Jag tänkte sätta upp en utebelysning på förrådet, och styra den med befintlig lysknapp för befintlig utebelysning på huset. Givetvis finns det redan el fram till den befintliga lysknappen och det finns även el i förrådet, men jag är väldigt osugen på att dra ytterliggare en kabel ut till förrådet. Som gjort för en trådlös överföring, tänkte jag. Lämpliga mottagare hittar jag mängder av, men det är värre med sändare. För de jag hittar är alla batteridrivna(!) och har bara potentialfri ingång, vilket gör att det skiter sig med att behålla tändning av den befintliga utebelysningen om jag inte ska sätta en mottagare på den också. Det är ju helt onödigt - till den är ju allt redan draget.

Finns det någon sändare för trådlös överföring som helt enkelt sänder signalen "tänd" till mottagaren när det kommer 230V på en ingång och som sänder signalen "släck" när spänningen försvinner? Helst en sändare som dessutom drivs med nätspänning så man slipper underhåll.

Svarar mig själv då.

Eltako verkar ha, till exempel sändaren FSM61-UC och mottagare som exempelvis FSR61-230V. Verkar lite halvmeckiga att få tag på, men Ahlsell verkar kunna beställa i alla fall. Tur att man inte behöver så många med tanke på priset... (trots rabatt).

Elektroskandia tar också hem Eltakos grejer.

tommib
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.