. Räkna så inte en trafo överbelastas klarar jag men undrar om t.ex. led-lampor för 12v tar skada eller "förbrukas" på något sätt om de, tillsammans med andra förbrukare kopplas till en kraftigare trafo än "originalet" från kartongen?

Att "installera som en elektriker" tolkar jag som att Ditt råd för att få det snyggt är att man bygger in det i rör och dosor. Naturligtvis helt skilt från 220v-installationen som man som obehörig inte rör!

Så länge trafon håller 12V stabiliserat på utgången spelar det ingen roll hur kraftig den är.

Ja, det är ett otyg att dessa väggvårtor täcker flera uttagsbrunnar. En lösning är att leta efter uttagslister med lite space mellan brunnarna.

610732_LB_00_FB.EPS_250.jpg

Jo...precis så menar jag på ett ungefär. Alltså, där man har sin LED-list tex så kan man ju med elinstallationskunskaper få till det så att man slipper de medföljande grejerna och blockera uttagen. Nu är jag ju själv elektriker och miljöförstörd när det gäller sånna saker på "fel" ställen så jag "bygger" ju gärna om anslutningarna på ev liknande grejer. jag väljer ju då också så klart att inte köpa "färdiga kit" a la IKEA då så klart utan lösa delar....lös slinga, lös trafo och sen gör en fast installation av det. Detta är ju då svårt om man är lekman och vill ha det enkelt samt spara pengar för att slippa ta ut elektriker.

Nu hittar jag ingen bra länk men åtminstone förr fanns det en 9-vägsgrendosa med tre skyddsjordade på ena sidan och 6 platta eurouttag på andra sidan. Visserligen lyckas man även på en sådan sällan använda mer än omkring hälften av uttagen, men i praktiken tar det oftast åtminstone klart mindre plats än de grendosor där man bara kan använda varannat uttag.

Bäst är förstås att hitta en uttagslist med mellanrum som Bo föreslår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.