Hej!
Har nybyggd altan i kärnfuru.
Nu under hösten har jag rengjort/behandlat trallen med linoljesåpa.
Konstaterar nu att markduken är full av vitt, som jag antar är rester av linolja, linolja blandat med vatten.
Någon annan som upplevt samma?
Knäpp fråga kanske, men kan detta bli grogrund för mögel?
Markduken ska ju släppa igenom fukt, men förmodligen gör den inte det där det där vita ligger.
Ser även att det ligger en del spån på markduken som snickarna lämnat efter sig.
Alltså en sörja av spån och detta vita.
Men, samtidigt tänker jag att man väl borde kunna såpaskura sin altan?! Låter ju helt galet annars.
Bör jag försöka ta bort det vita som jag kommer åt utifrån? Men men, finns ju garanterat massa mer längre in som runnit ner i springorna mellan brädorna.
Tack på förhand!
Har nybyggd altan i kärnfuru.
Nu under hösten har jag rengjort/behandlat trallen med linoljesåpa.
Konstaterar nu att markduken är full av vitt, som jag antar är rester av linolja, linolja blandat med vatten.
Någon annan som upplevt samma?
Knäpp fråga kanske, men kan detta bli grogrund för mögel?
Markduken ska ju släppa igenom fukt, men förmodligen gör den inte det där det där vita ligger.
Ser även att det ligger en del spån på markduken som snickarna lämnat efter sig.
Alltså en sörja av spån och detta vita.
Men, samtidigt tänker jag att man väl borde kunna såpaskura sin altan?! Låter ju helt galet annars.
Bör jag försöka ta bort det vita som jag kommer åt utifrån? Men men, finns ju garanterat massa mer längre in som runnit ner i springorna mellan brädorna.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Mögel finns överallt i mer eller mindra stora mängder. Jag gissar att du byggt altanen utomhus och då spelar det ingen som helst roll om det ligger gammal olja eller lite mögel där under. Skura på du bara så lär vattnet hitta sin väg ner oavsett om det är tilltäppt eller inte på några ställen.
Om det är rester av linoljesåpan så försvinner det precis som den som ligger på trallen. Du kan enkelt testa genom att hälla lite vatten på en fläck och se om det känns såpigt.
Skulle det varit linolja så blir den oftast gulaktig när den oxiderat och när det blir tjockare lager ibland klibbigt.
PS Linolja är extremt svårt att blanda med vatten.
Skulle det varit linolja så blir den oftast gulaktig när den oxiderat och när det blir tjockare lager ibland klibbigt.
PS Linolja är extremt svårt att blanda med vatten.
Liknande trådar
-
Placering av betongplint under friliggande trall
Altan & Uteplats -
Dold eller synlig trallskruv???
Altan & Uteplats -
Friggebod direkt på trall på uteplats?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Alla tätskikt under flytande trall är bäst, eller?
Tak & Vind -
Kan man bygga trall på sank mark?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus