HenFre HenFre skrev:
Jag har haft 10 st kameror (Arlo Pro) i 3 år nu och är mycket nöjd. Var lite krångel i början innan jag kom fram till att jag måste ha basstationen högt på övervåningen i villan för att det skulle bli ett minimum av väggpassage för radiovågorna. Men det gäller att inte ha en massa triggningar av inspelningar kors och tvärs.
Då blir systemet segt.
En fråga till dig HenFre: Skulle du vara nöjd med en TV med samma bildkvalité som dina Arlo-kameror levererar?
 
P Paxman skrev:
En fråga till dig HenFre: Skulle du vara nöjd med en TV med samma bildkvalité som dina Arlo-kameror levererar?
Konstig fråga!
Man få vad man betalar för. Är du beredd att betala 15 - 25.000:-- / kamera så får du betydligt bättre kvalitet på bilderna. Men det blir jättelika installationer och el ska fram till allihopa. Sedan finns det många steg där emellan.
Jag tycker ARLO är strålande bra för de pengar de kostar. Bilderna dagtid är skarpa och bra. Nattbilderna kan bli si och så men fullt tydbara. Villan skyddar jag med larm och lås. De 10 kamerorna har jag främst för att se om ett larm är falskt eller sant och det duger de mer än väl till.
Jag är fotoammatör och har kameror som kan fota/filma på ISO-tal över 100.000 men det blir inte heller skarpt utan ljus. Sådana kamerahus kostar 20 - 30.000:-- Kr utan objektiv. Sätt upp belysning får du skarpa bilder.
 
Oj...defensivt svar. Måhända kunde min fråga tolkas som offensiv gentemot dig...men det var verkligen inte meningen. Jag undrade genuint ifall du hade varit nöjd med en TV med samma bildkvalité som Arlo-kamerorna levererar.

Anledningen till att jag frågade var att jag gick på Arlos marknadsföring om att deras kameror levererar "Full HD". De TV-apparater vi har marknadsförs med samma epitet och där är vi väldigt nöjda med bildkvalitén. Hade de haft lika dålig bildkvalité som Arlo-kamerorna hade de lämnats tillbaka omgående...det hade helt enkelt varit outhärdligt att titta på.

Du verkar alltså ha missförstått min kritik mot Arlo. Vad priset är på produkter är för mig helt oväsentligt...tillverkarna ska hålla det de lovar, oberoende om produkten kostar 10 kr eller 10.000 kr. Man kan inte hävda att produkten ska leverera en sak och sedan skylla på att de är billiga när de inte lever upp till det...det är falsk marknadsföring.

Förövrigt filmar och fotar min iPhone 6S bättre än mina Arlo-kameror oberoende av ljusförhållanden...så dina förslag på produkter för tiotusentals kronorskjuter rätt mycket över målet. Faktum är att jag köpte Arlo-systemet för att ersätta två iPhone 4 med appen "Alfred Camera" som gör gamla mobiltelefoner till övervakningskameror. Bildkvalitén var klart bättre än Arlos även med dessa gamla telefoner, men det kändes osäkert eftersom mobiltelefoners batterier inte klarar att vara konstant kopplade till laddare. När jag upptäckte att båda två hade svällt upp kände jag att jag ville ha kameror som tillverkats för ändamålet. Efter en del research och tips från en granne föll valet på Arlo. Det jag inte insåg var att folk verkar ha väldigt olika acceptans för vad man kan förvänta sig av "Full HD"...åtminstone när det gäller övervakningskameror.
 
P Paxman skrev:
Oj...defensivt svar. Måhända kunde min fråga tolkas som offensiv gentemot dig...men det var verkligen inte meningen. Jag undrade genuint ifall du hade varit nöjd med en TV med samma bildkvalité som Arlo-kamerorna levererar.

Anledningen till att jag frågade var att jag gick på Arlos marknadsföring om att deras kameror levererar "Full HD". De TV-apparater vi har marknadsförs med samma epitet och där är vi väldigt nöjda med bildkvalitén. Hade de haft lika dålig bildkvalité som Arlo-kamerorna hade de lämnats tillbaka omgående...det hade helt enkelt varit outhärdligt att titta på.

Du verkar alltså ha missförstått min kritik mot Arlo. Vad priset är på produkter är för mig helt oväsentligt...tillverkarna ska hålla det de lovar, oberoende om produkten kostar 10 kr eller 10.000 kr. Man kan inte hävda att produkten ska leverera en sak och sedan skylla på att de är billiga när de inte lever upp till det...det är falsk marknadsföring.

