Hallå!

Jag försökte leta runt efter information om viktgränsen för ett genomsnittligt trädäck. Men jag hittade motsägelsefulla idéer och många tekniska termer som jag inte riktigt förstår. Så här är ett långt skott: finns det något sätt för dig att bestämma en vägledande viktgräns baserat på dessa bilder?

Jag vet att det kommer att bli svårt, jag kan ge mer information om du berättar vad du behöver veta. Däcket byggdes av den tidigare ägaren av huset och jag vet ingenting om det.

Anledningen till att jag behöver veta viktgränsen är att jag skulle vilja installera ett uppblåsbart spa, som skulle väga 1500 kg inklusive personer (för ett totalt tryck på cirka 750 kg/m2)

Tack och ledsen för min dåliga Svenska!
En trä altan med synliga stödbjälkar och en trappstegskant, omgiven av gräs och en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck byggt av träplankor och omgivet av gräs, i behov av analys för viktgränsinfo.
Skapa konto
Ett trädäck anslutet till ett hus med flera steg, frågan gäller viktgräns för att installera ett spa.
Skapa konto
Närbild på trätrall med synlig springa och möjlig slitage, relevant för byggkvalitetsdiskussion.
Skapa konto

LucaArg LucaArg skrev:
Hallå!

Jag försökte leta runt efter information om viktgränsen för ett genomsnittligt trädäck. Men jag hittade motsägelsefulla idéer och många tekniska termer som jag inte riktigt förstår. Så här är ett långt skott: finns det något sätt för dig att bestämma en vägledande viktgräns baserat på dessa bilder?

Jag vet att det kommer att bli svårt, jag kan ge mer information om du berättar vad du behöver veta. Däcket byggdes av den tidigare ägaren av huset och jag vet ingenting om det.

Anledningen till att jag behöver veta viktgränsen är att jag skulle vilja installera ett uppblåsbart spa, som skulle väga 1500 kg inklusive personer (för ett totalt tryck på cirka 750 kg/m2)

Tack och ledsen för min dåliga Svenska!
[bild] [bild] [bild] [bild]
Det beror på hur altanen är uppbyggd under. Avstånd mellan plattor under trallen plus höjd på regeln samt avstånd mellan reglarna

Det var väl ingen dålig svenska! Om däcket bara har två nivåer (bjälkar och trallvirke) så är det tre saker som bestämmer vilken vikt det tål: Bjälkarnas dimensioner (genomskärningsmått bredd x höjd), deras inbördes avstånd och avståndet mellan bjälkarnas stöd (plintar eller plattor). Trallvirkets mått har mindre betydelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.