Hej,

tror att min trafik till frånluftsfläkt har gett upp. Inte konstigt då den är från 1994. Märkte det genom att fläkten slutade gå, sedan om jag ställde om spänningsläget på den så körde den igång igen. Det funkade i några dagar men nu har den nog dött för evigt… får man byta en sådan själv eller måste en elektriker göra det? Ser inte skitsvårt ut att göra nämligen.

är det nåt man ska tänka på isåfall?

Peter

• Elcentral med säkringar, huvudbrytare, etiketter och apparat för smart belysningsstyrning. Vitt, tekniskt, väggmonterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk kopplingsdosa, transformator, kablar, vägg, skruvar, säkerhetsrisk, underhåll krävs, installationsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du konstaterat att trafon inte ger någon spänning ut? Jag ser en större sannolikhet i att fläktmotorn har gett upp.

Men om byte av trafo är aktuellt så är det ett behörighetskrävande jobb. Men det som är helt avgörande är om du klarar av att byta trafo utan att orsaka en olycka, det är det enda som har betydelse i praktiken. Därefter får du själv avgöra hur du ställer dig till behörighetskravet.

• Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Har nog brunnit i lindningen Köp en ny och byt. Kolla beteckningen så det blir lika och fota hur tamparna sitter

• Gilla
Peter Tiedje
  • Laddar…
Håller med Bo. Kontrollera först om det kommer ut någon spänning till fläkten eller inte. Det är mer sannolikt att det är fläkten som skurit ihop. I så fall har du spänning ut från trafon, men fläkten går inte.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Det är en spartransformator, dvs den har bara en lindning försedd med uttag för de olika spänningarna. Det är extremt sällsynt att sådana ger upp om de har en säkring på sig vilket denna har, svarta saken på översidan. Dessutom brukar trasiga transformatorer se brända ut, denna ser frisk ut.

Fläktmotorn är jag ganska säker på eller dess kondensator om det inte är en skärmpolmotor.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.