Hej,
Jag har tänkt bygga trädäck på cirka 44 kvm (11m bred x 4m djup). Jag ska lägga däcket på 12 st plintar. Det blir alltså 2 rader på 2 m avstånd. Avstånd mellan plintar blir 2,2 m i varje rad.
Nu har jag 2 val med konstruktionen.
1. Bärlinorna (3 st. dubbla 45x195, skarvat till 11 m längd) längs husvägg. En bärlina fast på vägg/husgrund (betong) och andra 2 på plintar. Golvbjälkar på bärlinorna, tvärs husvägg.
Trallbrädorna blir också längs husvägg då.
2. Bärlinorna (6 st. dubbla 45x195, 4 meter långa) tvärs husvägg. Varje bärlina fästs i husgrund med balkskor (inga plintar direkt intill husvägg) och på 2 plintar. Golvbjälkar på bärlinorna, längs husvägg.
Trallbrädorna blir också tvärs husvägg då.
Alla bilder jag ser på nätet ser ut som 1. Undrar om det går att göra som 2?
Jag har tänkt bygga trädäck på cirka 44 kvm (11m bred x 4m djup). Jag ska lägga däcket på 12 st plintar. Det blir alltså 2 rader på 2 m avstånd. Avstånd mellan plintar blir 2,2 m i varje rad.
Nu har jag 2 val med konstruktionen.
1. Bärlinorna (3 st. dubbla 45x195, skarvat till 11 m längd) längs husvägg. En bärlina fast på vägg/husgrund (betong) och andra 2 på plintar. Golvbjälkar på bärlinorna, tvärs husvägg.
Trallbrädorna blir också längs husvägg då.
2. Bärlinorna (6 st. dubbla 45x195, 4 meter långa) tvärs husvägg. Varje bärlina fästs i husgrund med balkskor (inga plintar direkt intill husvägg) och på 2 plintar. Golvbjälkar på bärlinorna, längs husvägg.
Trallbrädorna blir också tvärs husvägg då.
Alla bilder jag ser på nätet ser ut som 1. Undrar om det går att göra som 2?
Alternativ 1 hade jag gjort men lite annorlunda.
Bärlinan som du fäster i fasad så kan du ha en enkel 45x120. Du fäster i väggen ca c/c 600 så då tjänar du inget på att ha dubbla eller en grövre dimension.
Bärlinorna på plintarna så kan du köra med en 45x145 som du skarvar förskjutet över plintarna. Vill du va extra säker så kör du dubbla 45x145 som du limmar och skruvar ihop. Fördelen är att det är enklare att skarva på så sätt.
Bärlinan som du fäster i fasad så kan du ha en enkel 45x120. Du fäster i väggen ca c/c 600 så då tjänar du inget på att ha dubbla eller en grövre dimension.
Bärlinorna på plintarna så kan du köra med en 45x145 som du skarvar förskjutet över plintarna. Vill du va extra säker så kör du dubbla 45x145 som du limmar och skruvar ihop. Fördelen är att det är enklare att skarva på så sätt.
Varför vill du inte göra som på "vanligt" sätt som i 1?N N18h7m4r3 skrev:Hej,
Jag har tänkt bygga trädäck på cirka 44 kvm (11m bred x 4m djup). Jag ska lägga däcket på 12 st plintar. Det blir alltså 2 rader på 2 m avstånd. Avstånd mellan plintar blir 2,2 m i varje rad.
Nu har jag 2 val med konstruktionen.
1. Bärlinorna (3 st. dubbla 45x195, skarvat till 11 m längd) längs husvägg. En bärlina fast på vägg/husgrund (betong) och andra 2 på plintar. Golvbjälkar på bärlinorna, tvärs husvägg.
Trallbrädorna blir också längs husvägg då.
2. Bärlinorna (6 st. dubbla 45x195, 4 meter långa) tvärs husvägg. Varje bärlina fästs i husgrund med balkskor (inga plintar direkt intill husvägg) och på 2 plintar. Golvbjälkar på bärlinorna, längs husvägg.
Trallbrädorna blir också tvärs husvägg då.
Alla bilder jag ser på nätet ser ut som 1. Undrar om det går att göra som 2?
Dubbla 45x195 bärlinor är kraftigt överspecat. Vad skall du ha för trallreglar och på vilket c/c?
Åt vilket håll ska du ha trallen? Bärlinornas riktning blir ju samma som trallen i de flesta fall (om man inte har nedsänkta skruvreglar, men det skulle jag knappast rekommendera på 4m).
Att fästa bärlinorna i husfasaden med balkskor kommer ge dig massa bekymmer med att få allting i våg, sällan som betongborrning är på mm precision.
Att fästa bärlinorna i husfasaden med balkskor kommer ge dig massa bekymmer med att få allting i våg, sällan som betongborrning är på mm precision.
Trallen vill jag ha tvärs väggen. Då behöver jag inte kapa några trall (eller skarva).K kniv skrev:Åt vilket håll ska du ha trallen? Bärlinornas riktning blir ju samma som trallen i de flesta fall (om man inte har nedsänkta skruvreglar, men det skulle jag knappast rekommendera på 4m).
Att fästa bärlinorna i husfasaden med balkskor kommer ge dig massa bekymmer med att få allting i våg, sällan som betongborrning är på mm precision.
Jag har tänkt skruva en bärlina på fasaden med expanderbultar och sen fästa tvärgående bärlinorna med vanliga skruvar och balkskor. Är det dumt att göra så?
Jag undrar att det är många som kör trallen tvärs väggen men hur gör de? Som sagt, jag hittar inga bilder/skiss på sådan lösning.
Bästa svaret
Det kanske bara är jag som är lite trög idag men kan du göra en skiss så att vi alla förstår vad du vill uppnå?
