Tjena

Jag är en otålig typ ;)
Och jag anar att det finns en massa pålitligt folk som inte läser i den obskyra boschtråden, där jag postat ett liknande meddelande...

Jag undrar vilken effekt som behövs på en trafo för att få ut 110V istället för 230V.
Det som skall drivas är en radio som också laddar 18V-batterier till DeWalt.
En batteriladdare helt enkelt...

Någon av er måste ju veta...

/Nix

Hej!!

Hjälp kan du få på www.elfa.se eller www.kjellcom.se.

Skicka ett mail till dom, då får du reda på utrustning o priser.
Lycka till:)

/zajter

Okej, tack. Mailet till Kjell är iväg...

Men ingenjören i mig är lite irriterad.
Nog borde man väl kunna räkna ut effekten med följande info:

Den går alltså på 110V/60Hz.
Batteriet den laddar är 18V.
Output är 2,8 As.

Jag tycker att 100 Watts trafo räcker.
Makitas laddare (7.2-14.4 V 2.6 A ) har effekt 70W.

Har du läst "output 2,8 As" på batteriet eller?
Ampèresekunder är ett energimått, dvs ett mått på totala kapaciteten i batteriet, och inte om vilken effektförbrukning laddaren har.

Om det däremot hade stått output 2,8 A (utan s på slutet) på LADDAREN hade detta inneburit då
P=U*I och U=18V och I=2,8A
att effekten hade varit 50,4W

Tyvärr hade detta inte hjälpt ändå då du ju måste räkna med energiförluster i laddaren, dessutom ska du ju driva en radio också!

Frxy skrev:
Jag tycker att 100 Watts trafo räcker.  
Makitas laddare (7.2-14.4 V  2.6 A ) har effekt 70W.
Tack

Det stämmer med Kjelles svar också.

hasse_f skrev:
Har du läst "output 2,8 As" på batteriet eller?
Ampèresekunder är ett energimått, dvs ett mått på totala kapaciteten i batteriet, och inte om vilken effektförbrukning laddaren har.

Om det däremot hade stått output 2,8 A (utan s på slutet) på LADDAREN hade detta inneburit då
P=U*I        och U=18V och I=2,8A
att effekten hade varit 50,4W

Tyvärr hade detta inte hjälpt ändå då du ju måste räkna med energiförluster i laddaren, dessutom ska du ju driva en radio också!
Det stod iofs Amps på LADDAREN, men det tolkade jag som As. Men det kanske är fel???
Jag får koppla laddaren till en mätare och kolla vid tillfälle.

Provade dock med en 45W-trafo.
Det sa *pffft* och så var den slut...

Kanske en dum fråga men....
Är det samma FM-band/frekvensområde på USA-radioapparaten som här hemma? Alltså det blir inga problem att ratta in de svenska kanalerna?

Jag beställde ett DC5KIT från Coastaltool igår (via en kollega i USA som packar om det och skickar det privat/begagnat till mig) och ser nu att man som bonus nu får välja ett extra gratis verktyg bland 8st alternativ. Tex radion, vinkelslip, osv.... Kommer nog välja radion men den är väl tyvärr dyrast att skicka också.

Åkte du på nån tull eller moms Nix?

Förresten, är det bara radio eller har den CD också?

Pär A skrev:
Kanske en dum fråga men....
Är det samma FM-band/frekvensområde på USA-radioapparaten som här hemma? Alltså det blir inga problem att ratta in de svenska kanalerna?

Jag beställde ett DC5KIT från Coastaltool igår (via en kollega i USA som packar om det och skickar det privat/begagnat till mig) och ser nu att man som bonus nu får välja ett extra gratis verktyg bland 8st alternativ. Tex radion, vinkelslip, osv.... Kommer nog välja radion men den är väl tyvärr dyrast att skicka också.

Åkte du på nån tull eller moms Nix?

Förresten, är det bara radio eller har den CD också?
Det finns inga dumma frågor...
Jag fick i alla fall in kanaler mellan 93.8 och 103.3
Det tyder ju på att det är samma frekvensband...

Tull och moms påstods ingå i leveranskostnaden, och jag behövde inte betala till UPS. Om detta beror på tur eller ej vågar jag inte svara på...
Har beställt tre gånger. Första gången fick jag betala till de som levererade.
Andra gången och tredje gången slapp jag.
Så jag vet ärligt talat inte hur det fungerar.

Det är bara radio, men den har aux-ingång eller vad det nu heter.
Dessutom finns det en cd-skivehållare som är "tät" mot smuts.

Jag skulle ta vinkelslip eller ett annat verktyg istället radion. Men smaken är...
Förresten, hur får man bonus hos dom, måste man handla för en viss summa ?

Gå in på deras hemsida så finns det en liten symbol "Bonus offer" längst ner på sidan. Där står vilka leverantörer och vilka varor man får bonus-grejor för. Gäller dock bara inom usa så man behöver en "mellanhand" där. Bonusen skickas sedan separat efter ca 10veckor.

http://www.coastaltool.com

NIX, när fick du grejerna?
UPS skickar oftast (alltid) en faktura senare på tull och moms.

//Markus

unigas skrev:
NIX, när fick du grejerna?
UPS skickar oftast (alltid) en faktura senare på tull och moms.

//Markus
Jag fick dem rätt nyligen. (en knapp vecka sedan)
Men de andra grejerna jag beställt fick jag betala den ena innan, och den andra har jag fortfarande inte betalt. Och det var nio månader sedan...

Dessutom påstår leverantören att det jag har betalat till dem är det enda jag behöver betala. Vilket jag iofs tar med en nypa salt, för jag tror inte att amerikanerna har full koll på moms och tull i Sverige.

Nix:
Hur har det fungerat med din transformator? Räckte det med en 100W eller behöver man större? Jag ska också ha till radion och 18V laddare.

/Pär

Jag har inte fått min trafo än...

Men min pappa blev alldeles gulsvart av avund när han såg mitt paket...
Så han beställde ett eget. (slapp f.ö. övriga avgifter också).
Han köpte kjelles 100W, och det verkar fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.