Hej!
Vilket himla bra forum!

Nu behöver vi alla tips och råd vi kan få. Vi ska bygga en stuga på svärmors tomt i Stockholms skärgård. Vi vet på ett ungefär hur vi vill att den ska vara utformad (40 kvm, sovloft, stora fönster, stor veranda bl.a) men vi kan INGENTING om att bygga. Och jag menar verkligen ingenting - vi har ännu inte lyckats få upp en hylla i hallen, snart två år efter inflyttning.

Alltså kommer vi att lägga ut hela bygget på entreprenad. Vi kommer sannolikt också behöva någon slags byggledare, typ en projektledare som styr upp allt som behövs. Vi är inte svagt begåvade på något vis och vi läser på allt vad vi kan, men jag är rädd för att missa viktiga detaljer eller bli blåst, eftersom vi har så dålig grundkoll. Vi har inget emot att lägga ner tid och kraft, men vi behöver någon som har kollen.

Första frågan som dyker upp är:
1. Prefab eller lösvirke?

Om vi nu ändå anlitar en byggledare så kanske det inte behöver betyda extra jobb för oss med lösvirke. Men blir det billigare? Jag tror inte att det blir svårt att hitta en prefab stuga som passar våra behov, men det kanske blir onödigt dyrt?

Ja vi börjar där och så lär det komma några tusen frågor till på vägen!
(Ska jag då hålla mig i samma tråd eller starta en ny rubrik för varje spörsmål?)

Tusen tack!

Ad acta
Var i Stockholms skärgård?

Prefab låter enklast men det beror väl på hur mycket speciallösningar man vill ha.
Vem ska äga stugan förresten ?

Ja du, det vet jag knappt själv. 20 minuter från Norrtälje, Lögla heter området. Det ligger inte vid stranden, men vi har "havsutsikt".

daviden skrev:
Prefab låter enklast men det beror väl på hur mycket speciallösningar man vill ha.
Vem ska äga stugan förresten ?
Har det någon betydelse? Vi har inte tänkt så långt, men jag tar för givet att det blir jag och min sambo som äger stugan, även om det på pappret blir svärmor som bygger.

Ni tänker alltså äga en byggnad på en annan persons fastighet? Låter upplagt för problem - vad händer t.ex. om svärmor säljer fastigheten?

b8q skrev:
Ni tänker alltså äga en byggnad på en annan persons fastighet? Låter upplagt för problem - vad händer t.ex. om svärmor säljer fastigheten?
"En annan person" är en person vi känner mycket väl. Svärmor. Farmor till barnen. Vi kan kommunicera inom familjen. Det behöver ni inte oroa er för.

Det var inte riktigt det här jag behövde tips och råd om. Vad är alternativet menar ni? Att inte bygga över huvud taget?

Att tänka på är hur tillgänglig tomten är, prefab kan ju kräva lite bättre väg fram, samt lite mer plats för kranbil än vad lösvirke kanske behöver.. ,
Å en så pass liten stuga som 40 m2, skulle jag NÄSTAN rekommendera någon att bygga själv, 2 st noviser, 2 semestrar, bara man har en plan och följer den..
Ang ägarförhållandena, så svärmor kan bli plötsligt senil, solåvårad, eller vad som helst..
Å då står man där med skägget i brevlådan..

Redigerat:
C
En byggsats till en timmerstuga kanske? Ska det vara vinterbonat?

Jag skulle börja med att bestämma vad jag vill bygga först, sedan hur det ska byggas. Efter att du har bestämt hurdant hus du vill ha, kan du ta in offerter från både från hustillverkare och större byggfirmor som kan bygga lösvirke på totalentreprenad och jämföra vad du får för pengarna.

Vill ni att det ska ta så lite tid i anspråk som möjligt för er, och om ni inte har allt för speciella krav på hur det ska se ut, kanske det är enklast om ni börjar med att titta på de prefabricerade färdiga husmodellerna som finns framtagna och välja en av dem.

Du hittar alla hustillverkare i vår länkguide.

Har du läst under rubriken Byggprocessen på avd Bygga?

Bra tips! Jag läser på som en galning här. Just nu lutar det åt att vi väljer prefab. Finns ju mycket att välja på. Återkommer med fler funderingar!

Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.