Jag slänger in en bild från när jag började bygga min altan förra året. Nu har jag visserligen ett vinkelhus men du kan ju låtsas att den del av huset som är till höger inte existerar så bör det likna ditt hus.
Som du kan se så har jag fäst en balk i husgrunden och sedan skruvat bärlinorna i den med balkskor så att de går rakt ut mot plintarna. Ovanpå dessa kommer sedan mina golvåsar som ligger rakt ovanpå bärlinorna. Är det något sådant som du också vill uppnå?
Jag slänger in en bild från när jag började bygga min altan förra året. Nu har jag visserligen ett vinkelhus men du kan ju låtsas att den del av huset som är till höger inte existerar så bör det likna ditt hus.
Som du kan se så har jag fäst en balk i husgrunden och sedan skruvat bärlinorna i den med balkskor så att de går rakt ut mot plintarna. Ovanpå dessa kommer sedan mina golvåsar som ligger rakt ovanpå bärlinorna. Är det något sådant som du också vill uppnå?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan inte ha bärlinor som går längs husväggen OCH tvärgående bärlinor.N N18h7m4r3 skrev:Trallen vill jag ha tvärs väggen. Då behöver jag inte kapa några trall (eller skarva).
Jag har tänkt skruva en bärlina på fasaden med expanderbultar och sen fästa tvärgående bärlinorna med vanliga skruvar och balkskor. Är det dumt att göra så?
Jag undrar att det är många som kör trallen tvärs väggen men hur gör de? Som sagt, jag hittar inga bilder/skiss på sådan lösning.
Bärlinornas syfte är att ge stöd till skruvreglar (kallas även spikreglar, skruvåsar, spikåsar, golvåsar mm lite beroende på vart i landet man är och vad man har för något ovanpå dem).
Skruvreglarna vilar antingen uppepå bärlinorna (minsta upplag oftast 30mm), eller så fäster man skruvreglarna i bärlinorna med balkskor eller konstruktionsskruv. Kallas då nedsänkt bjälklag när ovansida på bärlinorna livar med skruvreglarna. Skruvreglarna går vinkelrätt mot bärlinorna och har oftast cc 600mm (förekommer såklart även tillämpningar där skruvreglarna har tätare avstånd som cc 300/400, och att dom inte är helt vinkelräta mot bärlinorna om vid brutna hörn o dyl.)
Tack för det. Det var precis som jag vill.Janus82 skrev:Det kanske bara är jag som är lite trög idag men kan du göra en skiss så att vi alla förstår vad du vill uppnå?
Jag slänger in en bild från när jag började bygga min altan förra året. Nu har jag visserligen ett vinkelhus men du kan ju låtsas att den del av huset som är till höger inte existerar så bör det likna ditt hus.
Som du kan se så har jag fäst en balk i husgrunden och sedan skruvat bärlinorna i den med balkskor så att de går rakt ut mot plintarna. Ovanpå dessa kommer sedan mina golvåsar som ligger rakt ovanpå bärlinorna. Är det något sådant som du också vill uppnå?
[bild]
[bild]
Nu tar jag tag i spade och jordborr 😃. Bor ganska norr ut med djup tjäle.
Vad menar du med tvärs väggen? Vanligast är att trallen längs med husväggen (eller den längsta väggen om man har vinkelhus). Att ha trallen vinkelrät mot huset är ovanligt om man inte har vinkelhus.N N18h7m4r3 skrev:Trallen vill jag ha tvärs väggen. Då behöver jag inte kapa några trall (eller skarva).
Jag har tänkt skruva en bärlina på fasaden med expanderbultar och sen fästa tvärgående bärlinorna med vanliga skruvar och balkskor. Är det dumt att göra så?
Jag undrar att det är många som kör trallen tvärs väggen men hur gör de? Som sagt, jag hittar inga bilder/skiss på sådan lösning.
Lycka till!N N18h7m4r3 skrev:
Om du ska gjuta egna plintar så kosta på dig att köpa en tombola att blanda betongen i. Jag tvekade länge innan jag köpte en förra året men det var nog de 2500:- som jag är mest nöjd med i hela altanprojektet. Förr blandade jag till plintar i en skottkärra med hjälp av en spade men det tänker jag aldrig gå tillbaka till igen. 🙂
Vad är det anledning till att ha trallen längs med väggen och inte tvärs väggen? Finns det några praktiska skäl?K kniv skrev:
Jag vill ha som i bifogad bild.
Jag var lite tveksam om jag bör köpa en betongblandare/tombola eller inte. Känns som en bra ide. Det är själva grundarbete som jag vill vara mest noggrant med. Tack för tipset!Janus82 skrev:Lycka till!
Om du ska gjuta egna plintar så kosta på dig att köpa en tombola att blanda betongen i. Jag tvekade länge innan jag köpte en förra året men det var nog de 2500:- som jag är mest nöjd med i hela altanprojektet. Förr blandade jag till plintar i en skottkärra med hjälp av en spade men det tänker jag aldrig gå tillbaka till igen. 🙂
Jag tycker bäst om att ha trallen tvärs väggen, så som du verkar vilja göra och så som jag själv har gjort. För det första så slipper man ju skarva några trallbrädor så intrycker blir mer helt och snyggt och man slipper slå tårna i någon skarv. Dessutom så tycker jag att däcket upplevs som lite längre i trallens riktning, alltså alla raka linjer från brädorna gör att man upplever dem som lite längre. har man då en väldigt avlång altan längs med ett hus så vill man ju hellre att den känns lite bredare än vad den är istället för att få den att framstå som ännu längre och smalare än vad den egentligen är.N N18h7m4r3 skrev: