Hej!
Ett år gammal veranda. Ccmått mellan regelverk/trallavstånd enligt tillverkares anvisningar

På bifogade bilder har det på flertalet ställen rest sig alt börjat skålformas. Vad kan detta bero på? Dålig batch på trallen eller rentav usel försänkning? Försänkningen är gjord enligt anvisning med antal skruv per kvadratmeter och rätt typ så jag är väldigt förvirrad!

Kan detta ev inträffa om förborrningen är för djup och in i underliggande regelverk eller är skruvarna som använts för klena?

Har även hört av mig till beijer bygg där jag köpte trallen från men en vecka senare utan svar börjar de göra mig otålig!
 
  • Närbild på en verandatrall där en träplanka visar tecken på skålformning intill en grå vägg och husknut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förhöjda trätrallar på en veranda med synliga tecken på skålformning och sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en träveranda med uppbucklade och skålformade trallbrädor, tydande på installationsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Veranda med trall som visar tecken på skålformning, intill en vägg och räcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rillad trall blir så där (Källa: Praktisk erfarenhet av 2 altaner med rillad trall)
Av just den anledningen står jag nu och vänder på alla brädor på min altan.
Ska man få det där att ligga plant, får man använda skruv och stor bricka.
 
Isakare Isakare skrev:
Rillad trall blir så där (Källa: Praktisk erfarenhet av 2 altaner med rillad trall)
Av just den anledningen står jag nu och vänder på alla brädor på min altan.
Ska man få det där att ligga plant, får man använda skruv och stor bricka.
Intressant!
Vad exakt är det med rillningen som gör att det reser sig?
 
Hej!
Jag har undersökt kvittenser från hantverkaren. Tydligen har ProTech-behandlad (C4-klassad) använts vid infästning. Dimensionerna på skruv överensstämmer med tillverkarens krav, samtidigt skriver vissa handlare att Camo Rostfritt stål (A2-klassad) är bättre lämpad för hårdare träslag som Cumaru/lärk ( men med största anledning för kustnära miljöer/nära pooler)
 
Ok!
Har stämt av med Camo som skriver att C4 absolut ej ska användas i hårdträ. Beijer Bygg skriver dock att C4 fungerar finfint!
Hantverkaren hänvisar dessutom till att Beijer rekommenderat C4 när lämplig produkt för dold infästning för hårdträtrallen diskuterades

Detta är helt otroligt!
 
Hej

Har sålt Cumaru i många år på den svenska marknaden. Vi har alltid avrått till "dold montering" dvs clips, eller skruvning från sidan, underifrån. Då det är väldigt starka träslag rekommenderar vi alltid att skruva uppifrån med en A2 eller A4 skruv med en godstjocklek på min 5mm.

Har du testat att rycka i dina trallbrädor? kan vara så att skruven faktiskt gått av.
 
Tippar också på att skruven faktiskt gått av. Händer tyvärr allt för ofta. Har tre olika altaner med åtminstone skruv av tre olika fabrikat och byggda vid helt olika tillfällen. Vanlig skruvning ovanifrån i vanligt tryckimpregnerat.

På alla tre kan man se att skruvarna gått av. Är inte "billighetsskruv" utan kända märken köpt på vanliga välsorterade lokala järnaffärer.
 
N IBI Wood skrev:
Hej

Har sålt Cumaru i många år på den svenska marknaden. Vi har alltid avrått till "dold montering" dvs clips, eller skruvning från sidan, underifrån. Då det är väldigt starka träslag rekommenderar vi alltid att skruva uppifrån med en A2 eller A4 skruv med en godstjocklek på min 5mm.

Har du testat att rycka i dina trallbrädor? kan vara så att skruven faktiskt gått av.
Jag pratade med kärnsund som bla tillhandahåller bangkirai/cumaru etc till beijer. En säljare där var tveksam till dold infästning i ädelträ, att det de alltid rekommenderat är som du skriver rakt ovanifrån och sedan en träplugg i bangkirai för att dölja skruvhuvudet

Samtidigt kan man på beijer finna information om dold infästning för just ädelträ och vilka verktyg de säljer (camo marksman etc)

Jag har inte ryckt i brädorna men skruvarna har definitivt lossnat på ett par ställen, kan man se skålformationen som ett oåterkalleligt problem man får leva med när man satt i det ordentligt?
 
Hej,
Löste sig problemet för dig ? Jag sitter i en liknande sits med camo-skruvar..
 
B Bygget123 skrev:
Hej,
Löste sig problemet för dig ? Jag sitter i en liknande sits med camo-skruvar..
Tjena! Vilken trall har du?
För mig är det löst nu, drog i rätt skruv annan tillverkare rakt igenom istället
 
Vildebill Vildebill skrev:
Tjena! Vilken trall har du?
För mig är det löst nu, drog i rätt skruv annan tillverkare rakt igenom istället
Gick det att tvinga bort skålningen på det viset - med traditionell skruvning?
Jag har 145x34 trall orillad.
 
B Bygget123 skrev:
Gick det att tvinga bort skålningen på det viset - med traditionell skruvning?
Jag har 145x34 trall orillad.
Inte helt o hållet tyvärr men det får jag leva med, men det blev en enorm skillnad mot innan iallafall o nu sitter det iallafall. Fascinerande att tryckimp reser sig med camo dold infästning. Trodde enbart det var ett big no no gällandes hårdträ!
 
Kan det inte vara så att trallbrädorna rillas på den sida som har en inneboende benägenhet att skåla sig? Har hört att man alltid ska lägga trallbrädor med ”glad mun upp”, dvs kärnsidan upp, eftersom skålningen då utvecklas nedåt, och inte blir ett lika allvarligt problem.

En diagonalt fäst skruv borde av rent fysikaliska skäl sämre motstå en trärörelse uppåt eftersom den då tvingas böja sig, vilket kräver mindre kraft än i vertikal riktning.

En teoretisk räddningsplanka (haha) skulle därför kunna bestå i att lossa och vända trallbrädorna? Men det är ju ett surt företag förstås…!

Har Bangkirai 28x145 med rillningen nedåt. Men precis nylagt med Camos verktyg men NKT-skruv. Så vi får se om en säsong…!?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.