Staffans2000
Hejsan mannar.

Jag och en kompis gallrar i några skogsdungar hos en nötkräatursmånskensbonde.
Han påstår att vi är försäkrade via hans "försäkring". Tar vi däremot en bira under pausen, gällde inte försäkringen och då får han stå för ersättningen.

Vi har inga anställningskontrakt e.d.
Överenskommelsen är: vi får träden vi fäller.
Utrustningen står vi för. Ibland jobbar vi ensamma, ibland hjälper han till.

Kan vi betraktas som anställda trots att vi saknar kontrakt.
I princip vore ju han ansvarig även ifall vi olovligt fällde träd på hans mark. Eller?

Undrar.
Staffan

Jag har iofs. ganska dålig koll på det där. Men så fort du anlitar någon för att göra ett jobb på din fastighet så blir du per automatik arbetsgivare när det gäller ansvar för skador. Det gäller i princip även om du anlitar en byggfirma, du är personligen ansvarig för säkerheten.

Detta ansvar delegeras sedan ofta via olika avtal, när det är en firma du anlitar. Men om en privatperson gör jobb åt dig så är du ansvarig.

Om han är medlem i LRF kan han teckna en skapligt billig medhjälparförsäkring som finns till för just sådan här tillfällen.
En del försöker komma runt detta genom att köpa träden på rot för en krona, men vet inte om det håller om något skulle gå snett.

Om ni jobbar med motorsåg eller röjsåg börjar det bli knepigt då det börjar ställas krav på körkort som man måste ha om man jobbar åt någon annan, vilket ni då gör.
Kan dock inte reglerna riktigt och vet inte när de börjar gälla, vet att det tillkommit en ny lag / regel ganska nyss...

Om ni arbetar med motorsåg hoppas jag att ni använder rätt skyddsutrustning och att det är alkoholfri öl ni dricker i pausen.

fast om nåt händer kan väl hävda att han skänkt träden på rot till er.
svårt att se att hans försäkringar ska gälla för någon som hämtar sin egendom på hans marker

Enligt försäkringsbolaget får ni ta ved på bondens fastighet. De kommer så klart inte betala en krona om du skadar dig.

Staffans2000
tackar för svaren mannar.

Vilket "försäkringsbolag tillåter" att vi tar ved?
Den ene säger att "bonden är arbetsgivare" oavsett. Precis som man är ifall man anlitar arbetskraft utan F-skattesedel. Men i detta fall jobbar vi åt oss själva -eller?

Förvirringen fortsätter.
Staffan

I ert fall utför ni en gallring åt markägaren som väl rimligen borde vara till nytta på fastigheten.
Jag har dock läst om självplock av ved i Danmark där man ansågs sig ha löst denna knut med någon sorts avtal om jag minns rätt.
Summa summarum så låter jag aldrig någon annan röra träd på min mark. Det medför mest bara nackdelar tycker jag. Juridik, naturvård och risk för överutnyttjande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.