Skärgårdsbyggare
Bygge av enfamiljshus i Sthlm (permanentstandard), 160 m2, modern arkitektur.

1. Någon som har tips på hur man kan fästa träpanel på en lättbetongvägg (alt. kalksandsten typ Silka)?

2. Skulle det passa med lerputs på insidan av en vägg enligt ovan?

3. Skulle det funka med enbart (från insidan): lerputs-lättbetong-träpanel?

Jag vet att det är billigare och bättre enligt många att bygga klassiska träväggar. Jag vet att många tycker att man ska ha vanlig puts på utsidan. Osv osv. Men håll gärna svaren till ämnet även om jag gärna tar emot tips på material och byggteknik som är nära besläktat med det jag frågar om.

Rickard.
1. I lättbetong kan man skruva in spikläkt/luftningsregel med lättbetongskruv och sedan spika panelen som vanligt. Känner inte till kalksandsten så där får jag passa.

2. Pass

3. Ska du inte ha någon isolering? Går det att klarara bbr:s energikrav med bara lättbetong? Om man skiter i isoleringsvärden osv så måste det ju vara en bombsäker konstruktion. Det enda jag kan tänka mig är att det är viktigt att panelen är bra ventilerad då lättbetongen kommer släppa igenom mer fukt än en "vanlig" vägg.

Redigerat:
Skärgårdsbyggare
Rickard. Rickard.ag skrev:
1. I lättbetong kan man skruva in spikläkt/luftningsregel med lättbetongskruv och sedan spika panelen som vanligt. Känner inte till kalksandsten så där får jag passa.

2. Pass

3. Ska du inte ha någon isolering? Går det att klarara bbr:s energikrav med bara lättbetong?
Tack för dina svar!
1. Aha, låter smidigt. Hur mycket luftspalt bör man ha?

3. Lite gränsfall efter vad jag förstår men med bergvärme kan det gå. Säger en del.. Vi får se vad konstruktören säger.

Rickard.
Beror lite på vilken panel man väljer. En liggande behöver bara vertikal spikläkt och då är nog 45mm lagom. Stående panel behöver horisontell spikläkt och i ditt exempel skulle jag också använda vertikal luftningsregel. Då kanske ≈20mm+34mm är lämpligt men detta är såklart bara min åsikt så ta det för vad det är värt.

Skärgårdsbyggare
Stort tack! Jättebra

Kör man med t.ex. Ytong Energy+ block klarar du galant energikraven.
Bara att skruva upp läkt och spika panel, eventuellt får man köra med plugg eller lättbetongskruv. Skulle kunna vara coolt med stående trall kant i kant som panel

Puts passar jag på

Skärgårdsbyggare
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kör man med t.ex. Ytong Energy+ block klarar du galant energikraven.
Bara att skruva upp läkt och spika panel, eventuellt får man köra med plugg eller lättbetongskruv. Skulle kunna vara coolt med stående trall kant i kant som panel

Puts passar jag på
Ja jag kollade på Ytong som du nämner. Borde ju inte vara några problem då.

Jag har faktiskt planerat stående granpanel och kommer att ha uteplatser med trall på tre av husets sidor och hållet verkligen med om idén med kant i kant, men antar att det kräver grym precision.

Tjena!

Sitter i samma tankar med panel på lättbetong (utvändigt) , hur blev det för dig?
Spikläkt och panelen som vanligt eller du grundputsade på lättbetongen innan?
Har du bilder får du gärna skicka :)
Om inget annat, tar jag gärna emot tips eller saker man ska passa sig för

Ha de gott o god jul!

Det finns väl ingen direkt anledning att putsa lättbetong om du ska ha panel på. Leca är ju vettigt så det stänger strukturen

• Gilla
Rob2146
  • Laddar…
Jag har murat ett hus i Ytong och har vissa "fält" på fasaden som ska vara klädd i stående träpanel. För att få en jämn nivå på fasaden så har jag avvikit från 360mm blocken och kört 300mm block bakom där träpanelen ska vara. På så sätt har jag skapat 65mm utrymme för träpanelen inkl. läkt. All Ytong är dock putsad med tunnputs trots att viss del kommer hamna bakom träfasaden. Tanken är att först ha en vertikal läkt, sedan en horisontell läkt och sedan fasadpanel.

Fråga 1: Räcker det med 2x fasadläkt 22x45 bakom fasadpanelen? i sådana fall blir systemet 22+22+22mm, vilket vore perfekt tjocklek.

Fråga 2: Behöver jag ha något fuktskyddande mellan den putsade fasaden och den vertikala läkten?

Fråga 3: Vilket c/c-avstånd bör jag ha på den stående respektive liggande läkten?

• Modernt hus med stora fönster, bil i uppfart, trädgårdsmöbler i förgrunden, skymning, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern byggnad med stora fönster i vinterlandskap, snö, bil parkerad, kala träd och klippformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.