Hej,
Flyttade in i en lägenhet i somras. Den ligger på 8:e våningen intill en ganska trafikerad väg. Först när vintern kom, löven föll av alléträden runt vägen och vinterdäcken kom fram märkte jag hur väl man hör vägen. Väldigt störande!
Huset är av betong och byggt i slutet av 50-talet. Tidigare 2-glas fönster uppgraderades för ungefär 10 år sen till 3 glas, antagligen 2+1. Har varit i kontakt med ett par fönsterfirmor som kollat på fönstrena och konstaterat att det antagligen inte skulle göra så stor skillnad att uppgradera till något annat...
Jag började i alla fall med att byta tätningslister - men ingen riktig skillnad...
En annan nackdel är väl den gamla ventilationen som antagligen hängt med sen huset byggdes. Ovanför karmen sitter 2 klaffliknande ventiler, och ovanför dessa, täckt av en slags metallkåpa och en filterduk, 2 hål/rör i väggen. Har varit i kontakt med flera ventilationsfirmor, men måtten stämmer inte överens med deras produkter (för att eventuellt ljuddämpa). Testade trycka in material (filterliknande som kan andas) i ventilationskanelerna, men detta dämpade till min förvåning inte särskilt mycket.
Eftersom man tydligen inte kan göra något med själva glasen, och det inte verkar spela någon roll om man "ljuddämpar" ventilerna vet jag inte vad jag ska göra. Min 3:e tanke är väl att ljudet läcker in genom karmen, och "väggdelen" där alla ventilerna sitter verkar inte särskilt robust, när man knackar på den låter det som en ihålig trävägg. Kanske kommer mycket av ljudet in där?
Vet inte genom vilken del av konstruktionen det kommer i mest ljud, och inte heller vad jag ska ta mig till för att dämpa ljudet - är alltså öppen för alla typer av förslag.
Se den bifogade bilden för fönsterlösningen.
Tack på förhand!
Flyttade in i en lägenhet i somras. Den ligger på 8:e våningen intill en ganska trafikerad väg. Först när vintern kom, löven föll av alléträden runt vägen och vinterdäcken kom fram märkte jag hur väl man hör vägen. Väldigt störande!
Huset är av betong och byggt i slutet av 50-talet. Tidigare 2-glas fönster uppgraderades för ungefär 10 år sen till 3 glas, antagligen 2+1. Har varit i kontakt med ett par fönsterfirmor som kollat på fönstrena och konstaterat att det antagligen inte skulle göra så stor skillnad att uppgradera till något annat...
Jag började i alla fall med att byta tätningslister - men ingen riktig skillnad...
En annan nackdel är väl den gamla ventilationen som antagligen hängt med sen huset byggdes. Ovanför karmen sitter 2 klaffliknande ventiler, och ovanför dessa, täckt av en slags metallkåpa och en filterduk, 2 hål/rör i väggen. Har varit i kontakt med flera ventilationsfirmor, men måtten stämmer inte överens med deras produkter (för att eventuellt ljuddämpa). Testade trycka in material (filterliknande som kan andas) i ventilationskanelerna, men detta dämpade till min förvåning inte särskilt mycket.
Eftersom man tydligen inte kan göra något med själva glasen, och det inte verkar spela någon roll om man "ljuddämpar" ventilerna vet jag inte vad jag ska göra. Min 3:e tanke är väl att ljudet läcker in genom karmen, och "väggdelen" där alla ventilerna sitter verkar inte särskilt robust, när man knackar på den låter det som en ihålig trävägg. Kanske kommer mycket av ljudet in där?
Vet inte genom vilken del av konstruktionen det kommer i mest ljud, och inte heller vad jag ska ta mig till för att dämpa ljudet - är alltså öppen för alla typer av förslag.
Se den bifogade bilden för fönsterlösningen.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Om du skruvar av innerdelen av spaltventilen och trycker in en remsa av en trasa eller något för att prova om det är därifrån det kommer. Jag tror med stor sannolikhet att det är ventilerna som är värsta boven. Själv har jag drevat igen mina, inte rätt men mycket tystare.
man kan alltid välja...Bra luft eller tystare.... Vill man ha båda får man sätta en ljudfälla av något slag... Det är inte helt bra för luftkvaliteten att täta spaltventilerna i ett icke självdragssytem. Det resulterar i att du får ett undertryck i lägenheten och luft kommer "tas" från annat håll. Vanligtvis trapphus och andra ventiler...dvs svårt att öppna dörren och ökat flöde i sovrumsventilen samt att det kan bli ett skönt problem med tjut i ventilerna. Iofs kan man reglera detta genom att strypa frånluften i ventilen... Men men
Redigerat:
Du kan inte ta in luft på någon annan sida i lägenheten som inte ligger ut mot en väg? Själv bor jag i villa och spaltventilerna satt i fönstrena jag köpte billigt. Har självdrag därför kunde jag sätta igen mina helt utan att sabba någon ventilation.
Du får väl prova dig fram och se vad som händer om du stänger flödet i ventilerna. Är det så att det börjar yla i ytterdörren är det inte så bra. Märker du inte av någon tryckförändring är det väl bara att sätta igen och vädra lite då och då. Dom sitter ju där av en anledning men det kan man kanske bortse ifrån.
Du får väl prova dig fram och se vad som händer om du stänger flödet i ventilerna. Är det så att det börjar yla i ytterdörren är det inte så bra. Märker du inte av någon tryckförändring är det väl bara att sätta igen och vädra lite då och då. Dom sitter ju där av en anledning men det kan man kanske bortse ifrån.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken typ av genomföringar för fönsterfoder i trä på plåtfasad?
Fasad -
Frågor kring igenputsning rörgenomförningar och gammal fönster
Byggmaterial & Byggteknik -
Måste man borra genom både fönsterbåge och yttre aluminiumprofil i fönster vid installation av Biobe spaltventil?
Fönster & Dörrar -
Grovdammsugare som kan blåsa ut genom fönster?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur stoppar jag regnläckage genom fönster?
Fönster & Dörrar