Ditt problem med LB-Hus kommer inte att handla om några kubikmeter hit eller dit. Jag kan försäkra dig om att de blir av en helt annan sort om du väljer att bygga på totalentreprenad med dem. Tro mig, jag har byggt två småhus med dem (samtidigt och på en gång) och jag har inga positiva erfarenheter. Tvärtom, så se upp! Satsa hellre pengarna på en bra advokat än några kubikmeter grus. En sådan kommer du tyvärr att behöva.

Lycka till! :'(

När vi byggde LB-hus så berättade den firman som gjorde grunden att LB-hus har
blande husfirmorna den största mängd fyllnadsmaterial.

180 kvm Lommen med förlängning 2.4 mx8 m ca 18 kvm ingick ej grusmaterial under
platta i kontrakt!!

Vi betalade ca 156:-/ton utläggning mottagning och vibrering förutom 150 ton i kontrakt

Vi beställde även material till markbädd och ordnade till vägen (allmänning)
det kostade oss totalt ca 30 000:- varav vägen ca 3 500:-

Tips ta reda på hur mycket x-tra material det kommera att gå åt ring då de personer
som ska göra grunden åt LB-hus där du bor, de vet bäst....

ornen, kan du förklara vad för problem du haft??

Ornen skrev:
Ditt problem med LB-Hus kommer inte att handla om några kubikmeter hit eller dit. Jag kan försäkra dig om att de blir av en helt annan sort om du väljer att bygga på totalentreprenad med dem. Tro mig, jag har byggt två småhus med dem (samtidigt och på en gång) och jag har inga positiva erfarenheter. Tvärtom, så se upp! Satsa hellre pengarna på en bra advokat än några kubikmeter grus. En sådan kommer du tyvärr att behöva.

Lycka till! :'(
Det är ju synd att du måste komma med sådana negativa erfarenheter i ditt första inlägg. Måhända jobbar du på en konkurerande firma?

Nej, jag är inte en konkurrerande byggfirma. Det håller jag mig för god för. Istället är jag en kund som är mycket besviken på LB-Hus som absolut inte har motsvarat våra förväntningar.

Se upp för deras locktoner om en äkta totalentreprenad med nyckelfärdig lösning, egen byggavdelning och kvalitetsmärkt (P-märkning) byggprocess. Det klarar de inte att leva upp till.

Alla kan göra fel. Men en seriös firma ställer saker och ting till rätta. Det har inte LB-Hus gjort. Våra byggprojekt blev nästan tolv månader försenade. Under tiden fick vi flytta ut och in med hela vårt bohag 3 gånger för att LB-Hus skulle bygga om husen i väsentliga delar. Efter en slutbesiktning som pågick i nästan 6 månader gav besiktningsmannen till slut upp. Då godkände han bägge entreprenaderna trots att det ena huset hade 212 st fel (E-anmärkningar) och det andra hade 136 st.

Vi har odelat negativa omdömen att lämna om LB-Hus. Vill du komma i kontakt med oss så ringer du till LB-Hus i Bromölla, ber att få tala med deras VD och fråga efter kontaktuppgifter till oss. Om han vägrar att lämna ut vårt telefonnummer så vet du att han har något att dölja. Om han lämnar ut det så skall jag gärna berätta mer.

Örnen

Hej!

Vi bygger precis en Pärluggla. Vi kommer att behöva extra fyllnadsmaterial till grunden. Vi fick ett pris på 210kr/kubikmeter inkl. arbete med packning m.m. av vår gräv och schaktkille.

Måste rätta min tidigare siffra till 110 kr/ton inklusive packning mm. Det är dock priset från markfirman och inte via husföretaget.

Vårt LB-hus kommer att bli klart 3 veckor innan utsatt tid, så varitionerna i byggtid verkar skilja sig mycket geografiskt. LB-hus har ju så pass väl tilltagen byggtid jämfört med övriga att de alltid borde vara klara i tid...

