Hej!

Vi har fått ett trädäck i bröllopspresent av mina föräldrar, men det är inte lagt än. På vår uteplats låg tidigare en kort bit trall och därefter betongsten. Den gamla trallen ska bort, och ny ska läggas över största delen av uteplatsen utom på gången fram till ytterdörren då jag inte vill ha skridskobana utanför dörren till vintern.

Mina föräldrar vill lägga trallen på liggande bärlinor direkt på stenläggningen precis som den tidigare trallen enligt bilden. Men stenläggningen lutar ner mot ena hörnan, med en höjdskillnad på ca 7-10 cm, vilket då hade gett ett skevt trädäck. De påstår att detta lätt kan åtgärdas genom att bygga på med något material som de inte kan förklara för mig vad det är.

Jag har letat som en galning på någon dokumentation på en liknande lösning, men hittar bara med stående regel. Eftersom det är väldigt lite spelrum mellan stenläggningen och dörröppningen anser jag att stenläggningen måste bort först, vilket de inte vill.

Är det möjligt att lösa det som de vill? Kan tillägga att det även är en ca 70 cm bred rabatt på två sidor av stenläggningen som det även ska läggas trädäck över, och då måste detta grävas ur och grundläggas på lämpligt sätt.

Och det är inte materialet på bilden som kommer att användas, det är till ett annat projekt
 
  • En obehandlad bärlina för trädäck ligger på en sluttande stenlagd uteplats med byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis demonterat trädäck och betongstensbelagd uteplats framför husets entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Ta absolut inte bort stenen under, förutom att det är helt onödigt finns det väl få bättre underlag till ett tralldäck än gammal sten som satt sig under årtionden.

Höjdskillnaden justeras med, precis som @Byurn skriver, terassfötter. Om de blir för otympliga bara dubbla ex 45x95 som stolpar (den ena biten löper förbi regeln och den andra ligger under. Bitarna spikas eller skruvas ihop.). Där det fungerar med en extra platta är det såklart utmärkt.

Ser inte hur rabatten ligger, men har svårt att se varför att den behöver grävas ut i sin helhet. En platta knappt varannan meter med grus under samt stolpar likt ovan för att justera höjden. Täck gärna med markduk innan så slipper ni garanterat ogräs som växer upp mellan trallen.

Ska väl passa på att gratulera till giftermålet och till presenten! :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.