709 läst · 3 svar
709 läst
3 svar
Torpargrund
Hej.
Vänligen idiotförklara mig inte men är ny med att äga äldre hus 😂
Har köpt ett hus från 1940 som består av hälften källare och hälften torpargrund.
Idag värms huset upp med pelletspannan men ska bytas ut till bergvärme.
När jag försöker lära mig mer om skillnaden mellan torpar och krypgrund har jag förstått att torpargrund värms upp av murstocken och värmeläckaget från bostaden medan krypgrund är kallare på grund av bättre isolering av bjälklaget och avsaknad av ständigt varm skorsten.
Men vad händer nu när jag installerar bergvärme?
Behöver jag göra några åtgärder under golvet på den delen som torpargrunden står på?
Har dränera källardelen redan men rekommenderar ni att jag även gör det på andra delen?
Har precis flyttat in i huset och har tidigare bara bott i hus som haft gjuten Platta samt en exman som varit expert på allt och behöver nu lära mig. Så all info stort som smått uppskattas.
Tack!
Vänligen idiotförklara mig inte men är ny med att äga äldre hus 😂
Har köpt ett hus från 1940 som består av hälften källare och hälften torpargrund.
Idag värms huset upp med pelletspannan men ska bytas ut till bergvärme.
När jag försöker lära mig mer om skillnaden mellan torpar och krypgrund har jag förstått att torpargrund värms upp av murstocken och värmeläckaget från bostaden medan krypgrund är kallare på grund av bättre isolering av bjälklaget och avsaknad av ständigt varm skorsten.
Men vad händer nu när jag installerar bergvärme?
Behöver jag göra några åtgärder under golvet på den delen som torpargrunden står på?
Har dränera källardelen redan men rekommenderar ni att jag även gör det på andra delen?
Har precis flyttat in i huset och har tidigare bara bott i hus som haft gjuten Platta samt en exman som varit expert på allt och behöver nu lära mig. Så all info stort som smått uppskattas.
Tack!
Besserwisher
· The Great North
· 971 inlägg
Det är klart att om delen som är torpargrund idag nu inte kommer få någon spillvärme kan bli kallare vintertid och eventuellt fuktigare sommartid, finns inga dumma frågor här på forumet.😉 Det finns tusentals torpargrunder som inte längre värmst upp och som klarar sig utan problem. Det beror också på fler faktorer om hur det kommer gå. Vatten som rinner in utifrån, hur mycket "bös" det ligger på marken osv.
Tack!Manganbangan skrev:Det är klart att om delen som är torpargrund idag nu inte kommer få någon spillvärme kan bli kallare vintertid och eventuellt fuktigare sommartid, finns inga dumma frågor här på forumet.😉 Det finns tusentals torpargrunder som inte längre värmst upp och som klarar sig utan problem. Det beror också på fler faktorer om hur det kommer gå. Vatten som rinner in utifrån, hur mycket "bös" det ligger på marken osv.
Har du något förslag på hur jag ska hålla koll i framtiden på eventuella problem? Har bara en liten ventilations lucka på hela grunden. Om det fanns en kryplucka har tidigare ägare byggt in den under altanen 😒
Besserwisher
· The Great North
· 971 inlägg
Då får man väl göra ett hål i sidan på altanen 😉 en idé är ju att låta något försäkringsbolag hålla koll. Folksam har ju gratis besiktning var femte år och Anticimex har en tilläggsförsäkring med besiktning vart fjärde år.T Thel skrev:
Liknande trådar
-
Gammal torpargrund / stengrund OK?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur att ansluta tillbyggnad med gjuten platta mot murad torpargrund
Utbyggnad och tillbyggnad -
Har jag för hög fukt i torpargrunden?
Grund & Markarbeten -
Torpargrund - vad hade du gjort?
Grund & Markarbeten -
Risk för sättningar och obesiktigad torpargrund/plintgrund/vind
Köpa & Sälja hus