7 031 läst · 18 svar
7k läst
18 svar
Trafo som klarar bilstereo?
Sida 1 av 2
Hej på Er!
Håller på med en mindre upputsning av köket och fann en plats alldeles lagom att sätta in en bilstereo i.
Har så dåligt med ljud i huset, och tycker det vore en supersmäck att få in stereo/radio i köket.
Problemet är ju då trafo... huvudenhet till stereon blir en sedvanlig 4x50w typ -http://www.mds.se/?artnr=DEH50UB, eller likvärdig.
Inga slutsteg eller andra potenshöjare! =)
Straight off, bilstereo - 4 högtalare.
Vad kan man tänkas behöva för trafo??
Har läst om lösningar med bilbatterier med påkopplad laddare osv osv... men nej, ska det bli av så ska det vara med en trafo, enkelt och bra.
Förslag mottages tacksamt!
Håller på med en mindre upputsning av köket och fann en plats alldeles lagom att sätta in en bilstereo i.
Har så dåligt med ljud i huset, och tycker det vore en supersmäck att få in stereo/radio i köket.
Problemet är ju då trafo... huvudenhet till stereon blir en sedvanlig 4x50w typ -http://www.mds.se/?artnr=DEH50UB, eller likvärdig.
Inga slutsteg eller andra potenshöjare! =)
Straight off, bilstereo - 4 högtalare.
Vad kan man tänkas behöva för trafo??
Har läst om lösningar med bilbatterier med påkopplad laddare osv osv... men nej, ska det bli av så ska det vara med en trafo, enkelt och bra.
Förslag mottages tacksamt!
En ctek med konstantström. 7A eller större. Gärna en 10 lr dylikt.
Dock kommer det inte räcka långt så fort du ska dra på lite bas. Då kan du behöva en större kondensator. typ 1f eler dylikt.
Du kan också köra med ett vanligt nätagg från en dator. At eller ATX. atx kräver att du koplar extra sladd i moderkortssladden.
Ska du köpa en ren och skär trafo som kalrar punga ut 10a ++ i 12 volt så blir det nog billigare att köpa en microstereo!
Dock kommer det inte räcka långt så fort du ska dra på lite bas. Då kan du behöva en större kondensator. typ 1f eler dylikt.
Du kan också köra med ett vanligt nätagg från en dator. At eller ATX. atx kräver att du koplar extra sladd i moderkortssladden.
Ska du köpa en ren och skär trafo som kalrar punga ut 10a ++ i 12 volt så blir det nog billigare att köpa en microstereo!
Har sneglat på microstereo och liknande, men det funkar inte riktigt lika bra...
Utrymmet jag "fann" är som klippt och skuret att fälla in en bilstereo i.
Men en ctek ska jag kolla mer på, den kan man ju ha använding för till annat också.
Och en kondensator på det...
Fler ideér?
Utrymmet jag "fann" är som klippt och skuret att fälla in en bilstereo i.
Men en ctek ska jag kolla mer på, den kan man ju ha använding för till annat också.
Och en kondensator på det...
Fler ideér?
allt beror på vad du har hemma och din kunskap. som sagt datornätagg funkar helt ok. Nackdelen med ctek är att de kostar en del.
jag skulle satt ett litet 12v batteri. typ ett 3.5ah eller dylikt. det hjälper stereon om du kör med en enkel laddare.
jag skulle satt ett litet 12v batteri. typ ett 3.5ah eller dylikt. det hjälper stereon om du kör med en enkel laddare.
Hmm.
Bilstereo är jag rätt väl bevandrad i, men dator...nej.
Spontant låter iden med nätagg. från en dator som den smidigaste och mest "permanenta" lösningen.
Om du kunde tipsa/länka till ett nätagg som fungerar, gärna med lite marginal, så vore det toppen.
Skrev även något om extra sladd i moderkortssladden?
Systemet jag har u huvudet nu är en standardpjäs på 4x50w ut till 4st 5.25" koaxialer.
Rätt lagom för ett kök på 8kvm. =D
Bilstereo är jag rätt väl bevandrad i, men dator...nej.
Spontant låter iden med nätagg. från en dator som den smidigaste och mest "permanenta" lösningen.
Om du kunde tipsa/länka till ett nätagg som fungerar, gärna med lite marginal, så vore det toppen.
Skrev även något om extra sladd i moderkortssladden?
Systemet jag har u huvudet nu är en standardpjäs på 4x50w ut till 4st 5.25" koaxialer.
Rätt lagom för ett kök på 8kvm. =D
en konding på 0.5F skulle jag definitivt koppla på kretsen.
Konding på 1F, eller om det är 1.5F har jag undanstuvat i "lagret".
Så...nätagg. konding, stereo.
Skillnad mellan At och Atx på nätagg....?
Sen funderar jag kring ampere...i bilen är den avsäkrad på 10A, och den smäller ju aldrig, hur högt man än spelar (iaf i min bil) =D
Så jag borde väl lätt klara mig på en sån här:? http://www.dustin.se/pd_5010201376.aspx
Dock vet jag ingenting om hur det skall kopplas från det till kondningen.
