Hej, jag har kollat runt nästan hela internett och kan inte få svar på min fråga ang att använda trä reglar för att sänka undertak i badrum när man skall använda sig av Huntonit.

Jag kan förstå att det går med trä när man gipsar och det blir helt tätt, men hur blir det med dessa skivor som vill ha en spalt på 8mm runt om. Kommer det inte komma upp fukt och sedan mögla om man sätter trä regel ovan takplattorna?

Det kommer ju inget tät skikt mellan plattorna och trä reglarna.

Varför jag inte bara köper stål är för att jag redan har allt som behövs i trä.

Tackar för svar

Ingen fukt, du ska nog ha en taklist och då är det inga problem, ingen taklist så sätts dom dikt mot vägg och lite latexfog i vecket, skivorna rör sig inte.. Bara regla upp och sätta skivorna, tänk bara på att skivorna är inte för 60X60 -120X120 cm, dom är lite kortare så mät noga

J jonaserik skrev:
Ingen fukt, du ska nog ha en taklist och då är det inga problem, ingen taklist så sätts dom dikt mot vägg och lite latexfog i vecket, skivorna rör sig inte.. Bara regla upp och sätta skivorna, tänk bara på att skivorna är inte för 60X60 -120X120 cm, dom är lite kortare så mät noga

Tack för svaret. Fukt brukar ju hitta sin väg igenom allt men är det för lite för att det skall bli någon mögel bildning?
listen sluter ju inte tätt vid fogar mm.

Det med mögel som du är orolig för existerar inte om taket är tätt för övrigt, den enda gång som det kan hända är när det finns en ventilation i taket, och det inte är tätt vid genomgången upp ( en fläkt som suger och blåser ut, då kan det blåsa lite på sidan om och in under taket,. Kanske du har en lampa i taket med det spelar ingen, blir ingen fukt av en sådan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.