Skulle nu till sommaren behöva ett nytt bord till uteplatsen.
Äääntligen kan det vara lite rejälare i storlek, rektangulärt ca 100x250 skulle passa fint.
Problemet är bara att lika perfekt som det är ute på sommaren, lika opraktiskt, skrymmande och rent ut bedrövligt blir det på vintern när det måste förvaras inomhus.
Om inte någon känner till och kan tipsa om nåt stort bord som passar att stå ute under sommaren (ej under tak) helst inte i plast, som i någon form är "hopfällbart", antingen att benen går att fälla in så att det blir "platt" vid vinterförvaring eller någon annan smart typ av konstruktion som gör det mindre utrymmeskrävande.
TIPS, snälla :D

//Christina.

De flesta trädgårdbord leveras väl i platta paket vilket betyder att du får skruva dit benen när du fått hem bordet.
Och det som går att skruva på går också att skruva av....;)

KarlXII skrev:
Och det som går att skruva på går också att skruva av....;)
Jaja, det är då så sant som det är sagt ;)

Men jag tänkte närmast på om det fanns nåt bord där någon redan byggt in lösningen på vinterförvaringsproblemet i konstruktionen på nåt fiffigt sätt. Utan att man liksom demonterar hela bordet varje gång.

//Christina

Jag har sett ett hopfällbart bord det var 75x140, vet inte om det finns i större storlek. Detta bord såg jag i en katalog för utemöbler.

När Jysk hade rea i höstas så köpte jag två trä-bord till priset för ett. Dessa skarvade jag ihop så att jag fick ett bord på ung 2,5m med en fällbar skiva. Jag gjode det inte med fällbara ben, men inget är omöjligt. Jag tror att det finns många träbord som som fungera med gångjärn på benen mot skivan samt att man kunde göra någon konstruktion där stöttan från benet och upp till bordskivan som brukar gå mot mitten av bordet, att man sätter den med vingmuttrar. Vågar man sätta borret och sågen i sitt nya bord så kan man nog skapa det mesta.

peha skrev:
Jag har sett ett hopfällbart bord det var 75x140, vet inte om det finns i större storlek. Detta bord såg jag i en katalog för utemöbler.
Du kanske minns vilken katalog det var ;) ??

//Christina

Det var Skåne-Plantor & Lusthuset i Staffanstorp..bordet är i furu och heter Kattvik/Dalby

Det är kanske en bra bit från er, men det borde finnas på fler ställe ::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.