Förövrigt filmar och fotar min iPhone 6S bättre än mina Arlo-kameror oberoende av ljusförhållanden...så dina förslag på produkter för tiotusentals kronorskjuter rätt mycket över målet. Faktum är att jag köpte Arlo-systemet för att ersätta två iPhone 4 med appen "Alfred Camera" som gör gamla mobiltelefoner till övervakningskameror. Bildkvalitén var klart bättre än Arlos även med dessa gamla telefoner, men det kändes osäkert eftersom mobiltelefoners batterier inte klarar att vara konstant kopplade till laddare. När jag upptäckte att båda två hade svällt upp kände jag att jag ville ha kameror som tillverkats för ändamålet. Efter en del research och tips från en granne föll valet på Arlo. Det jag inte insåg var att folk verkar ha väldigt olika acceptans för vad man kan förvänta sig av "Full HD"...åtminstone när det gäller övervakningskameror.
Jag skaffade ju Arlosystemet för länge sedan, på Arlo II tiden då Netgear tog över företaget, och minns inget direkt reklamsnack om att det var "HD ready" kvalite även om kamerorna hade den teoretiska nivån, utan det som gjorde mig intresserad var just att de var batterdrivna utan att så snabbt krokna. Skaffade senare några Arlo Pro2 kameror, samt bytte basstation.

Och det har för mig varit kanon att i så många år har programvaran och nätverkskopplingen fungerat, jag har kunnat kolla på mina kameror, och de kan ge acceptabel bild även i mörker. Har inbrottslarm, så det är mest för att kolla in och övervaka jag kör Arlo.

Jämför jag med två vänners lite olika Dlink ifrån Arlo II tiden, ej batterdrivna, så har de fått ge upp, och det har under deras tid varit massor med strul osv.

Arlo har oftast bara fungerat för mig, oavsett router jag haft i lägenhet/hus. Men då och då något smått problem vid uppdatering, eller att appen på iOS behövde bli 64 bitars osv.

Men jag är nog skadad av hur säkerhetskamerabranschen ser ut för digitala system, hjälpt till med Axis, Unifi (UBNT) G2 och G3 system, samt en drös med billigare dlink, tplink och några system som försvunnit, och när man där skryter med "Full HD" så innebär det bara någon teoretisk maxupplösning i pixel, men säger inget mer egentligen.....

Skall nog hoppa över och inte dra historier om PowerMac 7500 och s-video in och videosamtal i nätverk, som kvalitetsmässigt sparkade skiten ur dåtidens säkerhetskamerasystem, men jag håller med om att en lösning med iPhone kan bli minst lika bra eller bättre, kamerautvecklingen på mobilsidan har varit mkt snabbare än på kameror säkerhetssystem för hemmabruk.

Nu finns det fler konkurrenter till Arlosystemet, batteridrivna med lång batteritid, och någon av dem kanske har enormt mycket bättre bildkvalite ur alla synvinklar än Arlo, eller iaf kostar mindre än Arlo i de nyare 4K systemen. Men det är väl mest intressant för de som vill kriga för sitt system och slåss om att "min Volvo är bättre än din Audi" osv.

Tror kameror för övervakning hemma kommer hålla mycket bra kvalite framöver, eftersom marknaden verkar gå åt det hållet, men att vi inte är där än hos alla tillverkare och modeller.
 
  • Gilla
Jonashar
  • Laddar…
Suck...till årsskiftet kommer Arlo kräva tvåfaktorsverifiering för inloggning. Det betyder att vid varje inloggning från en dator så måste man invänta ett sms med en kod som ska fyllas i. Med andra ord kommer det bli ännu mindre chans att hinna se något i realtid i datorn om man får notis om rörelse. Jag har inte hittat att det går att registrera en "trusted device", så om man som jag loggar in lite då och då via datorn så blir det en j*vla massa sms och koder...:mad:

Det verkar dock som att det funkar att logga in med touch-ID på telefonen.

Hatar när man påtvingas säkerhetssystem som man inte känner att man behöver...vi har bara två kameror utomhus, så om någon skulle hacka vårt Arlo-konto så kan de väl få titta på två av våra fasader om det skulle vara så intressant.
 
P Paxman skrev:
Suck...till årsskiftet kommer Arlo kräva tvåfaktorsverifiering för inloggning. Det betyder att vid varje inloggning från en dator så måste man invänta ett sms med en kod som ska fyllas i. Med andra ord kommer det bli ännu mindre chans att hinna se något i realtid i datorn om man får notis om rörelse. Jag har inte hittat att det går att registrera en "trusted device", så om man som jag loggar in lite då och då via datorn så blir det en j*vla massa sms och koder...:mad:

Det verkar dock som att det funkar att logga in med touch-ID på telefonen.

Hatar när man påtvingas säkerhetssystem som man inte känner att man behöver...vi har bara två kameror utomhus, så om någon skulle hacka vårt Arlo-konto så kan de väl få titta på två av våra fasader om det skulle vara så intressant.
Vart har du fått informationen? Låter ju riktigt trist om det blir så.
Ja loggar dagligen in via datorn och som du säger blir de en massa sms och bök.