Aldrig rört ett nätagg. förr.
Tips....?
Så...nätagg. konding, stereo.
Skillnad mellan At och Atx på nätagg....?
Sen funderar jag kring ampere...i bilen är den avsäkrad på 10A, och den smäller ju aldrig, hur högt man än spelar (iaf i min bil) =D
Så jag borde väl lätt klara mig på en sån här:? http://www.dustin.se/pd_5010201376.aspx
Dock vet jag ingenting om hur det skall kopplas från det till kondningen.
Aldrig rört ett nätagg. förr.
Tips....?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 924 inlägg
En 10 A säkring tål många gånger den strömmen under kort tid. Ett spänningsaggregat bryter på 1us om strömmen går över 10A + några % i reserv.
Stereon drar aldrig 4x50 w kontinuerlig och sedan är det väl frågan hur ärliga dessa 50 W är.
Ett datoragg ger 12 volt, i bilen har du 14-15 volt.
Sedan måste man belasta 5 eller 3,3 V utgången för att regleringen ska fungera åtminstone hjälpligt. Grön tråd till svart brukar starta aggregatet.
Det blir en del pyssel, ljudmässigt så låter nog en ministereo bättre då en hel del skavanker döljs av motorljud och vägbuller
Protte
Stereon drar aldrig 4x50 w kontinuerlig och sedan är det väl frågan hur ärliga dessa 50 W är.
Ett datoragg ger 12 volt, i bilen har du 14-15 volt.
Sedan måste man belasta 5 eller 3,3 V utgången för att regleringen ska fungera åtminstone hjälpligt. Grön tråd till svart brukar starta aggregatet.
Det blir en del pyssel, ljudmässigt så låter nog en ministereo bättre då en hel del skavanker döljs av motorljud och vägbuller
Protte
Ojoj, det här börjar kännas långt mer avancerat än jag först trodde.
Förhoppningsvis kan jag kanske grotta fram någon form av kopplingsschema för nätaggregat på det fantastiska Internet...
Ang. ljudet så tycker jag bilstereo leverar helt ok ljud, man får provlyssna i butiken på stan innan man handlar på nätet.
För så fräck kan man vara. =)
EDIT: http://www.speedy3d.com/articles/case_mod_p3/01.shtml alt.2 fungerar nog tillfredställande?
Förhoppningsvis kan jag kanske grotta fram någon form av kopplingsschema för nätaggregat på det fantastiska Internet...
Ang. ljudet så tycker jag bilstereo leverar helt ok ljud, man får provlyssna i butiken på stan innan man handlar på nätet.
För så fräck kan man vara. =)
EDIT: http://www.speedy3d.com/articles/case_mod_p3/01.shtml alt.2 fungerar nog tillfredställande?
Redigerat:
Varför krångla så till den milda grad? Köp tex ett nätaggregat typ:
http://www.kjell.com/content/templa...&path=304000000,347500000,353000000,355000000
Komplettera med en större konding om överbelastningsskyddet klipper. Att spela med full effekt lär inte låta speciellt kul så att det skulle bli problem betvivlar jag. Jag tror att det säkert går att klara sig med ett aggregat av en storlek mindre tom.
http://www.kjell.com/content/templa...&path=304000000,347500000,353000000,355000000
Komplettera med en större konding om överbelastningsskyddet klipper. Att spela med full effekt lär inte låta speciellt kul så att det skulle bli problem betvivlar jag. Jag tror att det säkert går att klara sig med ett aggregat av en storlek mindre tom.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 924 inlägg
Går ju till och med att justera utspänningen, som klippt och skuret.
Protte
Protte
Se där ja, det kanske inte är svårare ändå!?
I 95 fall av 100 lär apparaten spela på kanske halv effekt...fullt lär den aldrig få köra!
Så om vi utgår från det aggregaten och slänger på en konding på 1.5F efter, då BORDE jag vara på säker mark.
I 95 fall av 100 lär apparaten spela på kanske halv effekt...fullt lär den aldrig få köra!
Så om vi utgår från det aggregaten och slänger på en konding på 1.5F efter, då BORDE jag vara på säker mark.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 924 inlägg
I 99% av fallen kommer du nog inte över 1/10-del av effekten, tänk på att volymkontrollen är logaritmisk (då hörselorganet är det också). Skippa den där en Faradaren tills vidare (inge kul att råka kortsluta den, värre än ett blybatteri)
Protte
Protte
hehe, säger du det, på den tiden jag höll på med dunka-dunka (usch vad gammal jag kännr mig) så hade jag 3 parallelkopplade 1F bak.prototypen skrev:
glömde givetvis detta när batteriet skulle bytas, så polskon trillade ner på hjulhuset och brände ett litet hål, och en av kondingarna exploderade så det sprutade ut illaluktande vätska.. suck..