vilken temperatur bör det vara innomhus när jag ska lägga trägolvet?

renoverar för fullt så just nu är det ganska kallt innomhus runt 5-10grader. golvet har legat innomhus i den graden i 3 v bör jag kolla fuktkvoten då? det ska ju vara snickeritort från leverans säger baseco. :surprised: och ska jag skruva eller ska jag spika! vad är bäst?

Så torrt som möjligt, dvs kallt är bra. Luften binder då fukten sämre. Plankorna sväller efter att du har lagt dem. Om du lägger obehandlade plankor är det viktigt att täcka dessa med papp som skyddar mot solljus innan du behandlar golvet. Det tar bara en dag i solljus för att golvet skall få färgförändringar (gulnar).
Skruva golvet.

r.w skrev:
Hej.
Om jag vore som du skulle jag se till att det blir normal rumstemperatur och att golvet får aklimatiseras med den. Visserligen sväller golvet efter det att du lagt dem (om golvet tilförts fukt vill säga), men varför utmana ödet. Baseco golv är möbeltorra d v s ca 8% när dom levereras, men har du t e x breda plank kan rörelsen blir stor åt både det ena eller andra hållet beroende på fukten i plankorna. obehandlade plankor är enbart hyvlade och skall slipas innan behandling. Att täcka golvet torde därför vara onödigt. Skruva golvet är starkt rekomenderat, använd en RIKTIGT golvskruv.

/Robert
Har aldrig hört att hyvlade golv skall slipas. Det är ju att förstöra dem.

nä slipa dom ska man inte behöva göra!!? tack för tippsen!. :)

r.w skrev:
Hmmm.
Fakta: Hyvlat = kapade fibrer, ska du måla går det bra utan slipning. Ska du lacka eller olja eller vaxa, slipa eller "näta" med 100 papper, annars tränger det inte ner i traet. Ska du olja med pigment eller luta golvet slipa riktigt, annars kommer det att bli ojämn infärgning.

13 år i branschen samt teknisk support, jag tror jag har koll på läget  ;)
Får prata med gammgubben som lärde mig att behandla golv för 20 år sedan. Han har i och för sig ett halvsekel i branschen, men gamla gubbar är ju oftast senila. ;)
Förstår inte riktigt det där med att slipa för att det skall tränga ner. Lutar du golvet slurpar det ju bara till. Det är snarare svårt att hålla det jämnvått. Någonstans tar det ju luten vägen och inte katten avdunstar det. Samma med oljan; hälften av det du häller ut går ju ner i träet.
Brukar själv torrskrubba golven med vita skurblock innan oljan. Hittills har golven blivit väldigt fina och efter 10 år riktigt vackra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.