Hej!

Jag har fått sprickor i min gipsvägg i mitt hus från 1962. Har en insatt kammin som gjort huset lite torrare än det var tidigare så det har blivit lite sprickor i färgen. Hur lagar man det (ska måla om vitt igen) och hur förhindrar jag att de uppstår igen.
 
Sprickor i skarvarna?
 
Så här ser det ut.
 
  • Vägg med sprickor runt dörrkarm i taket och målaravskalning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hårfin spricka på en vit vägg med strukturtapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ens gips? Isåfall är det ju knappast några pappremsor i skarvarna.
Ser mer ut som spånskivor tycker jag.
 
Jag har ju ingen aning. Men om det är spånskivor... Hur gör jag då?
 
Spån eller porös board (Tretex) skulle jag gissa på. Enklast är nog att sätta repgips utanpå. annars får du plocka ner alla skivor och sätta gips istället.
 
  • Gilla
Jiva90 och 1 till
  • Laddar…
Det är ena änden av en 6 meter lång vägg. Kommer i så fall alltså behöva sätta renoveringsgips hela vägen, vilket känns lite sådär.
 
Vad är problemet med det? Jag har gipsat hela undervåningen nu för att slippa sprickor.
 
För att det bara är 2 meter i hallen som har problemet och behöver renoveras (och det nog snarare är en 8-9 meter lång vägg...
 
Spackla skiten, slipa, måla. Skulle sprickorna komma tillbaks så får du väl göra det ordentligt, om du orkar. Krångla inte till det i onödan.
 
  • Gilla
Digitalanatomy
  • Laddar…
Förstår att det känns surt att behöva göra om hela väggen men å andra sidan ska du kanske vara glad att det bara är en vägg som reagerat på den kraftigt ändrade fuktighetshalten i huset....

Fördelen med om du byter till gips nu är väl att gipset inte rör sig lika mycket som spån eller tretex (om det nu är det du har idag) om fuktigheten skulle ändra sig igen. En hel del jobb nu, betydligt mindre jobb nästa gång så att säga.

Möjligen skulle du kunna slipa ur fogarna och spackla eller lägga i någon annan, mer flexibel fogfyllning och sen måla över men fasen vet om det går att få lika osynligt som en väl utförd gipsvägg.....
 
  • Gilla
Digitalanatomy
  • Laddar…
Det kan funka med renoveringstapet. Det är ju inte så jättemycket jobb eller pengar att prova iallafall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.