212 fel i ett prefabhus låter ju som en saga... Snacka om taskiga entreprenörer >:(

Den taskiga entreprenören av det prefabricerade huset var LB-Hus själv. Som du kanske vet så ingår detta i deras äkta totalentreprenader. Här framförs den egna byggavdelningen som ett viktigt argument.

Tyvärr visar våra dyrköpta erfarenheter att kanske en fristående entreprenör hade gjort ett bättre arbete och tagit mer ansvar.

Sen hjälper det inte att vägg- och takelement är prefabricerade under kontrollerade kvalitetsförhållanden om man inte monterar dem rätt på byggplatsen. Det gjorde inte LB-Hus. De hade glömt att staga upp väggelementen tillräckligt när de tunga takkassetterna lyftes på plats. Därför har de fått bygga om våra hus invändigt så att vi nu har fått hus-i-hus, om du förstår vad jag menar. Väggarna var så skeva och buktiga att man fick bygga ut med ett nytt lager innervägg för att få någorlunda rätsida på det hela. Våra hus har därför också fått en klart reducerad boarea. Men vi har väldigt tjocka väggar ...

Prefabricerat är inte lika med vare sig kontrollerad eller hög kvalitet.

Se upp! :'(

Örnen

PS! Redaktör Eskilsson har bett mig berätta vem jag är för den som följer mina inlägg i forumet. Jag heter Björn och har byggt två LB-Hus samtidigt av typen Special i Kävlinge kommun. Jag har självfallet inga kopplingar till några andra konkurrerande entreprenörer till LB-Hus eller liknande. Är helt enkelt en missnöjd kund som känner ett patos för att inte andra skall gå liknande erfarenheter som mig till mötes.

DS

Totalentreprenad innebär väl att LB-hus tar ansvar för uppförandet av huset, så att du slipper jaga enskilda underentreprenörer om något går fel?

Vårt LB-hus är byggt av en lokal byggfirma och inte av LB-hus egna snickare.

Totalentreprenad är inte samma som att man måste göra jobbet själv. Däremot måste man ta ansvar för det, vilket knappast verkar ha funkat i ditt fall, tyvärr...

Vi föll för LB-Hus marknadsföring att välja deras totalentreprenad som skulle vara;

Kvalitetssäkrad via P-märkning (enligt Statens Provnings- och Forskningsinstitut)

Kopplad till deras egen byggavdelning.

Skulle innebära att de också bistod oss med vissa byggherreuppgifter, t ex enligt Plan- och Bygglagen och liknande föreskrifter.

Skulle innebära att vi fick en enda part att genomföra entreprenaderna med (vi köpte även de bägge tomterna av LB-Hus).

Det blev inte riktigt på detta vis. Nu står vi här med två felbemängda entreprenader (212 + 136 st E-anmärkningar). Vi saknar bygglov för de bägge husen och kvalitet skall vi inte ens tala om i sammanhanget när det gäller LB-Hus, som för övrigt har vägrat att utfärda P-märkningscertifikatet för våra bägge hus.

Så nog handlar det om att ta ansvar alltid. Jag hoppas du själv har bättre erfarenheter av LB-Hus. Kanske skulle vi också ha valt en extern entreprenör? Alltid lätt att vara efterklok.

Det värsta är nog ändå att LB-Hus vägrar att rätta till det som har gått snett. Ett sådant svek är svårt att smälta.

Lycka till med ditt eget projekt!

Örnen

Detta får jo Masterminds problem till att se ut som rena lekstugan!

Jag tycker att du skall ta kontakt med Sverker på SVT - och TV4's Nyheterna XL, som tidigare har tagit upp den slags problem.

Om historien verkligen är så som du skrivar, så hopas jag inte att LB-hus får sålt ett enda hus före att dom har fixat era problem!

Tack för din sympati Lindhardsen!

