Hej...

Jag tänkte byta söderfasaden och såg då att den låg direkt ot asfaboarden. Detta kan väl inte vara bra, svärfar säger att det var ett vanligt sätt att sätta fasad på förr, mysko.
Nåja, min fråga: För att inte bygga ut för mkt tänkte jag bara lågga vågrätta spikläkt, är det ok?

/Freddie

Hur ser panelen ut på baksidan? Man vill ju ha luftspalt för att ventilera ev fukt som kondenserar på baksidan av träpanelen.

Liggande läkt blir bra, 22x70 eller 22x45.

Helt ok att spika panel direkt mot asfaboard! Inspekterade panelen i sommarhuset i somras där panel suttit mot asfaboard i 30 år och den såg lika dan ut som när den sattes upp, dvs. helt frisk!

Då kör jag med liggande läkt.

Anledingen till att jag ville byta var att fasden var helt mörken nedtill. Jag tror dock att det framför allt berodde på att brädorna inte var grundad samt att det inte hade någon droppnäsa. Nu spikar jag vågräta spikläkt, grundaroljar, grundmålar, täckmålar två vändor samt sågar en 15 grders droppnäsa, det borde göra susen för de närmaste 30 åren.

Tack.

Ta gärna en 70-80 bredd då det annars blir ett väldigt måttande när du sedan spikar panelen. Jag har kört mestadels med 34*80, men det kanske är lite i överkant. Handlar direkt på en såg så jag köper vad som finns framme i "lösvikt" då de inte vill bryta hela buntar som går på export, men istället kompenserar priset utifrån vad jag har behov av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.