720 läst · 8 svar
720 läst
8 svar
Torrt mögel i gammalt hus - dolt fel?
Hej!
I mitt ~100 år gamla (men renoverat flera gånger) hus har vi upptäckt ca. 6kvm av torrt svartmögel mellan två lager innertak.
Är detta att betrakta som dolt fel, eller inte?
Hade ej gått att upptäcka vid normal besiktning. Men samtidigt så är huset gammalt, och möglet är väldigt torrt (dvs ingen aktiv påväxt).
Tack för info!
I mitt ~100 år gamla (men renoverat flera gånger) hus har vi upptäckt ca. 6kvm av torrt svartmögel mellan två lager innertak.
Är detta att betrakta som dolt fel, eller inte?
Hade ej gått att upptäcka vid normal besiktning. Men samtidigt så är huset gammalt, och möglet är väldigt torrt (dvs ingen aktiv påväxt).
Tack för info!
100 år gammalt hus
Ej aktivt, kan ha uppkommit för 80 år sedan
Har ni lidit någon skada av det?
Borde ni kunnat förvänta er något liknande givet husets ålder?
Lägger vi ihop 1 och 1 så blir det nog svårt att
Få detta till ett dolt fel.
Ej aktivt, kan ha uppkommit för 80 år sedan
Har ni lidit någon skada av det?
Borde ni kunnat förvänta er något liknande givet husets ålder?
Lägger vi ihop 1 och 1 så blir det nog svårt att
Få detta till ett dolt fel.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 973 inlägg
Försäkringsbolaget kan anse att ni borde kunnat räkna ut att taket var stängt på ett sådant sätt att det skulle kunna bildas mögel mellan innertaken i ett utrymme med dålig ventilation och förhöjd luftfuktighet.
Jag spekulerar bara…
Jag spekulerar bara…
Tänker lite samma.S Sthlm_ skrev:
Just denna del är nog 'bara' 60 år gammalt baserat på materialen. Men antar att dolt fel är rätt långsökt ändå?
Säljarna var rätt förjävliga, därav varför jag ens funderat på att driva vidare. Men kommer inte göra det om det är orimligt, såklart
Redigerat:
Nog inte en riskkonstruktion som vi borde ha känt till (innertaket var ej synligt före rivning), men kanske ändå pga ålder att vi borde ha rimligen räknat med mögel?S Småbrukaren skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 973 inlägg
Man har ju alltid möjlighet att ställa frågor om konstruktionen, ångspärr med mera. Men jag håller med om att det är långsökt. Hoppas det löser sig och att ni får mycket glädje av ert hus.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 035 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 035 inlägg
Hur lyckas säljarna vara så förjävliga vid en fastighetsaffär att du har retat upp dig till den graden? Jag tänker att utbytet med säljare brukar vara två korta möten under mäklarens ledning: När man skriver avtalet och när man för över pengarna vid tillträdet.D dolt_fel skrev:
Vägrade tömma fastigheten, lämnade kvar möbler och skräp. Behövde gå via kronofogden för att få dem att betala för bortförsel & städning.Claes Sörmland skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 468 inlägg
Nu vet vu ju inte alla detaljer om det här möglet. Men jag gissar (?) att du har hittat det för att du rivit något i samband med ombyggnad/renovering?
Att inkapslat mögel har funnits i huset är knappast något som i sig själv är ett fel eller en skada. Om det givit effekter i stil med luktproblem eller liknande så blir läget lite annat.
Men att det finns mögel någonstans i ett så gammalt hus får man nog räkna som förväntat.
Däremot så bör man kanske fundera över om det går att komma på varför detta mögel finns där. kommer det från en äldre vattenskada som förhoppningsvis är åtgärdad så är det inget att bekymra sig över. Men det skulle kunna vara mögel som är aktivt vid vissa väder, om utrymmet utsätts för kyla och fukt innifrån bostaden. Om det alltås finns mer än själva möglet som bör åtgärdas.
Att inkapslat mögel har funnits i huset är knappast något som i sig själv är ett fel eller en skada. Om det givit effekter i stil med luktproblem eller liknande så blir läget lite annat.
Men att det finns mögel någonstans i ett så gammalt hus får man nog räkna som förväntat.
Däremot så bör man kanske fundera över om det går att komma på varför detta mögel finns där. kommer det från en äldre vattenskada som förhoppningsvis är åtgärdad så är det inget att bekymra sig över. Men det skulle kunna vara mögel som är aktivt vid vissa väder, om utrymmet utsätts för kyla och fukt innifrån bostaden. Om det alltås finns mer än själva möglet som bör åtgärdas.