Hej.
Vad ska man välja för inomhusfärg om man ska måla något i trä som barn kommer att vara i kontakt med stora delar av dagen, kanske till och med bita och äta av...?
Allergi och giftfritt så klart.

Några tips?

Jag är visserligen inte skolad på området men jag har aldrig hört talas om en färg som är lämplig att äta. Men jag förstår vad du är ute efter.

Äggoljetempera är en traditionell färg som är mer eller mindre ogiftig. Särskilt om du blandar till den själv. Då består den av linolja, ägg, vatten och jordpigment. Man ska iaf kunna hälla överbliven färg i komposten sen.

Köper du färdigblandad ÄOT så brukar det vara lite fler ämnen i, tex konserveringsmedel (samma som är i livsmedel) och ett medel som jag inte minns namnet på som snabbar på torktiden lite. Sen tror jag vissa kulörer är lite giftigare, tex vitt (innehåller zinkoxid).

Finns ju linoljefärg också som är lösningsbaserad men det dunstar ju bort. Säkert inte hälsosam att tugga i sig stora mängder av.

Finns säkert många andra vattenbaserade färger utan lösningsmedel som sitter bra på saken som är målad som är helt ok att använda. Det tillverkas ju bitleksaker i trä för barn...

Äggoljetempera är ju i princip ätlig om man bara använder jordpigment åtminstone. Och antagligen är det inte speciellt farligt att få i sig lite mineralpigment heller, så länge det inte är zinkoxid och liknande (titanoxid är inte giftigt, som också ger vit färg).

Dessutom luktar den ju bara linolja och ägg. :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.