Upptäckte idag en mängd av dessa myrorna ovanpå jorden i en gammal, lite rutten pallkrage. Vanlig trädgårdsmyra eller någon trägnagare?
Ca 12mm långa, framstår något mörkare i verkligheten (överexponerade lite så det går att se)
Ca 12mm långa, framstår något mörkare i verkligheten (överexponerade lite så det går att se)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Trägnagare är skalbaggar. Så det är är det inte.
Tack för inspel!
Tycker heller inte de är riktig lika…. När j googlar är hästmyran på de flesta bilder svart m rödbrun mitt, medan dessa är ljusast på bakkroppen.
Vore bara skönt att få klarhet i. ”Huset” är en äldre kolonistuga med rötskador lite här o där….
Tycker heller inte de är riktig lika…. När j googlar är hästmyran på de flesta bilder svart m rödbrun mitt, medan dessa är ljusast på bakkroppen.
Vore bara skönt att få klarhet i. ”Huset” är en äldre kolonistuga med rötskador lite här o där….
Larsa skrev:
Jag har fått lära mig att om bakdelen på myran är lätt luden, korta hårstrån, så är det hästmyra.
Skulle kunna vara… Senare igår kväll såg jag två större kolonier med flygmyror (el myror m vingar, vet inte om det är en egen art?) på tomten. Idag kryllar det av den jag postade igår lite överallt…
N newbee skrev:
N newbee skrev:
Hej Emma! Tack för svar!
Tror du det?! Denna är mycket större än den pyttelilla helsvarta Svartmyran el ”sockermyran” man ofta hittar t.ex i köket. Denna är ca 12mm lång, och lite ljusare, spec på den tjockare bakdelen.
Ja, skulle kunna vara en drottning som du säger, som släppt sina vingar. Såg igår två kolonier av ”flygmyror” på tomten (kollade inte dessa närmare)
Men hur många drottningar är det ”normalt” att träffa på? Idag kryllar det av dessa j hittade lite överallt på tomten, nog en 20 stycken som sprungit förbi mina fötter bara medan j skriver detta…. Alltså närmare ett hundratal drottningar på en mindre kolonitomt??
Fick en känsla av att du är lite kunnig i ämnet, därf j dristar mig fråga mer
Bifogar ett par bilder f illustrera storlek nedan
Tror du det?! Denna är mycket större än den pyttelilla helsvarta Svartmyran el ”sockermyran” man ofta hittar t.ex i köket. Denna är ca 12mm lång, och lite ljusare, spec på den tjockare bakdelen.
Ja, skulle kunna vara en drottning som du säger, som släppt sina vingar. Såg igår två kolonier av ”flygmyror” på tomten (kollade inte dessa närmare)
Men hur många drottningar är det ”normalt” att träffa på? Idag kryllar det av dessa j hittade lite överallt på tomten, nog en 20 stycken som sprungit förbi mina fötter bara medan j skriver detta…. Alltså närmare ett hundratal drottningar på en mindre kolonitomt??
Emma242 skrev:
Emma242 skrev:
Ja, helt säker. Drottningarna är ofta lite mer rödlätta i färgen.T Trollöra skrev:Hej Emma! Tack för svar!
Varje koloni kan ge upphov till stora mängder drönare (hanar) och drottningar. Om inte tusentals så iallafall hundratals. En vanlig villatomt kan säkerligen hysa ett stort antal kolonier under gräsmattor, rabatter och stenar. Eftersom svärmningen triggas av väder så svärmar alla samtidigt, just nu svärmas det mer eller mindre i hela Sverige (med undantag för de nordligaste delarna). Många myror blir det...
Åh, Emma!Emma242 skrev:Ja, helt säker. Drottningarna är ofta lite mer rödlätta i färgen.
Varje koloni kan ge upphov till stora mängder drönare (hanar) och drottningar. Om inte tusentals så iallafall hundratals. En vanlig villatomt kan säkerligen hysa ett stort antal kolonier under gräsmattor, rabatter och stenar. Eftersom svärmningen triggas av väder så svärmar alla samtidigt, just nu svärmas det mer eller mindre i hela Sverige (med undantag för de nordligaste delarna). Många myror blir det...
stort, stort tack för dina svar! <3
Oroade mig tokig här om dagen, och googlade allt vad jag kom över…. Ditt svar gör mig så mycket lugnare i själen.
Artfaktas hemsida var till stor nytta (tips till andra användare) där jag ser drottning av trädgårdsmyra nog är den som är mest lik.
https://artfakta.se/artbestamning/taxon/lasius-niger-200986
Dagen efter var det inte en enda att se i trädgården, så hoppas du har rätt och att de sprungit för hitta nya boplatser. Så får det herre bli bekämpning av nya kolonier nästa år
Tack igen Emma!
Verkligen guld värd!
Emma242 skrev:Ja, helt säker. Drottningarna är ofta lite mer rödlätta i färgen.