R
Hej,

Jag har fått fiber installerat i huset. I samband med det installerade jag nu en ny Asus trådlös router. Nu har jag märkt att mina strömbrytare inte längre kan prata med mottagaren som ska tända och släppa lampor på nedervåningen.
Först och främst, kan det ha ett samband?
Och för det andra, kan man ställa in annan frekvens eller liknande på routern för att komma förbi problemet?!
 
Du måste ge oss lite mer kött på benen om vi ska kunna svara på dina frågor. Hur var det anslutet tidigare? Använde du smartphone via gammla routern för att styra brytarna? Eller styrt via fjärrkontroll? Mera info så får du säkert hjälp.
 
WIFI opererar på 2,4 och 5GHz. Vad är det för fabrikat på de trådlösa brytare som inte längre fungerar? Nexa och Z-wave ligger på helt andra frekvensband.


Som svar på dina fråga kan du logga in i routern och ändra kanal för det trådlösa nätverket.
 
R
ja, jag tror frekvensen på nexan är nånstans runt 400ghz. Ska testa att dra ut strömbrytaren till routern när jag kommer hem. Om inte de funkar bytar jag nexa mottagaren.
 
Nexa opererar på 433 Mhz, det verkar mindre troligt att routern skulle störa på den frekvensen. Om den gör det är något fel.
 
Vi har en ASUS RT-AC66U router, ca 12 Nexa-produkter (fyra olika modeller), tre Nexa-fjärrar, en Tellstick NET, sju termometrar från Oregon, två fuktlarm som pratar med Vattenfelsbrytare, en on/off panel till vattenfelsbrytaren (dubbelriktad kommunikation).

Routern jobbar på andra frekvenser än vad dom andra sakerna gör, allt annat pratar på 433 MHz-bandet. Vi har inga problem att tända/släcka varesig med någon av fjärrarna eller via Tellsticken. Det enda jag har märkt är att Tellsticken ibland missar lite värden som termometrarna skickar ut.

Det finns även Nexa-produkter som jobbar på 8xx MHz-bandet (har inte exakt frekvens i huvudet), men dom prylarna är mycket dyrare och inte lika stort utbud på heller.
 
R
Hej!
Nu har jag felsökt under kvällen. Nexa supporten menade att felet beror på att jag har två mottagare för nära varandra och att de styr ut varann. Detta pga att jag har två mottagare som sitter i varsitt fack med bara 10cm mellanrum. Men detta har fungerat helt problemfritt i 6 månader så jag kunde inte tro detta. Kopplade dock ut den andra Nexa pucken och då fungerade det perfekt. Kunde bara konstatera att denna puck styrde ut dimmer pucken under...fattar inte hur de helt plötsligt kunnat bli så här. Jag fick då ta dimmer pucken och sätta i ett uttag ett par meter bort men som också styrde samma lampor och då fungerade allt perfekt igen så nu har jag löst det, tack och lov!
 
Säger bruxet något om detta med avstånd mellan mottagare? Dålig reklam.
 
R
Nexa killen sa att det framgår i manualen att de ska vara minst 50cm mellan varje mottagare. Jag har adlrig tänkt på detta men här serman hur de går om man missar detta, tänk på detta alla!
 
Det är ju rätt uselt och begränsar ju hur man kan använda infällnadspuckarna rätt ordentligt.
 
kulle
i-lands problem :p


förlåt :surprised:
 
Hela det här forumet är väl ett i-landsproblem :D
 
R
mexitegel skrev:
Det är ju rätt uselt och begränsar ju hur man kan använda infällnadspuckarna rätt ordentligt.
Ja jag håller med dig, eftersom de flesta kommer vilja lägga säg en per fack ovanpå varann såsom i mitt fall.
 
Ett sätt att säkerställa att routern är problemet är ju att stänga av den. Funkar allt som vanligt är den orsaken direkt eller indirekt.
Radiosignaler kan skapa blandningsprodukter (oönskade frekvenser) och har du otur kan de ju vara något sådant som orsakar problemet även om inte routern sänder på just den frekvensen som dina trådlösa prylar använder.
 
R
Patrick E skrev:
Ett sätt att säkerställa att routern är problemet är ju att stänga av den. Funkar allt som vanligt är den orsaken direkt eller indirekt.
Radiosignaler kan skapa blandningsprodukter (oönskade frekvenser) och har du otur kan de ju vara något sådant som orsakar problemet även om inte routern sänder på just den frekvensen som dina trådlösa prylar använder.
problemet är löst som jag skrev ovan, routern var ej orsaken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.