Hej, vi har tänkt att försöka bygga ett trädäck till sommaren, storleken vi tänkt är 6950 x 8350mm.
Ytan är urgrävd, markduk lagd och avgrusad, vi har tänkt att lägga bärlinor underst på plattor som vi får väga in, vi kommer inte att skruva fast något i husväggen utan allt blir flytande.
Bärlinorna är tänkta att ligga längstgående (8350mm).
Sen är det tänkt att det blir ett regelverk tvärgående över dessa (6950mm).
Den höjd som vi behöver få in detta på är max ca 29cm (då är 50mm för plattorna, 30mm för trallen bortdragna).
Så tex undre bärlinor med dimension 170x45 och de övre regelverk av 90x45 (bygger då 26cm).
Trall har vi tänkt använda 28x120.
Frågan är vilka dimensioner man bör välja och vilka avstånd man bör lägga bärlinorna på, reglarna är väl cc60 som standard?
Ge gärna något förslag på hur jag kan göra bäst?
Ytan är urgrävd, markduk lagd och avgrusad, vi har tänkt att lägga bärlinor underst på plattor som vi får väga in, vi kommer inte att skruva fast något i husväggen utan allt blir flytande.
Bärlinorna är tänkta att ligga längstgående (8350mm).
Sen är det tänkt att det blir ett regelverk tvärgående över dessa (6950mm).
Den höjd som vi behöver få in detta på är max ca 29cm (då är 50mm för plattorna, 30mm för trallen bortdragna).
Så tex undre bärlinor med dimension 170x45 och de övre regelverk av 90x45 (bygger då 26cm).
Trall har vi tänkt använda 28x120.
Frågan är vilka dimensioner man bör välja och vilka avstånd man bör lägga bärlinorna på, reglarna är väl cc60 som standard?
Ge gärna något förslag på hur jag kan göra bäst?
Beror på hur mycket gung du kan acceptera.
Minimum fyra bärlinor skulle jag vilja säga, men då kommer det gunga.
Själv skulle jag dragit ner dimensionen på bärlinorna då dessa vilar på plattor hela vägen, men lagt fler.
Då kan du gå upp i dimension på regelverk.
Jag skulle lagt 7 bärlinor 145 och 120 regelverk på detta.
Kanske overkill, men det berättar säkert någon kunnig snart
Minimum fyra bärlinor skulle jag vilja säga, men då kommer det gunga.
Själv skulle jag dragit ner dimensionen på bärlinorna då dessa vilar på plattor hela vägen, men lagt fler.
Då kan du gå upp i dimension på regelverk.
Jag skulle lagt 7 bärlinor 145 och 120 regelverk på detta.
Kanske overkill, men det berättar säkert någon kunnig snart
Gjorde en beräkning på http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering , där gick det bara att lägga till fyra upplag, och då fick jag fram att 45x170 C14 skulle räcka, frågan är vad det skulle bli med 45x145?
På http://www.xlbygg.se/Inspiration/Tips-och-rad/Tra/Ingen-bradar-oss-pa-virke/ hittar jag"Våra rekommenderade avstånd/spännvid mellan stödpunkterna vid olika dimensioner av reglar (bärlinor) är:
45x145 mm ca 150-200 cm"
Innebär det att om man kör 45x145 som bärlinor, räcker det då att ha detta mått (150-200cm) för stödpunkter längst med bärlinan (plattor på mark) och samma maxmått i bredd till nästa bärlina?
På http://www.xlbygg.se/Inspiration/Tips-och-rad/Tra/Ingen-bradar-oss-pa-virke/ hittar jag"Våra rekommenderade avstånd/spännvid mellan stödpunkterna vid olika dimensioner av reglar (bärlinor) är:
45x145 mm ca 150-200 cm"
Innebär det att om man kör 45x145 som bärlinor, räcker det då att ha detta mått (150-200cm) för stödpunkter längst med bärlinan (plattor på mark) och samma maxmått i bredd till nästa bärlina?
Jag gissar att den byggbeskrivningen hänvisar till att du endast har ett regelverk och inga bärlinor.shogo99 skrev:Gjorde en beräkning på [länk] , där gick det bara att lägga till fyra upplag, och då fick jag fram att 45x170 C14 skulle räcka, frågan är vad det skulle bli med 45x145?
På [länk] hittar jag"Våra rekommenderade avstånd/spännvid mellan stödpunkterna vid olika dimensioner av reglar (bärlinor) är:
45x145 mm ca 150-200 cm"
Men som svar på din fråga så räcker det längs med bärlinan.
Hur långt det är mellan dina bärlinor(maxmått i bredd) beror på regelverkets dimension.
Så här ser en tilltänkt ritning ut, bärlina + reglar får inte bygga mer än 280mm tillsammans..
Bärlinor 145x45 med ca 1750mm mellanrum, som ligger på plattor med 1500mm mellanrum.
Reglar 120x45 cc 600mm.
Trall 28x120.
Sen gråade ytan representerar vilkeln på huset som trädäcket kommer att ligga i.
Jag har av olika orsaker valt att inte skruva någon bärlina i väggarna utan kör allt på avgrusat underlag med plattor.
Kika på skissen och kommentera gärna.
Bärlinor 145x45 med ca 1750mm mellanrum, som ligger på plattor med 1500mm mellanrum.
Reglar 120x45 cc 600mm.
Trall 28x120.
Sen gråade ytan representerar vilkeln på huset som trädäcket kommer att ligga i.
Jag har av olika orsaker valt att inte skruva någon bärlina i väggarna utan kör allt på avgrusat underlag med plattor.
Kika på skissen och kommentera gärna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Liknande trådar
-
Nackdelar med trädäck till växthus?
Växthus -
Trädäck för ett litet växthus. Dimensioner etc..
Altan & Uteplats -
8 fällor när du bygger trädäck – experterna varnar
Artikelkommentarer -
8 snygga trädäck varvade med växter - kommentarer
Bloggkommentarer -
Rektangulär ovanmarkpool ca 3x5 meter mot befintligt trädäck att bygga själv?
Pool