Upptäckte idag en mängd av dessa myrorna ovanpå jorden i en gammal, lite rutten pallkrage. Vanlig trädgårdsmyra eller någon trägnagare?
Ca 12mm långa, framstår något mörkare i verkligheten (överexponerade lite så det går att se) Myra på glas, ca 12mm, något mörk, möjlig trädgårdsmyra i rutten pallkrage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en mörk myra som är cirka 12mm lång, överexponerad för klarhet, på jordytan av en pallkrage.
Skapa konto
Myra som är ca 12mm lång på rutten pallkrage, något överexponerad för tydliga detaljer.
Skapa konto
En mörkare myra som är cirka 12 mm lång på jord i en gammal pallkrage, bilden är övrexponerad för tydlighet.
Skapa konto
Närbild på en cirka 12mm lång mörk myra på fuktig jord, något överexponerad för tydlighet.
Skapa konto
En stor myra på jordig bakgrund inne i en pallkrage, bild med något överexponering.
Skapa konto
Större myra på ruttande pallkragejord, möjligtvis trädgårdsmyra, något överexponerad.
Skapa konto
Närbild på en ca 12mm lång trädgårdsmyra på rutten träyta, bild något överexponerad för klarare sikt.
Skapa konto

Trägnagare är skalbaggar. Så det är är det inte.

Ok, jag uttryckte mig nog fel. ”Trätande myra” är kanske mer rätt benämning

D Daniel 109 skrev:
Trägnagare är skalbaggar. Så det är är det inte.

Hästmyror skall du nog googla på.

Tycker inte det ser ut som hästmyra. Och dom gillar ruttet/fuktskadat virke. Så även om det är såna så lär dom käka lastpallen och låta huset vara i fred.

• Gilla
Trollöra
  • Laddar…
Tack för inspel!
Tycker heller inte de är riktig lika…. När j googlar är hästmyran på de flesta bilder svart m rödbrun mitt, medan dessa är ljusast på bakkroppen.

Vore bara skönt att få klarhet i. ”Huset” är en äldre kolonistuga med rötskador lite här o där….

Larsa Larsa skrev:
Tycker inte det ser ut som hästmyra. Och dom gillar ruttet/fuktskadat virke. Så även om det är såna så lär dom käka lastpallen och låta huset vara i fred.

Jag har fått lära mig att om bakdelen på myran är lätt luden, korta hårstrån, så är det hästmyra.

• Gilla
Trollöra
  • Laddar…
N
I mina ögon ser det ut som en flygmyra, som släppt sina vingar.

• Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
A
Lasius niger. Svartmyra, svart tuvmyra eller trädgårdsmyra på svenska. En drottning. Troligen nyparad, har släppt sina vingar och letar efter en bra plats att starta nytt samhälle på.

• Gilla
Trollöra
  • Laddar…
Skulle kunna vara… Senare igår kväll såg jag två större kolonier med flygmyror (el myror m vingar, vet inte om det är en egen art?) på tomten. Idag kryllar det av den jag postade igår lite överallt…

N newbee skrev:
N newbee skrev:

Hej Emma! Tack för svar!
Tror du det?! Denna är mycket större än den pyttelilla helsvarta Svartmyran el ”sockermyran” man ofta hittar t.ex i köket. Denna är ca 12mm lång, och lite ljusare, spec på den tjockare bakdelen.

Ja, skulle kunna vara en drottning som du säger, som släppt sina vingar. Såg igår två kolonier av ”flygmyror” på tomten (kollade inte dessa närmare)
Men hur många drottningar är det ”normalt” att träffa på? Idag kryllar det av dessa j hittade lite överallt på tomten, nog en 20 stycken som sprungit förbi mina fötter bara medan j skriver detta…. Alltså närmare ett hundratal drottningar på en mindre kolonitomt??

Fick en känsla av att du är lite kunnig i ämnet, därf j dristar mig fråga mer ;)

Bifogar ett par bilder f illustrera storlek nedan

Emma242 skrev:
Lasius niger. Svartmyra, svart tuvmyra eller trädgårdsmyra på svenska. En drottning. Troligen nyparad, har släppt sina vingar och letar efter en bra plats att starta nytt samhälle på.
Emma242 skrev:

• Stor myra på en handflata som illustrerar storleken på insekten.
    Skapa konto
  • Större myra på en handflata som illustrerar insektens storlek jämfört med mänsklig hud.
    Skapa konto
  • 12mm lång myra i en handflata visar storleken och färgvariation på insekten.
    Skapa konto
  • Större svart myra på en person hud, ca 12mm, mot ljus bakgrund.
    Skapa konto
A
T Trollöra skrev:
Hej Emma! Tack för svar!
Tror du det?! Denna är mycket större än den pyttelilla helsvarta Svartmyran el ”sockermyran” man ofta hittar t.ex i köket. Denna är ca 12mm lång, och lite ljusare, spec på den tjockare bakdelen.

Ja, skulle kunna vara en drottning som du säger, som släppt sina vingar. Såg igår två kolonier av ”flygmyror” på tomten (kollade inte dessa närmare)
Men hur många drottningar är det ”normalt” att träffa på? Idag kryllar det av dessa j hittade lite överallt på tomten, nog en 20 stycken som sprungit förbi mina fötter bara medan j skriver detta…. Alltså närmare ett hundratal drottningar på en mindre kolonitomt??

Fick en känsla av att du är lite kunnig i ämnet, därf j dristar mig fråga mer ;)

Bifogar ett par bilder f illustrera storlek nedan
Ja, helt säker. Drottningarna är ofta lite mer rödlätta i färgen.

Varje koloni kan ge upphov till stora mängder drönare (hanar) och drottningar. Om inte tusentals så iallafall hundratals. En vanlig villatomt kan säkerligen hysa ett stort antal kolonier under gräsmattor, rabatter och stenar. Eftersom svärmningen triggas av väder så svärmar alla samtidigt, just nu svärmas det mer eller mindre i hela Sverige (med undantag för de nordligaste delarna). Många myror blir det...

• Älska
Trollöra
  • Laddar…
Emma242 skrev:

Varje koloni kan ge upphov till stora mängder drönare (hanar) och drottningar. Om inte tusentals så iallafall hundratals. En vanlig villatomt kan säkerligen hysa ett stort antal kolonier under gräsmattor, rabatter och stenar. Eftersom svärmningen triggas av väder så svärmar alla samtidigt, just nu svärmas det mer eller mindre i hela Sverige (med undantag för de nordligaste delarna). Många myror blir det...
Åh, Emma!
stort, stort tack för dina svar! <3
Oroade mig tokig här om dagen, och googlade allt vad jag kom över…. Ditt svar gör mig så mycket lugnare i själen.

Artfaktas hemsida var till stor nytta (tips till andra användare) där jag ser drottning av trädgårdsmyra nog är den som är mest lik.
https://artfakta.se/artbestamning/taxon/lasius-niger-200986
Dagen efter var det inte en enda att se i trädgården, så hoppas du har rätt och att de sprungit för hitta nya boplatser. Så får det herre bli bekämpning av nya kolonier nästa år ;)

Tack igen Emma!
Verkligen guld värd!

Emma242 skrev:

• Gilla
Byggsnyggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.