Då var det dags att ta tag i badrums renoveringen. Har några frågetecken som jag skulle vilja få svar på..
1. Kan jag använda mig av 22mm golvspån direkt på bjälklag, som sedan komme rprimas, folieras, vattenburen golvvärme, flytspacklas och sedan klinkers på detta.
2. Tänkte klä badrummet med 11mm osb skivor, 12,5mm kartonggips, folie och kakel på detta.
Någon som har koll?
// Joakim
1. Kan jag använda mig av 22mm golvspån direkt på bjälklag, som sedan komme rprimas, folieras, vattenburen golvvärme, flytspacklas och sedan klinkers på detta.
2. Tänkte klä badrummet med 11mm osb skivor, 12,5mm kartonggips, folie och kakel på detta.
Någon som har koll?
// Joakim
Ja de stämmer, tänkte fel. 3.000kr skiljer det det mellan plyfa och osb. Tänkte sätta Kortlingar så de finns något att skruva i. Angående spånskivor på golv, funkar 22mm spån? Eller bör komplettera med gips över spånskivorna?kulle skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 263 inlägg
Om man ska hålla säkervattens rekomendationer
Alltså en säkervattenvägg som är testad av SP så ska det vara p30 15mm K plyfa, men handlar inte om plattor eller inte utan upphängning av allt om annat på väggen!
Alltså en säkervattenvägg som är testad av SP så ska det vara p30 15mm K plyfa, men handlar inte om plattor eller inte utan upphängning av allt om annat på väggen!
Verktygstokig
· Stockholm
· 263 inlägg
Det är den väggen som är testad för upphängning men enligt GVK är det tillåtet med 600 cc om nedanstående uppfylls:Markokoistinen skrev:
”En tumregel när väggen ska kaklas är att den ska ha en böjstyvhet som motsvarar två lager gipsskivor med kartongyta med ett regelavstånd på 600 mm.”
Vilket t.ex plyfa och gips uppfyller.
Men du har rätt i att väggen som är testad för upphängning utan kortlingarna hade 450 cc även med konstruktions plywooden.
Verktygstokig
· Stockholm
· 263 inlägg
Jepp
Liknande trådar
-
Totalrenovering badrum i Stockholm, förslag på firma
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Totalentrepenad badrumsrenovering 7kvm, 330 000 utan inredning, rimligt?
Badrum -
Totalrenovering - badrum och kök i befintligt läge
Bostadsrätt -
Arbetstid för totalrenovering av 6,5 kvm badrum
Badrum -
Totalrenovering badrum 2017
Socialt & Projekt