26 101 läst · 17 svar
26k läst
17 svar
Trämjöl på vinden, vilket djur?
Sida 1 av 2
Var uppe på vinden igår för första gången på flera månader...
Möttes av den här synen:
Det ljusa på golvet är alltså trämjöl.
Gick lite närmre takstolarna och de ser ut såhär:
Hålen är ca 2mm i diameter
Det är inte husbock va? Läser på antisimex hemsida att hålen efter husbock är 5-8mm. Så stora är definitiv inte de här hålen!
Vad tror ni det är för skadedjur?
Möttes av den här synen:
Det ljusa på golvet är alltså trämjöl.
Gick lite närmre takstolarna och de ser ut såhär:
Hålen är ca 2mm i diameter
Det är inte husbock va? Läser på antisimex hemsida att hålen efter husbock är 5-8mm. Så stora är definitiv inte de här hålen!
Vad tror ni det är för skadedjur?
Gå in på anticimex hemsida och läs om strimmig trägnagare (även kallad "or" i de södra landskapen). Skulle gissa på det. Man blir av med det om huset blir uppvärmt och torrare, men just i yttertaket är det kanske svårare att få till en sådan förändring. Å andra sidan brukar det sällan angripa kärnvirket, så takstolarna håller nog ändå. Djuren kan bara leva i trä som har en viss fukthalt.
Redigerat:
Men varför har det blivit så fuktigt där nu då? Har inte ändrat på något på vinden sen vi flyttade in för 1,5år sedan. Och besiktningsmannen som var här när vi köpte huset sa inget om att vi skulle ha några problem med skadedjur.
Kan kanske tänka mig att vi har det några grader kallare inne än vad förra ägaren hade (eldar mindre alltså). Kan det räcka att murstocken inte är lika varm längre?
Kan kanske tänka mig att vi har det några grader kallare inne än vad förra ägaren hade (eldar mindre alltså). Kan det räcka att murstocken inte är lika varm längre?
Har en billig fuktmätare som jag kan mäta fuktigheten i ytträt med. När jag ska mäta på veden brukar jag klyva vedbiten på mitten först, för att få ett mätvärde inne i träbiten, men det vill jag ju inte göra med mina takstolar...
Mätområdet börjar på 6%Rh, är det under 6 så visar den bara 0. På många ställen visade den just 0, men där trämjölhögarna på golvet är som värst visade den 11%Rh. Det är ute vid takfoten nästan.
Hur låter 11%Rh i takstolarna? Är det mycket eller lite eller normalt? Vinden är verkligen inte tät. Där husväggen möter taket vid takfoten kan jag se ut nästan längs hela väggen...
Mätområdet börjar på 6%Rh, är det under 6 så visar den bara 0. På många ställen visade den just 0, men där trämjölhögarna på golvet är som värst visade den 11%Rh. Det är ute vid takfoten nästan.
Hur låter 11%Rh i takstolarna? Är det mycket eller lite eller normalt? Vinden är verkligen inte tät. Där husväggen möter taket vid takfoten kan jag se ut nästan längs hela väggen...
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Anticimex kan spruta, men effekten är inte för evigt. Om det är fortsatt fuktigt kan de komma tillbaka.
Jag vet inget om vad som är normalt Rh. Själv har jag fått bukt med trägnagarna i sommarhuset genom att köra avfuktare under sommarhalvåret när jag inte är där. På vinden är det dock svårt att avfukta utan att avfukta hela det omgivande landskapet, så där får de hållas tills vidare.....
Kan finnas flera anledningar till att det har blivit fuktigare på vinden: Att ni eldar mindre och att murstocken inte värmer lika mycket. Att ni duschar mera och att det läcker upp fuktig varm luft på vinden. Att den senaste sommaren har varit regnig och vintern har varit en fuktig och mild (till skillnad från de två tidigare då det var kallt och därmed torrt). Att det läcker in genom taket någonstans.
Jag vet inget om vad som är normalt Rh. Själv har jag fått bukt med trägnagarna i sommarhuset genom att köra avfuktare under sommarhalvåret när jag inte är där. På vinden är det dock svårt att avfukta utan att avfukta hela det omgivande landskapet, så där får de hållas tills vidare.....
Kan finnas flera anledningar till att det har blivit fuktigare på vinden: Att ni eldar mindre och att murstocken inte värmer lika mycket. Att ni duschar mera och att det läcker upp fuktig varm luft på vinden. Att den senaste sommaren har varit regnig och vintern har varit en fuktig och mild (till skillnad från de två tidigare då det var kallt och därmed torrt). Att det läcker in genom taket någonstans.
Finns angreppet på ett enda ställe bara?
Det ser ut som om det är någon slags skarv mellan två olika vindsgolv. Kan det läcka upp varm fuktig luft från bostaden där?
Träet kan vara fuktigt även om det inte finns något mögel.
Det ser ut som om det är någon slags skarv mellan två olika vindsgolv. Kan det läcka upp varm fuktig luft från bostaden där?
Träet kan vara fuktigt även om det inte finns något mögel.
Har för mig det är två takstolar som är angripna. Taknocken går i nord-sydlig riktning. Så det är ute vid takfoten åt väst och öst det är angripet. Men det är bara en "del" av vinden som har angreppen. Den delen har fönster mot söder, och murstocken, så det är nog den varmaste vindsdelen.
Det du ser på översta bilden relativt nylaggt spånskivegolv till vänster (runt 2005 skulle jag gissa +/- 3 år) och gammal takpapp till höger. Har alltså varit yttertak där förut. Jag tror delen till vänster, som alltså har angreppen, blev tillbyggd 1949. Precis utanför bild till höger har jag murstocken.
Jag tror det läcker upp varm luft överallt. Finns inget tätskikt mellan bodel och vind.
Det du ser på översta bilden relativt nylaggt spånskivegolv till vänster (runt 2005 skulle jag gissa +/- 3 år) och gammal takpapp till höger. Har alltså varit yttertak där förut. Jag tror delen till vänster, som alltså har angreppen, blev tillbyggd 1949. Precis utanför bild till höger har jag murstocken.
Jag tror det läcker upp varm luft överallt. Finns inget tätskikt mellan bodel och vind.
Det jag skulle göra i nuläget är att sopa bort trämjölet och sedan hålla dessa ställen under observation. Då kan du se i vilken utsträckning det är aktivitet i hålen.
Fundera över om du i undervåningen kan vidta åtgärder för att ventilera ut fukt och kanske skapa ett litet undertryck så att stugfukten inte kommer upp på vinden. Kanske en fuktstyrd paxfläkt i badrummet?
Om angreppet forsätter och det gäller några begränsade ställen på vinden så kan du pröva med att pensla på Boracol.
Lite konstigt att det är den varmaste delen av vinden som har detta problemet....
Fundera över om du i undervåningen kan vidta åtgärder för att ventilera ut fukt och kanske skapa ett litet undertryck så att stugfukten inte kommer upp på vinden. Kanske en fuktstyrd paxfläkt i badrummet?
Om angreppet forsätter och det gäller några begränsade ställen på vinden så kan du pröva med att pensla på Boracol.
Lite konstigt att det är den varmaste delen av vinden som har detta problemet....
Min sambo ringde och pratade med vårt försäkringsbolag idag. De tyckte vi skulle ta hit Anticimex. Ingår tydligen i vår hemförsäkring, helt utan självrisk. Så Anticimex kommer hit på torsdag - så får vi se vad de säger...