Nåt id-scaning har ju inte alla på mobilen heller så så måste man alltså även byta mobil?

Om alla som läser det här kontaktar Arlo och påpekar missnöje med deras plan för detta så har vi gjort vad vi kunnat. Förmodligen kommer de inte göra någon skillnad, men säger vi inte ifrån händer de definitivt ingenting.
 
Fick ett mail nyss. Testade hur det funkade, och det är precis så som jag beskrev.

Man kanske skulle sälja bort systemet innan kravet införs...ni som läst mina tidigare inlägg i tråden vet ju att jag är måttligt imponerad av Arlo redan som det är...:mad:
 
  • Gilla
sleifen
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Fick ett mail nyss. Testade hur det funkade, och det är precis så som jag beskrev.

Man kanske skulle sälja bort systemet innan kravet införs...ni som läst mina tidigare inlägg i tråden vet ju att jag är måttligt imponerad av Arlo redan som det är...:mad:
Fick också mail just när ja skrivit.
Värdelöst helt klart!
Ja är väldigt nöjd med mitt annars men de här kommer bli onödigt bök.
Är väl ganska troligt att andra företag kommer att införa samma sak så att byta är nog ingen idé.
 
Får väl göra som med larmet...bygga ett eget system. Då kan jag själv välja säkerhetsnivå som passar mig och se till att det är bra bildkvalité och stabil överföring.
 
D Daniel_76 skrev:
Tänkte det kunde vara trevligt med en tråd för ägare av Netgear Arlo. Tråde är ju självklar även för andra som är nyfikna och har frågor att ställa! :)
För de inte redan frälsta kunde det vara bra att berätta redan från början vad Netgear Arlo är till för och vad det löser för typ av problem, hur det funkar, vilka förutsättningarna är osv. Detta redan i första inlägget, man ska inte behöva kolla igenom femtioelva sidor. Men inte för sent än, bara ”shoot”!

Skulle sitta extremt långt inne för mig att tex skapa ”Tråden för oss med Shelly”, etc märkesbundna koncept/system av IoT-grunkor utan att berätta vad sjutton det handlar om.
 
Någon mer som tycker att appen blivit seg att få fram live bilden?
Jag kör nästan bara med IOS hem app nuförtiden när jag vill få fram den. där kommer bilden fram direkt.
I Arlo appen så tar det några sekunder innan den blir live.
 
Japp...det har blivit mycket segare. Dessutom tappar kamerorna kontakten ofta och ibland blir halva bilden helt grön.

Hur fick du igång kamerorna i Home-appen? Jag har inte lyckats få till det...bara fått in basstationen, men kan inte direkt göra något med den. har kamerorna QR-koder på sig? (De är monterade rätt högt upp, så det är inte så smidigt för mig att bara kolla dem.)
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Någon mer som tycker att appen blivit seg att få fram live bilden?
Jag kör nästan bara med IOS hem app nuförtiden när jag vill få fram den. där kommer bilden fram direkt.
I Arlo appen så tar det några sekunder innan den blir live.
Jag har 10 st. kameror och märker ingen skillnad. Fungerar som de alltid har gjort. Tar ett par sekunder för uppkoppling.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Någon mer som tycker att appen blivit seg att få fram live bilden?
Jag kör nästan bara med IOS hem app nuförtiden när jag vill få fram den. där kommer bilden fram direkt.
I Arlo appen så tar det några sekunder innan den blir live.
Min gamla Arlo gick mycket bättre för något år sedan. Det har blivit en klar fördröjning av hanteringen och bilduppläggningen.
"Något" har ändrats. Förstår inte vad. Har haft min "3kamera" lösning i tre år nu. De får hänga med tills batterierna tar slut (räcker nog till våren).
 
P Paxman skrev:
Fick ett mail nyss. Testade hur det funkade, och det är precis så som jag beskrev.

Man kanske skulle sälja bort systemet innan kravet införs...ni som läst mina tidigare inlägg i tråden vet ju att jag är måttligt imponerad av Arlo redan som det är...:mad:
Börjar också ledsna på Arlo. Har två Pro 2 som förvisso oftast visar bild när jag vill kolla i mobilen. Däremot suger tvåfaktorsverifieringen, speciellt med tanke på att jag har mina kameror kopplade till min Smarta-hem-controller (Homey), och vad jag förstår så ställer det till saker och ting.

Sen har jag även noterat att systemet på senare tid missar Geofencing - är jag inte hemma ska den meddela så fort det förekommer rörelser. Detta har slutat fungera sen nån månad tillbaks. Provade vid nåt tillfälle att starta om basenheten och fick det att fungera några dagar, men nu är det samma visa igen... Nån som har upplevt samma sak?

mvh/ Moribusken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.