Hej
Ifjol byggde jag en isolerad friggebod och la in ett enkelt massivt furugolv. Jag hade beställt hem allt material och när jag skulle lägga in golvet (spika direkt på 60 ccreglar) så upptäkte jag att jag fått fel dimension levererat. Istället för 25mm så hade jag fått 21 mm tjocklek. Med gäster som var runt hörnet och skulle sova i friggan, så valde jag att lägga in det ändå, väl medveten om att det skulle svikta betänkligt.
Nu tänkte jag ta tag i det genom att lägga in ett golv ytterligare och funderar då vad som är bäst (tänker inte bryta upp existerande).
Min första tanke var att lägga ett massivt tunnare typ 15 mm som jag limmar direkt ovan på befintligt golv. Detta i mening att få "ett" golv 21+15mm. Någon som gjort något liknande?
Absolut enklast är givetvis att lägga ett flytande golv på tvärs (enklast med tanke på längder) med det andra men kommer jag då undan svikten tro? (friggan är 3*5 meter och nuvande golv är spikat på reglar c/c 60 i längdriktningen, dvs 5meter)

Om inget av ovan fungerar så återstår att lägga in ett 25-30 mm golv men då måste jag justera karmen för en vikdörr, vilket jag helst vill undvika.

Bronken
Det händer ibland att jag bygger bod-tak av spontat (för det är det väl hos dig) 21mm, och då är det oftast mer än cc 600. Brukar inte svikta nämnvärt tycker jag (men det kanske bara är en illusion från min sida). Är det kanske reglarna som är för klena?

Hur som helst, kan man lägga det nya golvet tvärs det gamla och uppnå bättre stabilitet (har provat själv när jag temporärt skulle få det halvruttna golvet att hålla ett tag till) men i teorin är det väl dumt. Borde vara bättre att ha i samma längdled i så fall - spontat såklart och fäst i underlaget..

Redigerat:
Nej , det är ett "riktigt " golv, vill minnas att det var från Moelven. Men det jag fick var avsett för att läggas flytande medans det som var beställt var avsett för att kunna spikas

Bronken
OK, men vad är "riktigt" golv?
Mitt furugolv är spontat (dock 28 mm).

Flytande golv (och framförallt om det saknar spont) är kanske mer rekommenderat för platta eller annat fast underlag, ej reglar.

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
He He... uttryckte mig kanske lite flummigt. Med riktigt golv menar jag att det är framtaget för att vara just golv och har not och fjäder, dvs är spontant. Det är då även spårat på undersidan (vilket rimligen bör försvaga jmf med ospårat) för att undvika att det vill resa sig till skillnad från typ Råspont som jag trodde du avsåg.
Regeln som det är spikat på är för övrigt 45*195

Bronken
OK. Bästa?/billigaste vore väl att montera bort det och sen skruva skiva (plyfa, osb eller dyl) på reglarna och sen återlägga golvet ovanpå skivan - alt byta till kraftigare golvplank.
Men är det spikat så kanske man inte tycker att det är värt besväret. Känns som det är så du tänker också.

Har inga bättre förslag om man ska hålla golvhöjden nere.

Jag har två lager 22mm råspont lagt åt var sitt håll. Blev kanon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.