Jag håller just nu på att planera hur jag ska lägga trall ute på min balkong och har stött på ett litet problem. Jag har knappt 4cm till dörren vilket gör att trallen max kan vara 3,8cm hög. Jag hade en fundering på att lägga trall på 22 el 28 mm och sen ha en tunn regel. Är det helt kört eller har någon av er någon lösning som skulle kunna funka. Vad jag kan se från min balkong har en granne till mig lagt trall några våningar ner och vi har exakt samma planlösning (jag försökte ringa på dörren utan svar). Jag hoppas slippa trallrutor då jag inte tycker dom är en fröjd för ögat. Någon kanske stött på samma patrull som jag och har ngn smart lösning :D
 
Bauhaus har tryckt trallvirke 16x70mm som du använda som "reglar".
Då bygger det exakt 38mm om du tar 28x120 som trall.
Men på en liten balkong går det lika bra att använda 22x95 som trall.
 
  • Gilla
johannamalena
  • Laddar…
Det går utmärkt att lägga trall på det där. Använd distanser under på ca 1cm så du får luft under. Är det för lite att fästa i så kan du slå en ribba längs kortsidorna som får hålla ihop det.
Men du bör nog välja 22mm trall
 
  • Gilla
johannamalena
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det går utmärkt att lägga trall på det där. Använd distanser under på ca 1cm så du får luft under. Är det för lite att fästa i så kan du slå en ribba längs kortsidorna som får hålla ihop det.
Men du bör nog välja 22mm trall
okej, det låter bra. har dock inte hittat ngn tryckimpregnerad trall under 1 cm. googlingen fortsätter efter potentiella reglar.
 
När det impregnerade verket kommer till bygghandlarna så är det staplat i buntar med tunna torkribbor emellan. Dessa ribbor är impregnerade och brukar vara ungefär 10x50mm. Dom får du garanterat gratis också.
 
  • Gilla
fubar och 4 till
  • Laddar…
Ser att jag skrev fel i mitt inlägg tidigare.

Det ska såklart vara 16+22=38
 
  • Gilla
johannamalena
  • Laddar…
Jag har en liknande situation och valde att fästa ihop brädorna med tunnast möjliga läkt, skruvad underifrån. Det är sån läkt som skiljer lagren i virkesstaplar åt. Det viktiga är att trallen inte vrider sig, läkten i sig behöver ju inte bära upp trallen.

Jag gjorde min i tre sektioner på 4–5 brädor där de yttre sektionernas läkt skjuter in under den innanför så att de inte kan resa sig och (för sektion två) blockera dörren.
Uppbyggd trall med flera brädor fästa på läkt, nära en öppen dörr och en rottingstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anna49 och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har en liknande situation och valde att fästa ihop brädorna med tunnast möjliga läkt, skruvad underifrån. Det är sån läkt som skiljer lagren i virkesstaplar åt. Det viktiga är att trallen inte vrider sig, läkten i sig behöver ju inte bära upp trallen.

Jag gjorde min i tre sektioner på 4–5 brädor där de yttre sektionernas läkt skjuter in under den innanför så att de inte kan resa sig och (för sektion två) blockera dörren.
[bild]
okej, men jag misstänker att den behöver vara tryckimpregnerad den med med tanke på att det är utomhus. ringer bygghandlarna nu för att undersöka saken.
 
Ja, det är förstås bra om den är, men som @Finndjävel skrev så är det en restprodukt som finns på varje brädgård. Jag minns inte ens hur jag fick tag på mina, men du får dem säkert på köpet om du ber om det om du köper trallen eller något annat samtidigt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är förstås bra om den är, men som @Finndjävel skrev så är det en restprodukt som finns på varje brädgård. Jag minns inte ens hur jag fick tag på mina, men du får dem säkert på köpet om du ber om det om du köper trallen eller något annat samtidigt.
byggmax verkade ha ett bra lager av dem, och man får dom på köpet. blir en tur dit i eftermiddag. tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bjuder på en bild på undersidan också, före det att sju års skräp städats bort. Jag har tydligen oimpad läkt, men den verkar ha klarat sig bra ändå.
Undersidan av en träkonstruktion med oimpad läkt innan städning av skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anna49
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bjuder på en bild på undersidan också, före det att sju års skräp städats bort. Jag har tydligen oimpad läkt, men den verkar ha klarat sig bra ändå.
[bild]
tusen tack!
 
här är resultatet. tack för hjälpen med trallen!
 
  • Nybyggd trätrall på balkong med ljusslinga och utsikt över stadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jan.undin och 12 till
  • Laddar…
Ser bra ut (y)
 
  • Gilla
johannamalena
  • Laddar…
Mkt bra gjort!
 
  • Gilla
johannamalena
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.