Det var en bra idé att kanske kontakta någon som vill lyfta fram problemet i ett branschperspektiv genom TV. Jag tror det är många som har liknande problem. Just nu byggs det som aldrig förr i Sverige. Och när det går fort i marknad med brist på duktiga hantverkare så brukar det bli många fel. Slarv och byggfusk har väl alltid funnits. Men tidigare tog byggföretag nog ett större ansvar för att rätta till alla fel i sina kölvatten. Det gör man inte längre.

Vi har hållt på och tvistat med LB-Hus i snart två år utan resultat. De vägrar ha direktkontakter med oss och har hänvisat oss till sitt juridiska ombud. Här står vi och kommer inte vidare. LB-Hus är heller inget företag som bryr sig om sitt marknadsrykte eller månar om sin goodwill så därför tror jag tyvärr inte att medial publicitet betyder något när det gäller just detta företag. Men kanske borde man göra så ändå för att åtminstone hjälpa andra personer som står i begrepp att överväga sitt livs största affär med LB-Hus? Man kan ju inte bara tänka på sig själv.

Jag är rätt övertygad om att våra bägge hus är bland de mest utsatta byggentreprenader som någonsin har uppförts i Sverige. Det är faktiskt långt mycket värre än vad jag har kunnat beskriva i mina inlägg här på detta forum. För att kunna visa på detta har jag nogsamt följt byggprocessen under hela tiden därsom jag fick tillträde av entreprenören att göra så. Min dokumentation är fullständig och omfattar tusentals högupplösta digitalfoton och ett tiotal pärmar av A4-storlek. Snart kommer detta att göras tillgängligt över Internet i någon form. Det finns inte längre anledning att gå och hoppas på att LB-Hus kommer att vare sig färdigställa eller felavhjälpa våra bägge entreprenader och än mindre kompensera oss för vad vi har tvingats genomlida genom deras försorg.

Således återstår bara att uppmärksamma andra potentiella husbyggare på vilket företag LB-Hus kan synas vara utifrån vad vi har upplevt. Nu är de i färd med att uppföra ett tjugotal lyxvillor inom sin serie totalentreprenadlösning Optimal Living här i vårt område till priser i storleksordningen 3.5 mkr och uppåt. Då känns det verkligen angeläget att informera om man på så vis kan hjälpa några andra husbyggare att tänka till före ett eventuellt köp från dem.

Lycka till med ditt eget husprojekt!

Örnen

Lägg gärna upp infon på nätet. Vi har LB-hus som ett av tre alternativ. Är det så illa som du beskriver är LB-hus definitivt struken från listan.
Alla kan göra fel, men det är hur de löser felet som är avgörande.

Det är ju så att varje mynt har 2 sidor, här får vi bara ena sidan. jag var i kontakt med våran LB-Hus säljare och dom har ju en lite annan version. så prata med er lbhus representant, andra som byggt lbhus innan ni bestämmer er för att dissa/bygga. vi ska bygga ett Ärlan ngt modifierat, förhoppningsvis blir det så bra som vi tänkt oss. Örnen jag förstår att du är frustrerad men kanke vore det dags att vända dig till "Plus" eller ngt liknande program där LB-Hus får en möjlighet att bemöta din kritik???

Jag är helt säker på att det vill vare positivt att komma på TV med sin story - Om LB-Hus bryr sig eller inte, så kan man alltid varna andra från att göra affärer med ett sådant företag.
Hur mycket business tror ni att Eksjöhus har förlorat på Masterminds historie? Jag skulle aldrig köpa ett hus där i alla fall!

Det os också är bra i sådana sammanhang är att LB-Hus vill få en anledning att förklara sig, och att ge "den andra siden av storyn". Jag förstår att Örnen är väldigt besviken och känne sig illa behandlat, och därför gir "sin version", men glöm inte att hussäljaren har ännu mera att vinna än Örnen på att "snygga till" sin version.

/Jan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.