Hej
För tre år sedan la jag ett stort trädäck med kärnfuru. Jag hade någon millimeter mellan brädorna och nu har brädorna expanderat så mkt att det inte finns något utrymme alls mellan brädorna. Har funderat på olika lösningar men vill rådgöra här först. Jag vill INTE ha inlägg på vad jag skulle ha gjort, utan vad bör jag göra för att få till en glipa mellan brädorna igen så att regnvattnet inte stannar kvar och bildar pölar. Ska jag:
1. Såga med stick/cirkelsåg mellan var bräda?
- Fördel/nackdel
2. Ska jag skruva upp samtlig trall och lägga om med mellanrum?
- Fördel/nackdel
3. Annat alternativ
- Fördel/nackdel

Mkt tacksam för genomförbara tips och idéer
Mvh Daniel
 
Har du verktygen kan du ju göra ett experiment. Skruva ihop två andra brädor tätt, såga och se om du tror på resultatet.
 
Har lika och dom går ihop, en del kloss andra med en mm mellan, bekymrar mig inte, det blir glipa när solen tittar fram och värmer, då krymper trallen. Annars som du själv säger, skruva upp allt igen, men vilket SA-NS jobb.. Det går även att lägga ut regel ( skruva fast ) son styr en cirkelsåg och såga ett bredare spår, då får man även putsa den kant som blir.
 
Skulle det inte gå att köra överhandsfräs med ett lagom stål?
Lossa är ju ett hästjobb med stor risk att det fläder sönder när skruven kommer upp
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D DanielMarie skrev:
Hej
För tre år sedan la jag ett stort trädäck med kärnfuru. Jag hade någon millimeter mellan brädorna och nu har brädorna expanderat så mkt att det inte finns något utrymme alls mellan brädorna. Har funderat på olika lösningar men vill rådgöra här först. Jag vill INTE ha inlägg på vad jag skulle ha gjort, utan vad bör jag göra för att få till en glipa mellan brädorna igen så att regnvattnet inte stannar kvar och bildar pölar. Ska jag:
1. Såga med stick/cirkelsåg mellan var bräda?
- Fördel/nackdel
2. Ska jag skruva upp samtlig trall och lägga om med mellanrum?
- Fördel/nackdel
3. Annat alternativ
- Fördel/nackdel

Mkt tacksam för genomförbara tips och idéer
Mvh Daniel
jag har samma problem, vad gjorde du för åtgärd och hur blev det?
Jag provade på en av sektionerna att såga med cirkelsåg, fungerade ok, men träet svällde igen så ser ingen skillnad alls i dagsläget.. en annan sektion la jag om, det blev bättre men var ett jävla jobb.. tyvärr hade jag snedsågat en hel del också så när jag drog isär så blev det stora glipor o skit ju längre jag kom.. men men, nästa däck kommer bli bra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.